|
|
Av Eivor Andersson - Lördag den 06 mars 2010 kl. 10.58
|
Hej, Jag undrar om trumslagarna räknades in bland soldaterna i regementen? Jag har en släkting (på en sidogren) som var trumslagare i Dalsland. Diskuteras nu på AF. Eivor
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 06 mars 2010 kl. 14.48
|
Trumslagarna var fast anställda med boställen, som officerarna; de tillhörde alltså inte de numrerade rotesoldaterna. I rullorna återfinns trumslagarna i början av varje kompani, efter officerarna.
|
|
|
Av Eivor Andersson - Lördag den 06 mars 2010 kl. 15.02
|
Tack för svaret, Jörgen. Var det vanligt att hela kompaniet förflyttade sig eller bara den enskilde soldaten eller trumslagaren? Denne Sven Runström flyttar en del och har först tillhört Dalsland, sedan Vassnaglum ett tag, men återvänder. Jag får söka i Dalslands kompanier, tror jag. Hälsningar Eivor
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 06 mars 2010 kl. 15.57
|
Kompanierna var indelta på samma ställe. I stort sett i varje fall; det hände att roteindelningen ändrades något, och boställena (som var kronogårdar) kunde bytas till någon annan inom samma område. Däremot kunde en enskild soldat "transporteras" (som det kallades) till en annan rote eller ett nytt kompani. Här är trumslagaren Sven Runström i generalmönsterrullan för Västgöta-Dals regemente, Överstelöjtnantens kompani, år 1821 (inget sidnummer men bild 45 hos Arkiv Digital): Han fick alltså avsked den 25/6 1817. Om han återvände till Dalsland senare, så är det väl inte osannolikt att han flyttade till sin födelsebygd. (Ändrat av kontoinnehavaren den 06 mars 2010 kl. 15.59.)
|
|
|
Av Eivor Andersson - Lördag den 06 mars 2010 kl. 16.16
|
Hej och tack igen. Det var en vacker skrivstil och roligt att se lite nedskrivet om släkten. Några i hans släkt flyttade till Vänersborg (skall ha blivit panka ) Sven kanske inte var någon vidare trumslagare för han var inte så gammal 1817. Såg ditt svar på AF också och det var en annan frågeställare, men vi hamnade i samma släkt. Tack igen - Eivor
|
|
|
|
|
|
|