|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 23 mars 2012 kl. 19.08
|
Jag läser i nättidningen Rötter om den nya DVD:n Rotemannen. Jag blir en aning konfunderad när det gäller "originalbilderna". "Alla personer, från kungen till den inneboende daglönaren, finns med i den här dvd:n och kan följas i tiden. Och varför inte söka på författaren August Strindberg (1849-1912). Här går det även via en enkel knapptryckning få se hur kyrkboken såg ut i original (om man är uppkopplad till internet). Hittills finns det möjlighet att se cirka 60 000 bilder digitalt i original. Det finns en rad finesser i Rotemannen, bland annat kan man se en karta där personen bodde. Och det är enkelt att bläddra i de olika posterna." Ingår verkligen dessa handlingar i respektive kyrkoarkiv. I Maria Magdalenas kyrkoarkiv hittar jag inga husförhörsböcker efter 1878 för att ta ett exempel. Däremot finns det något som kallas församlingsliggare men det är väl inte samma sak som rotemansarkivet? Måste man ha skivan för att kunna se "hur kyrkboken såg ut i original"? Räcker det inte med att vara "uppkopplad till internet"? Finns det någon stockholmskännare som har svaret på mina frågor?
|
|
|
|
|
|
|