Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fakta om äldre tider   >   Tideräkning, mått och penningväsen   >  
"Giörse daler"
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6921) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 28 april 2010 kl. 12.10
I en bouppteckning från 1772 i Småland är "Contante Penningar" upptagna. Bl. a. finns där "1 Giörse daler" där värdet upptas till 1 daler silvermynt. Efter lite gnuggande av mina två små grå, kom jag på att det möjligen skulle kunna röra sig om Görtz nödmynt. Men hur kan det i så fall upptas till 1 daler smt:s värde? Nödmyntet var ju i princip värdelöst.

Är det någon som kan bekräfta - eller dementera - att "Giörse daler" är detsamma som Görtz nödmynt? Eller är det något annat?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6925) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell - Fredag den 30 april 2010 kl. 10.49
Görtz nödmynt verkar inte troligt. Dels var de, som Du säger, värdelösa. Dels har jag aldrig sett någon sådan benämning innan Snoilsky lanserade *Görtzens Gudar' i 'Värnamo marknad'.

Är läsningen helt säker, eller kan det möjligen stå 'Courante daler'?

Annars skulle det kunna vara något utländskt mynt; sådana förekommer emellanåt i bouppteckningar. Men jag kan inte komma på vad Giörse kan vara för plats.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6926) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 30 april 2010 kl. 12.07
Hej Per,
jag tror inte jag har tolkat fel. Så här ser det ut:
giörse

Och visst förekommer utländska mynt i bouppteckningar och räkenskaper, det håller jag med om, särskilt i det här området runt Jönköping där man hade mycket kontakt med "omvärlden". Men, som sagt, vad skulle det då kunna vara?

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6928) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell - Fredag den 30 april 2010 kl. 20.10
Texten var ju tydlig nog. Du kan chansa på att någon på Myntkabinettet kan härleda ordet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6929) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 30 april 2010 kl. 20.38
Jag tror nog att jag satsar på att det är Görtz-daler iallafall. Om man söker på "Görtz" i SAOB, så kommer det upp några intressanta saker. :)
Men det förklarar inte hur den kunde värderas till 1 Dlr smt.... Det kanske gick av bara farten eftersom det stod 1 daler på den?

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6931) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 01 maj 2010 kl. 10.57
Hej

Jag kan väl bara tillägga att en av mina förfäder ska ha varit med som försvarare när Görtz ställdes inför rätta. Men han kan inte ha skött sin uppgift särskilt bra med tanke på utgången. Fast den var väl redan förutbestämd ...........

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6934) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell - Lördag den 01 maj 2010 kl. 15.31
Tydligen kallade man mot slutet av 1700-talet både nödmynten och de riktiga silvermynten från Görtz tid för gierse-daler. Det var då säkerligen ett silvermynt det handlade om här. En daler karolin från 1718 var värd betydligt mera än 1 d. s. m. år 1772. Det stämmer med den i allmänhet låga värdering man brukar finna i bouppteckningar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6937) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 02 maj 2010 kl. 20.06
Pengar ställer till ett elände.....se bara hur det gick för stackars von Görtz! :)

Jag har letat och letat för att hitta fler "Görse daler" i bouppteckningarna. Jag har hittat en till!
Tydligen har man vid värderingen upptaget det värde som står på myntet, alltså 1 daler silvermynt. Dom riktiga silvermynten kallades inte för giörsedaler, det var bara nödmynten, om jag nu fattat rätt. Jag får nog kontakta Myntkabinettet för att se om dom kan bringa någon klarhet i allt.

Dom jag hittat är alltså ovanstående från 1772 (Tveta häradsrätt FII:7 sid 445) och en från 1740 (Tveta häradsrätt FII:1 sid 327).

1740 såg det ut så här under "Contante penningar":
giors1740

och resten från 1772 års bouppteckning (förutom det jag la in 30/4 12:07):
giors1772a

Beteckningen "daler karolin" har jag aldrig sett någon annanstans än hos Wikipedia. Karolinerna brukar skrivas med st(ycken).

Men spännande är det! Jag tror dock inte att jag ska försöka jämföra värdet på dom olika mynten. Det verkar vara en härva! Stackars förfäder.... Inte undra på att det så sällan tas upp några kontanta medel i bouppteckningarna, och om det gör det så står det bara en summa, inte specificerat med myntslag.

Redigering:
Jag tog bort ett "hos". :)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 03 maj 2010 kl. 00.18.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)