|
|
Av Laila Falk - Torsdag den 12 mars 2009 kl. 12.09
|
Jag undrar vid vilken ålder en man blev myndig runt 1840? Var det vid 21 års ålder? Jag har en person, en man, som när han är 19 år gammal gifter sig med en betydligt äldre kvinna, änka. Var det helt enkelt ett beslut som sanktionerades av prästen i församlingen?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 12 mars 2009 kl. 13.20
|
Myndighetsåldern var 21. När det gäller gränsen för äktenskap, så vore ju det logiska att den sammanföll med myndighetsåldern. Men det fanns en kunglig förordning från 1756 som stadgade att äktenskap var tillåtet när ynglingen fyllt 18 år samt någon stadig årlig tjänst innehar eller arbete och hantverk idkar. Men jag vet inte om detta gällde ännu 1840. Men om man var underårig, så lär det ha varit hos Kungl. Maj:t man ansökte om tillstånd. Så var det i varje fall med tillstånd för kusinäktenskap (tills det blev helt fritt 1845). När det behövdes tillstånd för äktenskap, så borde det finnas en notering om det i vigselboken. Och själva tillståndet kan finnas bevarat bland bilagorna till vigselboken (serien HV).
|
|
|
Av Laila Falk - Torsdag den 12 mars 2009 kl. 15.38
|
|
Tack Jörgen. Det du säger om den kungliga förordningen kanske fortfarande gällde och mannen ifråga var anställd av den kvinna han senare gifte sig med.
|
|
|
|
|
|
|