Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fakta om äldre tider   >   Kommunikationer   >  
Resa från Ramdala till Göteborg 1907
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19403) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 14 februari 2021 kl. 13.42
--- borttaget inlägg av xian ---



(Ändrat av kontoinnehavaren den 14 februari 2021 kl. 15.15.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19404) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 14 februari 2021 kl. 13.54
https://forum.rotter.se/index.php?topic=176280.msg1576349


Ett svar i diskussionen på Anbytarforum angående resa från Möcklö till Göteborg 1907.

Förmodligen hästskjuts till Ramdala station och därifrån tåg till Göteborg via Karlskrona, Emmaboda, Växjö och Alvesta.

Möcklö i ligger i Ramdala socken och 3-4 km från järnvägsstationen. Tågbyte i Karlskrona. Dessutom i Växjö eller Alvesta eller både och. Vilka byten det kan ha varit på resten av resan vet jag inte.

Första gången jag reste den vägen var i början på 50-talet. Allt jag minns av den resan är att det var ånglok som drog oss fram till Göteborg. Och naturligvis toaletterna. De var läskiga och fick inte användas när tåget stod still på station.

Som en parentes. Varför hamnade station i Emmaboda som var en liten byhåla i Vissefjärda socken? Ingenjörerna tog helt enkelt fram sina linjaler och passare och mätte och ritade. Det skulle vara lika långt till stationen från Karlskrona, Kalmar och Växjö.

Det kan ha varit så att så att det gick att resa med båt från Möcklö till Marlskrona. Detta var innan Möcklöbron byggdes. Jag vet inte hur turerna gick. Nu sedan Möcklösundsbron har byggts kör skärgårdstrafiken genom sundet mellan Möcklö och Senoren.

Östra Skärgården


Östra Skärgården I eller Östra Skärgården II (oklart vilken)

Det gick passagerarbåtar längs kusterna. Jag kan tänka mig att en däcksplats på ångfartygen var betydligt billigare än att åka tåg. Jag vet att man kunde åka ångbåt mellan Karlskrona och Stockholm. Jag kan tänka mig att man kunde resa även till Göteborg från Karlskrona. Eventuellt med byte i Malmö. Se artikel med exempel från Gefle Dagblad 2 jun 2008:

Ångbåtskommunikationer

Kusttrafiken har varit viktig för kommunikationerna till och från Gävle. Första ångfartyget i Gävle anskaffades 1831 av Dan Elfstrand & Co, fick namnet Oscar och gick i regelbunden trafik mellan Stockholm och Gävle med passagerare och styckegods. Oscar brann dock och sjönk 1834, och det skulle sedan dröja till 1837 innan en ny ångbåt, Norrland, trafikerade Stockholm. Den följdes av hjulångaren Sten Sture, Alexander von Humboldt och Chapman.
I början av 1860-talet fanns upp till åtta ångfartygsom trafikerade Stockholm och Norrlandshamnarna. Till Stockholm gick båtar varannan dag.

Trafiken ökade betydligt från 1875. Mellan Stockholm och de norrländska städerna kunde man åka via Gävle med Chapman, Thyr, Njord och Thule. Till Köpenhamn med Högbo och Arla och utefter Upplandskusten med Tjust. Mellan Stockholm och Gävle gick Gefle, Sten Sture, Gestrikland, Telegraf, Pehr Ennes och Löfsta.

Tilläggsplatser för kusttrafiken fanns mellan Tullhuset och Fenix på Alderholmen. Ångbåtarna för Norrlandet lade till vid Sehlbergs brygga och Norra Skeppsbron var tilläggsplats för Bomhusbåtarna.

1920 gick ångfartyget Härnösand II från Stockholm via Öregrund till Gävle för att följande dag fortsätta till Söderhamn, Hudiksvall, Sundsvall och Härnösand. Ångfartyget Östersjön gick från Gävle till Göteborg via Stockholm, Kalmar, Karlskrona, Ronneby, Malmö och Helsingborg.

1923 gick ångfartyget Gefle fram och tillbaka till Stockholm via Öregrund, och Runeberg gjorde rutten Gävle-Öregrund-Stockholm-Oskarshamn-Borgholm-Kalmar på två och ett halvt dygn. Till Karlsborg i Norrbotten gick Gestrikland och Thule, till Härnösand ångfartyget Trafik och till Göteborg Mjölner och Artemis. Dessutom gick frakt ångare till bland annat Luleå, Härnösand och Göteborg. Adresskatalog för Gefle 1875; Från Gästrikland 1985.


https://www.gd.se/artikel/angbatskommunikationer\

Stockholmsbåten


Stockholmsbåten vid Skeppsbron i Karlskrona.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19405) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 14 februari 2021 kl. 15.14
Tur-lista för ångfartygsbolaget "Södra Sveriges" ångare Æolus, Södra Sverige,
Skandia, Konung Oscar, Drottning Sophia, Hyperion, Rhea, Transit I, Nore,
Transit III, Dana, Svea och Chapman, samt för ångaren Vesta. Sommaren 1890.

https://weburn.kb.se/eod/1420/NLS15A031420.pdf
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20808) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 19 november 2023 kl. 17.15
På förekommen anledning som man brukar säga:

Bilden på skärgårdsbåten ovan kommer från Blekinge Museums bilddatabas:

BLM OF 02628 – SKÄRGÅRDSBÅT

Båten angavs tidigare på museisidan vara Östra Skärgården I eller Östra Skärgården II. Nu kallas den skärgårdsbåten Aspö.

Jag känner inte till någon skärgårdsbåt med namnet Aspö. Aspö I, Aspö II och Aspö III som finns med på SKÄRGÅRDSBÅTAR.SE är av betydligt senare datum.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)