|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 25 januari 2013 kl. 11.16
|
Jag läste följande rader i ett annat forum: "Om jag bara hade råd att söka i lite fler databaser...*suck*" "Det som hänvisas till här ovan är inga databaser. Det är kyrkböcker som man kan titta på via abonnemang hos ArkivDigital eller SVAR." "Jo jag vet, men för mig är alla brunnar av information ´databaser´." Att det fanns data långt före datamaskiner och ADB är vi väl överens om? Men fanns det databaser?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 25 januari 2013 kl. 15.47
|
Kyrkoböcker och andra arkivhandlingar är förvisso inga databaser - men... Bildleverantörernas digitala bilder är ju rent tekniskt filer, och dessa filer ligger i databaser, varifrån de plockas fram när vi bläddrar bland sidorna i de avbildade volymerna - så helt fel var det väl inte att säga att det är databaser som man erbjuder kunderna. Men det är förstås lite svårt att "söka" efter sina förfäder i de databaserna - ännu så länge i varje fall...
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 27 januari 2013 kl. 12.41
|
|
Det vorde ha funnits databaser långt före datamaskinernas intåg. Tag t.ex. kartoteken som biblioteken hade över de böcker som fanns i deras bestånd för att kunna hitta dem bättre. Är inte detta ett exempel på en databas. Data i betydelsen information.
|
|
|
Av Sten Magnusson - Söndag den 18 augusti 2013 kl. 04.14
|
|
Råkade komma in på denna diskussion av en slump, men ett annat exempel på en databas enligt Wikipedia är ett arkiv.
|
|
|
Av Jarl Magnusson - Söndag den 18 augusti 2013 kl. 10.38
|
Kanske ett trångare synsätt på vad arkiv är och vad databas är: Arkiv bläddrar man i, databas söker man i. J
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 18 augusti 2013 kl. 11.03
|
|
Nja, man söker allt i ett arkiv. Söker inte bläddrar. Med hjälp av olika register och indexeringar. I de flesta fall är registren inte digitaliserade. Men vi har ett omfattande register som är digitalt och sökbart: Nationella Arkivdatabasen.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 18 augusti 2013 kl. 12.44
|
Jarl! Kan man inte söka i ett arkiv och bläddra i en databas om databasen är upplagd i form av sidor? Är Arkiv Digital en databas eller ett arkiv?
|
|
|
Av Jarl Magnusson - Söndag den 18 augusti 2013 kl. 13.05
|
Jag tänkte så här: Man använder ett arkiv och letar (söker) manuellt i medan man med hjälp av en indexerad databas har ett digitalt sätt att söka (leta). Om man ser till AD, så är det en databas som enbart håller reda på sidor, all data man är ute efter finns på dessa sidor som man inte kan söka i/på.
|
|
|
|
|
|
|
|
|