Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Värmland   >   Vitsand   >  
Nils Nilsson, född 1846-11-20
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1702) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Jonasson (Amandus) - Söndag den 02 november 2008 kl. 14.44
Hej söker efter föräldrar och släkt till Nils Nilsson i Vitsand.
Han är född 1846-11-20 och gifte sig med Sara Wiklund från Västerbotten.

MVH Inger Jonasson.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1708) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 02 november 2008 kl. 16.47
Hej Inger

Jag kan inte hitta någon Nils Nilsson född i Vitsand 1846. Varifrån har du fått den uppgiften?
Var bor familjen och var är eventuella barn födda?

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1711) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö (Asjoo) - Söndag den 02 november 2008 kl. 18.19
Hej

I SvBef 1890 står det att Nils Nilsson är född 1846 i Skön, Västernorrland och
att Sara Wiklund är född 1847 i Skön, Västernorrland

mvh Allan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1712) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Jonasson (Amandus) - Söndag den 02 november 2008 kl. 18.26
Hej Lotta!

Jag har varit inne på anbytarforum Hörnefors och fått svar om Nils N.
Går man in på källa2004.21.5200. s.36 c:4 1840-1860.där står att han
kommer från Vitsand Värmlands län.

MVH Inger J

(Ändrat av Amandus den 02 november 2008 kl. 19.24.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1716) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 02 november 2008 kl. 19.25
Ok, Inger

Jag har läst det som dom skriver under Hörnefors i AF och jag måste säga att det inte är lätt att förstå om man inte är "hemma" i kyrkböcker och i Värmlands församlingar.

Det som hänvisas till där 17:03 idag, "Östmark/BjörntjärnshöjdenN AI:14 + GID-nummer", är alltså en husförhörslängd där Nils är med. Han är född i Östmarks socken och i Norra Björntjärnshöjden och finns med i Östmarks födelse- och dopbok, C:2 sidan 243. Där står att han föddes 1846-11-20 och döptes 1846-11-22. Hans föräldrar är Nils Andersson och Ingeborg Andersdotter. Faddrar: Nils Hindriksson och Anna Abrahamsdotter från samma ställe.

Jag hoppas att den som svarade dig i AF verkligen har kontrollerat att det är rätt Nils som senare hamnar i Norrland och är gift med Sara Wiklund. CD:skivorna Sveriges Befolkning 1890 och Sveriges Befolkning 1900 kan man inte lita på, man måste gå till den rätta källan, d v s kyrkböckerna.

Använder du Genline? Eller har du tillgång till kyrkböckerna på något annat sätt?

Här kommer en bild ur Östmark, AI:14, 1846-1850:
östmark

På bilden ser du hela familjen med Nils längst ner. Det står även att familjen flyttar till Vitsand och Mangen 1850.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1717) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 02 november 2008 kl. 19.45
Inger,
varifrån har du fått den där källuppgiften, "2004.21.5200. s.36 c:4 1840-1860"? Den stämmer inte med någonting. :)

En ändring från tidigare inlägg. Det heter tydligen inte Mangen, utan Mången, åtminstone enligt husförhörslängden Vitsand AI:7 sid 85.

Här kommer en bild från den:
vitsand

På bilden kan man se att Nils är född i "Östm.", d v s Östmark.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1718) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Jonasson (Amandus) - Söndag den 02 november 2008 kl. 20.04
Hej Lotta!

Jag vet inte om det är rätt Nils vi pratar om. Jag har börjat med min farfar
och gått bakåt hela tiden.Från farfarsfar Viktor Emanuel född 1881-12-26 Skön.
Jag har varit inne på genlines och hittat uppgifterna.Där står Nils Nilsson
som far tll honom.Har sedan behövt fråga vidare just om denne man Nils.
Gick nu in på Kråken 8 och hittade hans föräldrar Olof Anderson och Brita
Christina Andersdotter i Grundsunda Västernorrland källa 2004.21.52600 s 36
födda 1840-1860.

Inger
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1720) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 02 november 2008 kl. 20.29
Nils Nilssons far kan inte heta Olof Andersson, i så fall skulle Nils hetat Olofsson.

Den jag hittat ovan är rätt Nils Nilsson. Jag har följt dom bakåt från Häffners såg i Skön till Säbrå.
I Säbrå AI:10B, 1865-1875, sidan 516 står att Nils Nilsson kom från Vitsand i Värmland 1868-10-27 och Sara Wiklund från Vibyggerå 1869-11-08.
Det är alltså den Nils som är född i Östmark, inte Vitsand. Att det står Vitsand som födelseort när han hamnar i Norrland beror nog på att det var den platsen som stod i flyttbetyget, det är vanligt att det blir fel i husförhörslängder på det sättet.

I Skön består familjen av följande:
Nils Nilsson och hans hustru Sara Wiklund.
Barnen:
Nils Olof Leonard född 1872-05-31
Johan Arvid född 1874-10-16
Per Albin född 1878-08-20
Josefin Ingeborg född 1876-11-05
Viktor Emanuel född 1881-12-26 i Skön

Alla barnen utom Viktor Emanuel är födda i Säbrå, och där föddes även sonen Johan Alfred 1870-07-06 som dog där 1872-09-21.
Sonen Johan Arvid född 1874, dog i Skön 1881-03-30.

Mvh//
Lotta

PS Bry dig inte om kråkor, leta bara i kyrkböckerna, så går det bättre. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1722) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 02 november 2008 kl. 20.38
I Vitsands husförhörslängd AI:10 sidan 148 finns också Nils hos sina föräldrar i Mången, och där står att han flyttar till Härnösand 1868-10-12. Så du kan nog vara säker på att det är rätt Nils. :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1723) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Jonasson (Amandus) - Söndag den 02 november 2008 kl. 20.45
Hej Lotta!

Tackar allra mjukast för hjälpen. Det har varit lite snurrit.
Det skall finnas en son till vid namn Johan Severin född 1886-5-19.
och efentuellt en dotter Elin född 1899 detta skall stå i sveriges befolkning?

Inger J
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1724) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 02 november 2008 kl. 20.55
Jodå, en son Johan Ceverin född 1886-05-19 i Skön finns det. Jag har kontrollerat via Genline och SCB:s avskrifter av födelseböckerna, och han finns med i Sveriges Befolkning 1900. I SvBef 1900 finns också en dotter Elin född 1899 i Skön, men jag har inte tillgång till några födelseböcker för tillfället för det året.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1725) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Jonasson (Amandus) - Söndag den 02 november 2008 kl. 21.45
jAG TACKAR FÖR HJÄLPEN.

Slutar för idag hoppas få återkomma när det kör fast sig.
Är fortfarande nybörjare men lär mig mer och mer, även hur
man använder datorn.
Har skrivit in mig på en kurs genom ABF så jag hoppas kunna
lite mer i framtiden.

MVH INGER J
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1727) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av StigLennart Johansson (Slj) - Söndag den 02 november 2008 kl. 23.15
Inger: skämt om Lottas "kråkor" är väl lite opåkallat,
alldenstund Du använder "kråkornas" utredda förhållanden (fast utan källhänvisning)?
GID 550.16.72400 leder ju t.ex. helt riktigt till Din ovan inkopierade "AI:14, 1846-1850"(s37)...

Att Inger sedan inte kan citera sig själv rätt
("källa 2044.21.52600 s36 födelse genline" där blir "2004.21.5200. s.36 c:4 1840-1860"? här!)
ska väl inte, som Du bör kunna förstå, belasta databas Kråken?

Mvh StigLennart

(Ändrat av Slj den 02 november 2008 kl. 23.37.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1728) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sven-Erik Johansson (Sikhallan) - Måndag den 03 november 2008 kl. 08.58
Följande finns att läsa på Anbytarforuum under Hörnefors

Jag skriver ovan att du hittar Nils Nlsson och hans föräldrar
VITSAND/Mangen,AI:7,s85,1850-55,son 540.1.14500 och ännu tidigare i
ÖSTMARK/BjörntjärnshöjdenN,AI:14,s37,1846-50,son 550.16.72400

Sedan går du in i Arkivguiden Forum utan min vetskap och påstår att jag har sagt att han är född i Vitsand, vilket ju är helt fel.

Jag påstår med utdrag ur databas Kråken att han finns i Östmark och du går in både i detta forum och Arkivguiden Forum och påstår att du har hittat honom i databas kråken 8 i Grundsunda , viket är helt uppåt väggarna

Att det råkar vara född en Nils med axakt samma datum i Grundsunda har väl ingenting att göra med den Nils som föds i Östmark C:2,s243, höger sida nr 5 från botten GID 550.20.50700

MVH
Sven-Erik Johansson

(Ändrat av Sikhallan den 03 november 2008 kl. 12.20.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1821) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Jonasson (Amandus) - Tisdag den 11 november 2008 kl. 18.15
Hej Lotta!

Jag har hittat en Nils Anderson född 8/1 1816 på GID550.19.29200.s.269
I kanten står det Nr16 Mars
Fader Anders Arnesson?
Moder Marit Nilsdotter i kan ej tyda orten.
Faddrar:Pär Jansson? Britta Hindriksdotter?
Läser kanske fel men hoppas jag gör rätt vill inte irritera någon i onödan.

MVH Inger J
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1822) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 11 november 2008 kl. 18.31
Hejsan Inger!

Jag tycker det ser ut som om du läst alldeles utmärkt rätt. :)

Nils är född i Glekärn och faddrarna kommer också därifrån. Ett tips när du har svårt att läsa gårds- eller bynamn i kyrkböckerna är att titta i någon husförhörslängd som har ett register. När man jämför det man har lyckats tyda med gårds- och bynamn i registret brukar det lösa sig. Östmark har bra maskinskrivna register dessutom.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1823) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Jonasson (Amandus) - Tisdag den 11 november 2008 kl. 19.22
Hej igen L.

Hittat Glekärn på GID. 550.9.93300 s215 husförl A1:8.
Behöver hjälp med tydning av år och namn.
Anders Arnesson född 95?-8
står ett namn emellan han och hustrun som är född 95 3/4?
Enk? Marit Nilssd född ? Hon skall ju vara hans hustru.
Under dessa måste det vara barnen.
Getrud 1813
Nils 1816 han måste vara Nils Andersson
Hindrik 1819

MVH Inger J
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1824) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 11 november 2008 kl. 19.32
Det är svårt att se vilket datum Anders Arnesson är född, men augusti är det iallafall. Och han dör 1817 (står i inflyttningskolumnen).
Marit gifter tydligen om sig med Mattes Hindriksson (inskriven emellan Anders och Marit) och Hindrik född 1819 är deras son, alltså en halvbror till Nils.
Det är Mattes som är född -95 3/4. Marit är född -91.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1826) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Jonasson (Amandus) - Tisdag den 11 november 2008 kl. 21.46
Hej Lotta!

Har nu hittat Anders Arnesson på GID.550.19.23400 S 155
Födde 1765-1820 Östmark.Hans fader Arne Andersson tror jag
att det står kommer från Millmarkstorp
moder Maria Andersd från Ulvsjötorp.
Är osäker på ortnamnen men har tittat på husförlregister.
Så här långt att hitta namn och födelse är nog bra men
hur gör jag för att få reda på lite historik om dessa alla
människor som jag nu börjar få ihop i mina papper.

MVH Inger J.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1828) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 12 november 2008 kl. 10.59
Hej Inger

Anders Arnesson är född på Keppanstorp (stavas Käppanstorp idag).
Du har nog missuppfattat lite grann hur uppgifterna är skrivna i födelse- och dopboken. Om du tittar längst upp på sidan så ser du vad dom olika kolumnerna innehåller.
1 Nummer och månad
2 Född (datum)
3 Döpt (datum)
4 Barnets namn
5 Föräldrar
6 Dopvittnen

I föräldrakolumnen står alltså både föräldrarnas namn och var dom bor. Mellmarkstorp och Ulvsjötorp är var faddrarna kommer ifrån.

När det gäller att hitta mer uppgifter om personerna/familjerna så tycker jag du ska börja med att följa dom i husförhörslängderna från "vaggan till graven". Där kan du få reda på sånt som vigsel- och dödsdatum, flyttningar och ibland även andra noteringar t ex om någon blivit dömd för något. Det beror lite på hur flitig prästen var att anteckna saker. Vigsel- och dödsdatum kan du sedan kontrollera i respektive kyrkobok och även där kan mer uppgifter än namn och datum förekomma ibland. Var noga med att anteckna allt du hittar och var du hittar det. Det sistnämnda är särskilt viktigt både för att du själv ska kunna gå tillbaka till källan och kontrollera och - om du t ex vill ha hjälp - för att andra ska kunna hitta uppgifterna lätt.
Släktforskare brukar också tycka om (hur märkligt det än låter :)) när dom hittar i någon husförhörslängd att någon släkting blivit dömd för något för då kan man hitta mer om personerna i domböcker. Men det är inte bara brott som tas upp i domböckerna, där förekommer också uppgifter om gårdsköp, arv och mycket mer.
Att försöka hitta litteratur om socknarna släkten kom ifrån brukar kunna ge en hel del extra kunskap om både historia och levnadsförhållanden där.

Eftersom du skriver att du är nybörjare och ska gå en kurs så lär du få reda på en hel del där, men lite lästips ska du få av mig också.
När det gäller källor där man hittar sina anor så gäller det som jag skrev att man ska anteckna noga var man hittar något. Det är inte alltid alla kyrkböcker har samstämmiga uppgifter om en person och då måste man kunna följa "spåren" för att se var det blev fel eller helt enkelt för att se att det verkligen är rätt person man följer. Du råkade ju nästan ut för en liten miss med din Nils när du hittade en med samma födelsedata fast på fel plats. :)
Lite om källor och källkritik kan du läsa här:
Källkritik, del 1:Grunderna, (del 2 finns länkat längst ner på den sidan)
När det gäller domboksforskning finns en alldeles utmärkt sida av Marita Persson där det finns en hel del om både vad man kan hitta i domböckerna och läsövningar:
Domboksforskning,

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1829) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 12 november 2008 kl. 11.28
Förutom sidorna om källkritik finns också en del om kyrkoböcker och andra källor i Arkivguiden: Forskningstips.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6776) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Lördag den 10 april 2010 kl. 12.40
SE/VA/13627 Vitsand AI:7 (1850-1855) Bild 90 / sid 85
Mången

Här bl.a. Nils Nilsson f. 1846 i Östmark.
Samtliga barn till Nils Andersson f. 8/3 1816 i Östmark är födda i Östmark, förutom yngste sonen Olof som är född 16/3 1853 i Vitsand.

SE/VA/13684 Östmark AI:14 (1846-1850) Bild 41 / sid 37
N: Björnkärnshögden
Bl.a. om Nils Andersson 8/3 16

SE/VA/13684 Östmark C:1 (1765-1818) Bild 139 / sid 269
No 16 Mars 8 döpt 9 Nils Föräldrar Anders Arnesson och Marit Nilsdotter i Glekärn Faddrar: Pär Jansson, Britta Hindriksdotter i Glekärn

Mvh/Sten Magnusson
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)