Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Öland   >   Södra Möckleby   >  
Johannes Johansson (född 1845), båtskeppare, emigrerade 1885
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16137) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Åke Ekstam - Torsdag den 17 december 2015 kl. 11.49
Hej! Har hittat min mormors morfar Johannes Johansson född 1845-12-03 i Smedby, Öland (http://slakt.drevin.se) som emigrerade till Amerika 1885. Gift med Helena Kristina Olausdotter.Född 1848-09-28 Död 1875-01-04
Senare gift med Betty Amanda Wentling Född 1856 död 1898. Är intresserad över vart Johannes Johansson bodde innan han emigrerade till Colorado. Om husen finns kvar?
Han står som bonde Klinta, båtskeppare S Möckleby.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16138) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 17 december 2015 kl. 12.31
I vilka källor har du funnit Johannes? I några originalhandlingar?

den hemsida som du hänvisar till nämns inget om emigration, så du måste ju ha fler källor än den.

I Södra Möcklebys utflyttningslängd 1885 (BI:3, inget sidnummer, AD-bild 54) finns familjen som nummer 16: "Båtskepparen Johannes Johansson med Hustru samt 1 son och 7 döttrar. Mannen lemnat vid sin flyttning hustru och barn att bo i S. Möckleby."

Där finns en hänvisning till uppslag 49 i husförhörslängden (som är AI:6). Där finns de boende i Södra Möckleby (alltså byn Södra Möckleby).

I husförhörslängden sägs Johannes vara född i Södra Möckleby, alltså inte Smedby. Vilket som är rätt visar sig när du följer honom bakåt i kyrkoböckerna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16139) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Åke Ekstam - Torsdag den 17 december 2015 kl. 13.35
Hej. Tack för svar. jag har funnit Johannes på: Johannes"Johan"Johansson-Översikt-Ancestry.se (http://trees.ancestry.se/tree/4828379/person/1530272731) och även statlig folkräkning i Colorado 1885. Även funnit Johannes barnbarns barnbarn genom Ancestry. Har även varit över och träffat dom.
Vart hittar jag husförhörslängden AI:6 och hur kan jag fortsätta leta om hans tillvaro innan emigrering?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16140) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 17 december 2015 kl. 23.47
Antavlor och andra uppgifter som släktforskare publicerar på internet kan vara utmärkta tips för att snabbt kunna finna upplysningar om förfäderna - men sådana uppgifter kan också leda i väg på helt fel spår... Släktforskning som man hittar på internet har helt enkelt - precis som alla andra uppgifter på nätet - minst sagt skiftande kvalitet; en del är korrekt och har en noggrann källangivelse, medan annat är helt tokigt. Dessvärre har felaktiga uppgifter en förmåga att sprida sig snabbt på nätet - men ett påstående blir ju inte riktigt för att det upprepas... Alla uppgifter som man finner på nätet behöver alltså kontrolleras i originalkällor.

Och det är i arkiven som dessa källor förvaras. Men dessbättre är en stor del av de viktigaste numera digitaliserade och tillgängliga på internet, och för att kunna läsa dem behöver man ett abonnemang hos någon av de tre bildleverantörerna. De presenteras på den här sidan i Arkivguiden: Arkivhandlingar på internet.

Men observera det som står i rött på sidan: Ny uppdatering av sidan är på gång. Åtskilliga nya arkivhandlingar har tillkommit hos Arkiv Digital och SVAR sedan sidans texter skrevs. Dessutom har Genline helt upphört, och dess bilder är nu tillgängliga enbart hos Ancestry.

Men i övrigt (bakgrund samt hur AD:s och SVAR:s abonnemang fungerar m.m.) är sidans text fortfarande aktuell.

En kort jämförelse mellan de tre: Äldre kyrkoböcker finns hos alla tre, men efter år 1860 har Ancestry inte lika mycket som de andra. Både Arkiv Digital och SVAR har även andra typer av handlingar, men Ancestry har bara kyrkoböcker. Arkiv Digitals nytagna färgbilder är av bättre kvalitet än konkurrenternas svartvita, och de har en också en del typer av handlingar som saknas hos SVAR. Men SVAR har också en del typer av handlingar som saknas hos AD.

Själv använder jag både AD och SVAR, och en kombination av dem kan rekommenderas. Båda har möjlighet till månadsabonnemang, så att du kan testa dem.

De grundläggande källorna för släktforskning är kyrkoböckerna, och hur man använder dem beskrivs också i Arkivguiden: Släktforska i kyrkoböcker.

Hur man hittar till och i arkiven (vilket är bra att veta också om man forskar via internet) samt vilka andra typer av källor (utöver kyrkoböcker) som finns kan man läsa mer om här: Arkiv och källor: Arkivkunskap och svenska källor.

PS!

När jag går till den sidan hos Ancestry som du hänvisar till i ditt senaste inlägg, så får jag bara upp detta: "Prova gratis i 14 dagar och få tillgång till innehållet som du just klickade på - och mycket mera!"

Man kommer alltså inte åt den antavlan utan abonnemang. Men de gratis 14 dagarna tänker jag inte teckna mig för - det kan bli dyrt. Man kan nämligen inte teckna sig för enbart ett provabonnemang, utan måste teckna ett riktigt abonnemang och kan sedan testa det gratis i 14 dagar - och...: "För att teckna gratis provabonnemang måste du registrera dig med ett giltigt kontokort. När ditt gratis provabonnemang upphör kommer ditt kort debiteras på hela summan för den valda abonnemangskostnaden, om du inte dessförinnan säger upp ditt abonnemang..."

Man kan naturligtvis säga upp abonnemanget direkt, så riskerar man inte att det dras några pengar - men jag tänker inte lämna något kontokortsnummer till ett företag som jag inte vill vara betalande kund hos...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16141) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Åke Ekstam - Fredag den 18 december 2015 kl. 13.30
Tack för ett uttömmande svar. Jag har tidigare haft ett års abonnemang på ancestry och funnit det mesta jag vet om "Johan Johansson" under det året i Amerika. Det jag inte har är vart han bodde och verkade innan han emigrerade. Som sagt även funnit släkterna som nu finns i Amerika. De har forskat därifrån och detta har sammanfört oss. Jag skall försöka jobba lite med det du nämner. Tack för det. Kommer jag på något så kan jag delge det om det är någon som har samma anfäder.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)