Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Öland   >   Böda   >  
Nils Elof Vendel (1916-1988)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13115) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Marina Vendel - Onsdag den 07 november 2012 kl. 11.16
Söker uppgifter om min farfar Nils Elof Vendel f. 29/3 1916 Böda, död 27/10 1988. Huset han växte upp i finns kvar kulturmärkt i Böda. Familjen splittrades när han var ung och han placerades i Kalmar. Enl hörsägen hade min farfarsfar förflutet som polis men blev avskedad. Han hade flera syskon bl a Clifford. Gifte sig med Astrid Lovisa Malm 5/9 1942. Fick med henne två barn Nils Lennart Vendel och Siv Hervor Marianne Vendel.Har tyvärr inte mkt mer uppgifter men tar tacksamt emot hjälp om nån vet nåt,då jag själv kört fast och inte vet hur att släktforska. Mvh marina Vendel
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13116) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 07 november 2012 kl. 13.50
Hej Marina,
det var en krånglig familj att reda ut. :)

Nils Elof är son till Nils Vendel, f. 1882-02-25 i Fränninge, och Anna Emilia Johansson, f. 1892-01-17 i Högby. Han föddes i Böda och då står fadern som "f. artilleristen". Nils och Anna Emilia gifte sig i Böda 1916-02-28.
Anna Emilia hade sonen Gunnar Valdemar, f. 1912-05-25 i Böda, och dottern Gerda Maria, f. 1914-04-13 i Böda, innan hon gifte sig med Nils.

Nils och Anna Emilia skilde sig tydligen. Nils gifter om sig 1926-02-25 med Amanda Kristina Hultman, f. 1891-03-22 i Hakarp.
I vigselboken Hässleholm EI:1 sidan 68 1926 nr 4 står att både Nils och Amanda K. är frånskilda. Han är handelsresande och hon är hushållerska.

Anna Emilia har, enligt Sveriges Dödbok (DVD) 1901-2009, gift om sig 1927-02-08 med Gustaf Albin Petersson, f. 1899-06-14 i Söderåkra.

Nils Vendel, f. 1882-02-25 på Vallarum 14, Fränninge, är son till skräddaren Christian Wendel, f. 1850-10-11 i Fränninge, och Elna Jönsson, f. 1849-03-21 i Långaröd.
Christian dör 1897-10-16 på Vallarum 14 och Elna dör 1911-08-12 på samma plats.

Anna Emilia är dotter till statdräng Anders Melker Johansson, f. 1859-07-05 i Högby, och Kristina Maria Olsson, f. 1856-10-29 i Källa.
Anders Melker dör 1902-10-05 i Böda.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13117) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Marina Vendel - Onsdag den 07 november 2012 kl. 14.11
Hej och tack Lotta!!! =)Ser att stavningen på efternamnet jag själv använder "Wendel" faktiskt finns bakåt i tiden precis som min far sa. Finns det mer uppgifter kring min farfars syskon? Det ska finnas en bror/halvbror vid namn Clifford. Då både min farfar-farmor och far nu är döda och min faster inga uppgifter har att ge mig,triggar det mig att söka mer,men mitt yrke gör det svårt att hinna med. Är så nyfiken på vad för slags "folk" vi har bakåt i tiden och om några kan finnas kvar. Förstår om du inte hinner och kan hjälpa mig och jag tackar allra ödmjukast för den hjälp du gett mig!Men om du har några tips att ge mig hur jag ska söka skulle det ändå underlätta. =)
Mvh marina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13118) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 07 november 2012 kl. 16.16
Bakåt är det inga problem (tror jag...), det är 1900-talet som kan vara lite knepigt att hitta folk, men det går med lite envishet.

Christian Wendel var nog den förste i släkten med namnet Wendel, och det fick han när han blev soldat i Färs kompani. Det ser lite rörigt ut i husförhörslängden, det ser ut som om han var både dragon och soldat, och först kallade sig Flink och sedan Wendel. Eller så beror det på att prästen har rört ihop det, sånt händer.
(husförhörslängden Fränninge AI:20 sidan 404)

Christian var son till dragon Johan Christiansson Flink och Karna Larsdotter och han föddes på Vallarum nr 7, Fränninge.
(födelseboken Fränninge CI:5 uppslag 21)

Johan Christiansson Flink var född i Kalmar 1811-01-12 och Karna Larsdotter i Vallarum, Fränninge 1820-07-27, allt enligt hfl Fränninge AI:10 uppslag 98.

När det gäller din farfars syskon så blir det som sagt lite knepigare.
Gunnar Valdemar, född 1912 i Böda, dog ogift i Söderåkra 1949-05-14 enligt Sveriges Dödbok.
Gerda Maria, född 1914-04-13 i Böda, gifte sig 1938-02-20 med Alf Erik Gösta Gustafsson, född 1909-02-24 i Kalmar. Gerda Maria dog 1991-12-14 i Kalmar och Alf dog 1962-10-05 i Kalmar.

Halvbrodern Clifford döptes "bara" till Gustaf Gunnar och föddes 1925-10-13 i Hässleholm. Han dog i Hässleholm 2008-10-31, och i Sveriges Dödbok skrivs efternamnet Wendell.

Kyrkböcker - husförhörslängder, födelse- och dödböcker och mycket mer - finns som abonnemangstjänster på nätet numera, så man kan forska lite när man vill och har tid att sitta framför datorn.
På den här sidan kan du läsa lite mer om vad som finns: http://www.arkivguiden.net/ag08/ag08011.shtml Där finns också länkar till dom olika företagen.

Men du får givetvis fråga här också! :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13119) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 07 november 2012 kl. 19.18
Namnet Vendel tycks förekomma en hel del som både förnamn och familjenamn i Skåne enligt DDSS. Själv har jag stött på namnet i Mjällby som förnamn. Som blev till familjenamn.

Jag har tittat lite på Gustaf Albin Konstantin som Lotta nämner i ett tidigare inlägg. Först har jag sökt upp honom i PLF CD-3 och sedan kontrollerat uppgifterna i födelseboken som finns på AD Online:

Post SÖD-F-18871
Gustaf Albin Konstantin
Född 14/6 1899 i Ragnabo 4, Söderåkra (H)
Far
Petersson, John Albin
Sjöm., 18730721
Mor
Johansson, Anna Sofia
18760219
Övriga uppgifter
Församlingskod: 083404
--------------
Källa: Söderåkra C:9
Normerade begrepp
Förnamn: Gustav Albin Konstantin

Söderåkra C:9 (1896-1911) Bild 55 / sid 47 (AID: v174899.b55.s47, NAD: SE/VALA/00362)

I födelseboken fanns födelsedatum för föräldrarna så jag gjorde samma sak med fadern.

Post SÖD-F-15646
John Albin
Född 21/7 1873 i Ludensbo, Söderåkra (H)
Far
Carlsson Sol, Pet. Gust.
Bm., 28 år
Mor
Petersdtr., Helena
32 år
vriga uppgifter
Församlingskod: 083404
--------------
Källa: Söderåkra C:6
Normerade begrepp
Moderns efternamn: Petersdotter
Faderns efternamn: Karlsson Sol
Faderns förnamn: Peter Gustav

Söderåkra C:6 (1861-1878) Bild 137 (AID: v41097.b137, NAD: SE/VALA/00362)

Fadern visade sig vara son till båtsmannen Peter Gustaf Karlsson Sol. Du hittar mer uppgifter om honom här: http://diginpast.se/bmregister/soderakra/

(Ändrat av kontoinnehavaren den 07 november 2012 kl. 19.45.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13121) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Marina Vendel - Torsdag den 08 november 2012 kl. 09.53
Stort tack Lotta!! Och även till dig Christian,,ni tycks vara duktiga på detta,, =)Nu har jag lite att gå på och jag är glad du erbjuder mer hjälp om jag behöver Lotta! Återigen ett stort tack! =)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)