|
|
Av Lennart Blomqvist - Söndag den 10 januari 2010 kl. 18.55
|
Hej! Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med nedanstående frågeställning, eller kanske lämna förslag om hur jag skall söka vidare. Min mormor Emma Mathilda Eliasdotter född i Långaryds socken Jönköpings län 1872-05-07 arbetade enlig vad jag har fått berättat som restaurantris på ångfartyget Uleåborg. Fartyget byggdes på Bergsunds mekaniska verkstad i Stockholm år 1876. Fartygets ägare var under åren 1876-1891 Uleåborgs Ångfartygs AB. Det såldes år 1891 till Finska Ångfartygs AB. Det hade enligt uppgift en rutt som sträckte sig mellan Torneå-Sankt Petersburg och Stockholm. Då jag i min forskning har anledning att tro att hon arbetade på fartyget någon gång mellan åren 1894-1900 försöker jag att på något sätt få bekräftat om när hon arbetade på fartyget och med vad. Jag har sökt på Stockholm stadsarkiv, Riksarkivet i Helsingfors samt haft kontakt med Uleåborgs sjöfartsmuseum tyvärr med klent resultat.Fartyget var ju ett passagerarfartyg och det skulle var mycket intressant att få fram litet uppgifter om hur livet för besättning och passagerare kunde gestalta sig under den aktuella tidsperioden. M.V.H.
|
|
|
|
|
|
|