Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Forskningsmetoder   >   Antavla och dokumentation   >   Datorprogram för släktforskning   >  
Min Släkt - tips för användare
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21589) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 28 juni 2025 kl. 01.33
Här hade jag tänkt att vi skulle kunna ge varandra tips när det gäller 'släktforskarprogrammet'. Det kanske finns ett lämpligare ställe. I så fall ber jag forumvärden att flytta 'diskussionen'.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21590) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 28 juni 2025 kl. 02.06
I en diskussion på Anbytarforum avhandlas en användares problem med att överföra filer:

https://forum.rotter.se/index.php?topic=204668.msg1703445#msg1703445

Vid ett tillfälle skulle jag skicka en HTML-export till en släkting. Jag 'zippade' filerna (packade filerna) men det visade sig att den packade filen blev för stor. Min epost-hanterade protesterade. Jag packade p-filarna (personakterna), a-filerna (antavlorna} och så packade de övriga för sig. Det gick alldeles utmärkt att skicka de tre filerna i som bilaga i varsitt epostbrev.

Jag använder en filhanterare som heter Total Commander. Jag har ett problem när det gäller programmet. Jag har inte lyckats betala licens. Programmet är för Windows. Det hette tidigare Windows Commander men tvingades byta namn.

Det finns en medskickad filhanterare i Windows. Den har jag aldrig använt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21598) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 04 juli 2025 kl. 21.09
Verkar vara lite av metodfrågor eller vad man nu vill kalla det. Kan innefatta mycket inom detta ämne egemtligen-

(Ändrat av kontoinnehavaren den 04 juli 2025 kl. 21.12.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21599) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 11 juli 2025 kl. 09.57
Håkan. Min tanke är att den här diskussionen ska avhandla tips för användare av 'släktforskningsprogrammet MinSläkt. Inte något annat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21605) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 14 juli 2025 kl. 16.31
https://www.dannbergsdata.se/index.html

Programmet min Släkt har uppdaterats från version 3 till version 4. Sista (?) uppdateringen för version 3 är v3.12 och den senaste versionen heter v4.9

Databaserna för har filändelsen mis [*.mis] för både versionerna. Det går alltså inte att avgöra vilken version av MinSläkt som gäller. I version 3 kan man inte öppna en fil sparad i version 4. I version 4 kan man inte spara en fil i version 3 format.

Jag hade för min del önskat att man använde olika filändelser. Exempelvis *.mis och *.misx i likhet med vad MIcroSoft gör för Word. När man installerar MinSläkt 4 skrivs en befintlig MinSläkt installation över. Synnerligen olämpligt för mig som företrädesvis använder version 3 och version 4 enbart för att konvertera till 3 med hjälp av GEDCOM fär expost och import.

Det går att installera version 3 och version 4 på samma dator med lite handpåläggning. Det går att välja vilken version mis-filerna ska associeras till. Jag har gjort så på mina två datorer - Windows 7 respektive Windows 10.

Det går att konvertera filer från version 4 till version 3 med hjälp av GEDCOM. Exportera hela arkivet från '4:an' och sedan importera det till '3:an' I skrivande stund är det endast dödsorsak som ger ett felmeddelande. Förutsätter att man har båda versionerna av programmet på sin dator. Inget problem för min del.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21635) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 30 juli 2025 kl. 08.55
Det blir lite bakvänd ordning men det beror på det här jag läste på Anbytarforum:

https://forum.rotter.se/index.php?topic=205024.msg1705164#msg1705164

Där skriver Jörgen Tollesson:

Landsarkivet tar emot privat forskning.
Du kan ju också ge ut böcker med din forskning. Om du anlitar ett företag som trycker på beställning (print-on-demand), så sköter de både tryck och distribution. Det trycks då en bok i taget allt eftersom beställningarna trillar in (oavsett om beställaren är en privatperson, en bokhandel eller ett bibliotek). Tryckkostnaden ingår då i bokpriset och betalas därmed direkt av beställaren. Du behöver alltså inte anlita ett förlag eller lägga ut några pengar på att själv trycka böckerna.

Detta kan givetvis gälla även för uppdragsforskning. När man forskar mot en skälig ersättning. Men jag vill visa på en 'enklare metod' som jag tillämpar för uppdragsforskningen. Eller att ge bort för det mesta.

Ett DVD-fodral med plats för DVD-skiva och USB-minne. Ett DVD-fodral passar bra i bokhyllan och kommer inte att bli liggandes och skräpa i någon låda. På fodralets baksida finns plats för text och inuti finns plats för en liten folder.

På USB-minnet lägger man allt man vill skicka med. Till exempel dokument från MinSläkt. Eller något häfte eller bok man har författat. Allt bör gå att skriva ut. Det överlåter man till köparen En HTML-version av databasen är uppskattat. Kom bara ihåg att allt måste vara läsbart i olika operativsystem. Innehållet är fritt att använda. Jag lämnar inte med någon MinSläkt-fil eller

DVD-skivan är backup för USB-minnet och vice versa. CD-läsare kommer att finnas kvar ett bra tag till. Samma sak med USB-A även om USB-C ska vara en ny standard. Så länge det nu varar.

1.jpg

2.jpg

3.jpg
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21670) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 02 september 2025 kl. 17.06
Det blir mer webb-läsare än MinSläkt ;-)

Jag använder flera webb-läsare. För olika ändamål:

Firefox för allehanda släktforskning.

Google Chrome för allmän surf. Och så för Chromecast.

Microsoft Internet Explorer när jag hackar hemsidor.

En fördel med flera läsare är är att man kan olika uppsättningar med bokmärken. Jag återkommer till det.

Internet Explorer är hopplöst föråldrat och jag måste väl skaffa mig något annat.

Min stationära dator är också en gammal trotjänare. Windows 7. Men där tänker jag inte byta så länge det fungerar.

Jag har visserligen en betydligt nyare laptop. Windows 10. Den har jag mestadels när jag är ute på förrättning.

När jag gör hemsidor så gör jag som jag alltid har gjort. Jag bryr mig inte om hur det ser ut på telefoner och plattor. Den som händelsevis skulle vara intresserad av det jag lägger ut hänvisas till en gammal hederlig dator. Min telefon har för övrigt inga appar bara knappar. Jag köpte en platta häromdagen. Jag återkommer till det.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)