|
Av Christian Andersson - Tisdag den 20 september 2022 kl. 17.31
|
Snart är det dags för en studiecirkel igen. De flesta är gamla rävar och ett par nybörjare. Med tanke på alla register och allt nytt källmaterial så blir det allt svårare att lära ut släktforskning på tradionellt sätt. Vi har en fundering att utgå från registren och lära deltagarna vikten att värdera och verifiera det som de får fram i registren. Och lära dem vilka register som 'pålitliga' och vilka man måste undvika. Vi använder oss AD Online och vi har har MinSläkt för registrering. Vi har inte någon kurslitteratur förutom vad vi själva totar ihop. Vi sysslar inte med 'DNA-forskning'. Har någon här synpunkter på vårt planerade upplägg? På onsdagarna kl. 21.00-22.00 visar TV5 ett program 'Vem tror du att du är?'. Programmet verkar vara sponsrat av MyHeritage. I det första programmet lyckades man få in två kändisar plus reklam. I morgon återkommer de båda kändisarna och en kändis som jag inte känner till. Jag är fascinerad över det faktum att man börjar sin forskning på 1700-talet. Och sedan går framåt i tiden.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 20 september 2022 kl. 21.21
|
Det är många år sedan jag var cirkelledare, men det var dock det här årtusendet. Då började jag alltid med en översikt över de olika typerna av kyrkoböcker, vilka uppgifter man kan finna i dem samt grunderna för hur man använder kyrkoböckerna i släktforskningen. Och senare kom vi steg för steg också in på andra typer av handlingar. Och jag är så gammaldags att jag skulle göra på samma sätt i dag. Innan man börjar att använda register, så behöver man ju ha kunskap om de olika källorna för att förstå varifrån uppgifterna i registren kommer samt var och hur man kontrollerar att de stämmer. Registren är ju trots allt bara ett hjälpmedel för att snabbt hitta personer när man har kört fast (t.ex. när prästen inte har skrivit ordentliga flyttnoteringar eller man inte vet när någon föddes eller dog). Men sedan måste man ju alltid följa alla personer hela vägen från vaggan till graven för att vara säker att man inte hamnar fel.
|
|
|
|
|