|
|
Av Tom Barckman - Söndag den 25 januari 2009 kl. 12.01
|
|
I en annan diskussion här på Agf (se Södermanland - Säterbo) blev jag uppmärksam på frågan om län eller landskap i släktforskningen. Här på Agf gäller landskap, men i Disgen är det förinställda alternativet län. Jag har ställt denna fråga även i DIS Forum, men inte erhållit någon som helst reaktion. I och för sig tycker jag egentligen landskap borde vara att föredra, det är ju det som varit mest stabilt genom historien. MEN VAD TYCKER DU?
|
|
|
Av Tomas GH Johansson - Söndag den 25 januari 2009 kl. 12.12
|
|
Svenska Antavlor håller sig till landskap. Själv har jag ställt in Disgen på landskap. Tänker just på att landskapsgränserna förhoppningsvis kommer att få vara i fred.
|
|
|
Av Tom Barckman - Söndag den 25 januari 2009 kl. 12.24
|
Hej Tomas! Var hittar jag Svenska Antavlor? Vad är det? Är det något att ha? Tom
|
|
|
Av Eivor Andersson - Söndag den 25 januari 2009 kl. 13.21
|
Eftersom länsindelningarna ändras genom åren, så håller jag på landskapsgränserna, som ligger någorlunda fast. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 25 januari 2009 kl. 13.22
|
Anbytarbytarforum har indelning efter landskap. Förutom att man har gjort Göteborg och Stockholm till landskap. Alltså enbart Stockholm inte Stockholms län. Denna inkonsekvens skapar förvirrig. Som jag tidigare har skrivit så finns inte det problemet i Blekinge. På Ostkanten har vi gått ett steg längre, Vi har delat in vårt område i härader. Anledningen är att vi har med ett härad i Småland, Södra Möre härad. Att göra så med ett riksomfattade forum som detta är inte möjligt, det skulle bli alltför svåröverskådligt. En anledning till att vi använder landskapsindelning är att våra 1700-tals båtsmän så gott som alltid anges vara födda i Skåne, i Småland, på Öland o.s.v. Står det Stockholm eller Göteborg blir det problem. Att hitta dem i födelseboken i någon socken är i många fall helt omöjligt. Socknarna i Blekinges härader är sorterade efter den ordning som används i SCB-utdragen. Jag vet inte om den ordningen har någon historisk bakgrund. Anbytarforums indelning är inget att rekommendera, men var och en gör naturligtvis som den själv vill.
|
|
|
Av Tom Barckman - Söndag den 25 januari 2009 kl. 14.14
|
Xian! Nu blir jag totalförvirrad. Du har väl på annan plats skrivit att Du använder landskap. Nu skriver Du att Anbytarforumet, som använder landskap, inte är att rekommendera. Eller menar Du bara inkonsekvensen med Stockholm och Göteborg?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 25 januari 2009 kl. 15.15
|
Om man använder län, så är det ju inte bara ett problem att nuvarande länsgränser kan ändras - frågan är också: Vilket län ska man skriva in - det som gällde då, när personerna levde, eller det som gäller nu, när uppgifterna registreras? Väljer man det förstnämnda, så är det ju inte alltid så lätt att ta reda på vilka länsgränser som gällde då. Gränser har inte bara ändrats; hela län har också försvunnit. Och det är inte heller alltid så lätt för den som tar del av uppgifterna att veta vilket område som avses när man anger ett sedan länge försvunnit län. Hur många vet till exempel i dag vad Livgedinget var? Och väljer man att använda de nuvarande länen, ska man då uppdatera uppgifterna så fort en länsgräns ändras? Gör man inte det, så blir det ju ett sammelsurium av länsgränser, där en och samma församling kan anges tillhöra olika län beroende på när uppgifterna registrerades. Men nu är det ju inte helt problemfritt med landskap heller. Jag kan på rak arm bara komma på två landskap som egentligen hade de gränser som i dag påstås vara landskapsgräns: Gotland och Öland - av naturliga orsaker... Åtminstone här i Arkivguidens Forum har jag dock valt de gränser som är de 'officiella' landskapsgränserna i dag - för att inte förvilla mer än nödvändigt...
|
|
|
Av Eivor Andersson - Söndag den 25 januari 2009 kl. 15.34
|
Ett annat problem är ju kommuner. De ändras också och städer. Jag säger att t.ex Marstrand är en stad, men en del anser inte det. Härader är överkurs Eivor
|
|
|
Av Tomas GH Johansson - Söndag den 25 januari 2009 kl. 15.35
|
|
Svenska Antavlor utgavs 1980-2004. http://www.genealogi.se/forbund/sva.htm
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 25 januari 2009 kl. 16.07
|
Eivor Man kan nog se det som att båda sidor har rätt om Marstrand. Marstrand växte fram som stad redan på 1200-talet men kan inte på nätet hitta när orten fick stadsprivilegier. 1971 avskaffades dock begreppet stad och då kan man ju säga att Marstrand (och alla andra städer) inte längre är en stad.
|
|
|
Av Eivor Andersson - Söndag den 25 januari 2009 kl. 16.45
|
Hej Håkan, Marstrand har ju haft många borgmästare och det tillhör väl städerna. Göteborg anses väl vara en stad (fortfarande) ? Vi som fick lära oss att rabbla städer i de olika landskapen, i skolan, har svårt att säga något annat. Det är inte lätt att lära gamla hundar sitta Eivor
|
|
|
Av Eivor Andersson - Söndag den 25 januari 2009 kl. 16.56
|
PS, Jag tittade lite i boken Marstrands historia av Eskil Olán, och den finns nämnd som stad 1225. Det finns en metallplatta med 3 sigill från 1330, som är bevarad. DS. Eivor
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 25 januari 2009 kl. 17.49
|
|
Jo. Nog skulle jag också fortfarande se Marstrand som stad fortfarande.
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 25 januari 2009 kl. 23.14
|
Tom Det är inkonsekvensen som jag menar. Stockholm och Göteborg är inte så bara i det här sammanhanget. Jag har klart för mig vilka socknar som ligger i Södermanland respektive Uppland, men inte vilka som ligger i Stockholm. Vad är det som räknas som "landskapet" Stockholm? Det verkar man inte veta i Anbytarforum. Bromma till exempel diskuteras under såväl "landskapet" Stockholm som under landskapet Uppland. Det är samma förvirring i Anbytarforum när det gäller Göteborg. Där är det särskilt svårt att räkna ut vad som tillhör Västergötland respektive Bohuslän. Kanske med undantag av Lundby som tillhör Västergötland fastän det ligger på Hisingen. I Anbytarforum har man skapat två diskussioner för Lundby. En under landskapet Västergötland och en under "landskapet" Göteborg. Christian (Ändrat av kontoinnehavaren den 25 januari 2009 kl. 23.32.)
|
|
|
Av Per Thorsell - Måndag den 26 januari 2009 kl. 09.32
|
Om man vill ha en indelning av riket som man själv trivs med, är ju valet ganska fritt: län, landskap, härader eller godtycklig blandning. Om man däremot eftersträvar en indelning som är lätt att använda och som andra har möjlighet att orientera sig i, är väl Landsarkivens indelning av kyrkböckerna en lämplig utgångspunkt. Det är där våra viktigaste källor finns och det är i den indelningen man måste arbeta med dessa källor. De hänför varje församling till ett bestämt län, utan hänsyn till om de verkliga länsgränserna i detalj överensstämmer, eller inte. För domböcker blir det då lika naturligt att använda härader resp. städer.
|
|
|
Av Tom Barckman - Måndag den 26 januari 2009 kl. 15.03
|
Jag ser att båda sidor har starka själ för sina val. Men Pers argument ovan, att kyrkböckerna använder län och att även Disgens ortregister även använder län, gör att jag nog trots allt kvarstår vid län. Vilket inte hindrar att jag med nöje fortsätter använda Arkivguidens Forum. Den här disskussionen har i alla fall belyst ett problem från olika synvinklar, vilket varit värdefullt för mig. Tack för alla inlägg. Men finns det mer att säga i saken, så kom igen. Mvh Tom
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 26 januari 2009 kl. 23.04
|
Det allra viktigaste är naturligtvis att var och en gör som den själv vill och trivs med. När det gäller kyrkoarkivalerna så är de ju ordnade sockenvis. I Nationella Arkivdatabasen framgår det inte att de i sin tur skulle vara ordnade länsvis. Jag tvivlar inte alls på det du skriver Per, jag är bara nyfiken på landsarkivet i Lund använder sig av Skåne län eller om man håller fast vid Malmöhus och Kristianstads län. När det gäller andra arkivalier verkar mycket av materialet vara indelat efter de gamla länen. Arkiv Digital använder sig av Västra Götaland län, och Malmöhus och Kristianstads län. Det är knappast konsekvent. Det är naturligtvis en fråga om tycke och smak, men jobbar man med annat material än kyrkoböckerna så är landskapsindelning många gånger att föredra. När det gäller olika forum får man nog ta seden dit man kommer. Men tycka kan man ju alltid.
|
|
|
Av Tom Barckman - Måndag den 26 januari 2009 kl. 23.56
|
Xian! I grund och botten håller jag med Dig om att landskap är en bättre indelning, eftersom det är historiskt mer stabilt. Men efter att ha startat och följt samma diskussion på DIS Forum så väljer jag ändå län i mitt släktforskarprogram. På DIS Forum framgår nämligen, att om man använder Disgen, och det gör jag, så kan en del funktioner i Disgen och Disbyt krångla till sig. Läs gärna vad som sagts på DIS Forum. Hälsningar Tom
|
|
|
Av Allan Sjöö - Tisdag den 27 januari 2009 kl. 07.44
|
ArkivDigital (AD-Online) har både landskap och län Västra Götalands län finns med, men det finns inga socknar där, de finns under Göteborgs och Bohus län, Älvsborgs län och Skaraborgs län mvh Allan
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 27 januari 2009 kl. 10.25
|
Då får man förmoda att Arkiv Digital kommer att överföra de gamla länen till de nya storlänen. Det verkar redsn finnas en socken under Västra Götalands län, Tidaholm. Eftersom jag anvämder mig av Arkiv Digitals tjänster får jag naturligtvis acceptera deras indelning i det sammanhanget. Jag har aldrig använt mig av vare sig Disgen, Dispyt, Dikulogen, Dis forum m.m. så jag vet inte hur de har lagt upp det hela. Det är ointressant för mitt vidkommande. Likaså vilken struktur Genline har. Jag får givetvis acceptera hur det ser ut när det gäller de tjänster jag uttnyttjar. För eget vidkommande gör jag naturligtvis precis som jag själv vill, i likhet med alla andra. Ska jag publicera min forskning är det viktigaste att läsarna förstår vad jag menar. Inte vilket system jag använder. Denna diskussion kan fortsätta i all evighet. Båda alternativen är lika bra. Eller lika dåliga om man så vill.
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 28 januari 2009 kl. 20.39
|
Allan, jag kanske missuppfattar dig....men om Arkiv Digital har Västra Götalands län, och socknarna finns under Göteborgs och Bohus län, Älvsborgs län och Skaraborgs län, så är det ju bara län dom presenterar. Landskapet heter väl Västergötland fortfarande? Mvh// Lotta
|
|
|
Av Allan Sjöö - Onsdag den 28 januari 2009 kl. 22.18
|
Hej Lotta I AD-Online kan man välja mellan län, landskap eller arkivtyp. Länet Västra Götaland finns med, men utan socknar. Borde inte finnas med. Landskapet Västergötland finns under landskap med alla sina socknar. Vid försäljning av CD-skivor finns Tidaholm under både Skaraborgs län och Västra Götalands län, borde också bara vara det första länet mvh Allan
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 28 januari 2009 kl. 23.50
|
Västra Götalands län är ett bra exempel på hur "illa" det kan vara ställt. Länet bildades 1998-01-01 och omfattar hela landskapet Bohuslän, huvuddelarna av Dalsland och Västergötland samt mindre delar av Halland och Värmland. Västra Götalands län bildades genom sammanslagning av Göteborgs och Bohus län, Vänersborgs län och större delen av Skaraborgs län. Kommunerna Mullsjö och Habo i Skaraborgs län överfördes till Jönköpings län. Visst är det bra att man kan söka på antingen län, landskap eller arkivbildare på AD Oline. Men då måste det vara den nuvarande länsindelningen som gäller. Alltså Västra Götalands län, Skåne län och så de resterande länen med de gränser som gäller för närvarande. Ju fler sökvägar desto bättre. Det vore också önskvärt att det gavs samma alternativ när man beställer CD-skivor. Men de önskemålen är nog bäst att framföra direkt till Arkiv Digital. Egentligen är det tre olika "problem": 1. Hur arkiven är ordnade. Den saken kan vi inte så göra mycket åt. 2. Hur SVAR, Genline och AD Online har organiserat och verifierat sitt utbud. Där kan vi givetvis försöka påverka. Ett forum som detta är väl inte det bästa stället. Såvida inte någon representant för ett eller flera av företagen dyker upp i diskussionen. 3. Hur vi själv vill ordna vår egen forskning. Där gör vi precis som vi själva vill. Så egentligen finns det inga större problem. Jag hörde på radion i eftermiddags att det inte är aktuellt med slå ihop fler län förrän tidigast 2014. Jag har tillbringat några dagar på Krigsarkivet. Där går det inte att söka på vare sig län eller landskap. Däremot så finns det hundratals A4-pärmar att bläddra i. Jag tror att vi har blivit lite bortskämda med att allt ska finnas i datorn.
|
|
|
Av Lotta Nordin - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 13.23
|
Ok, Allan, då är jag med. Det var jag som missuppfattade det du skrev. Angående nuvarande eller tidigare länsindelningar, så blir/är det ju lite "rörigt". Länsindelningen är väl den som både är och har varit rådande när det gäller myndigheternas arkiv och administration. Och då är det ju den gamla indelningen som gäller när man ska söka efter handlingar, åtminstone så länge man håller sig till tiden före sammanslagningarna. I kyrkböckerna användes också länsnamnen när det gällde födelseorter och flyttningar. Finns det något arkiv/några handlingar som är indelat/-de efter landskap? Jag använder länstillhörighet när jag registrerar min forskning, och det beror bara på att handlingarna är sorterade på det viset hos arkiven. Jag har däremot inga som helst problem med att olika fora eller andra forskare använder sig av landskapsindelning. Ett annat "indelningsproblem" som jag stöter på ganska ofta, är att veta vilket län en socken ligger i när jag använder Genline. Har man bara ett sockennamn och socknen finns i ett område av Sverige som man inte är så "hemma" i, så måste man ha tillgång till någon typ av register att söka i för att få fram länstillhörigheten. Då hjälper det inte heller att veta vilket landskap eller storlän socknen hör till, även om det begränsar sökområdet. När det gäller detta så är ju både SVAR och AD Online bättre i och med att man kan söka direkt på sockennamnet. Hur "stora" gränsändringar har gjorts när det gäller länen före 1900? Gränsändringar som har gjort att handlingar från en viss arkivbildare finns registrerade under ett nytt eller flera län? Personligen bryr jag mig inte särskilt mycket om var den "fysiska" läns- eller landskapsgränsen * går, utan bara under vilket län eller landskap som dom handlingar finns som jag vill söka i. Hälsningar från Öland * Undantag är dom "fysiska" gränserna det landskap har som jag bor i, eftersom man blir blöt om fötterna om man inte bryr sig om dom gränserna.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 13.41
|
Det har funnits en del mindre län som har försvunnit. Några exempel är Vadstena län och Helsingborgs län. Och smålandslänen har slagits ihop och delats några gånger; samma sak med Närke och Värmland. Också på andra håll har länen ändrats. Till och med Öland var ett eget län i början av 1800-talet.
|
|
|
|
|
|
|