Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Indelta arméregementen   >   Okänt regemente   >  
Nils Kjerling (Kierling, Kjärling, Kärling)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8521) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Gunnar Eriksson - Fredag den 14 januari 2011 kl. 14.17
Enligt kyrkböcker från Lillkyrka och Glanshammar under tidigt 1700-tal finns två soldater med namnet Nils Kierling
En smed och soldat, som uppges vara född 1721 Glanshammar boende i Lillkyrka
och en soldat i födelseboken för Glanshammar med en kryptisk notis i september 1727 där uppgift om barnets namn saknas.
De borde väl troligen ha tillhört Värmland-Närkes regemente.
Jag söker uppgift framför allt om soldattorpens namn för att kunna söka personerna i husförhörslängderna.
Tänkbart är att de är far och son. Möjligen också att sonen gjorde sig några år äldre när han flyttade till Lillkyrka
(jag har i alla fall inte kunnat hitta honom i födelseboken Glanshammar under åren 1719-1726)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8522) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 14 januari 2011 kl. 19.07
Hej Gunnar,
kan du tala om lite mer precist var du hittat uppgifterna om dom bägge Nilsarna? I vilken kyrkbok, volym och sida, finns dom?

Jag tittade i Glanshammars födelsebok för 1727 och jag hittar ingen kryptisk notis i september angående någon soldat Nils Kierling där barnets namn saknas. Det enda jag hittade - C:2 sidan 28 - längst upp till vänster är en fortsättning på födelsenotisen på sidan före och det är ett av vittnena som är soldat och heter Nils Röding(?). Soldatnamnet är jag väldigt osäker på, men jag tycker inte det ser ut som någon variant av Kjerling.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8528) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Gunnar Eriksson - Lördag den 15 januari 2011 kl. 14.59
Hej Lotta
tack för ditt påpekande. Jag skäms nog lite att jag missat början på föregående sida. Enligt tillgängliga tabeller över gamla handstilar kunde faktiskt stort K skrivas alldeles så som vi brukar skriva R (alltså slutet upptill) så jag misstänker att det faktiskt kan stå Kerling och lite längre ner i samma notis Kerlings hustru Brita Olofsdotter. Men han kan ju omöjligt vara identisk med den Nils Kjerling som i Lillkyrka (A1:1b sid 116, A1:2 sid 11 och A1:3 sid 13) anges vara född i Glanshammar1721.
(Denne fick sedan en son Nils 1756 enligt födbok C3, som flyttade vidare till Gellersta, där han blev sockensmed och ändrade sitt födelseår till 1753)
mvh
Gunnar
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8529) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Lördag den 15 januari 2011 kl. 15.33
Jag är nog övertygad om att det står Röding år 1727, särskilt nu när jag tittar en gång till och även upptäcker att hustrun är med. Det fanns en soldat Nils Röding i Glanshammar vid samma tid, men tyvärr har jag glömt bort vilken gård han bodde på.

Jag har tittat lite mer på Nils Kierling (m. fl. stavningar) i Lillkyrka och jag har nog hittat honom i födelseboken för Glanshammar, åtminstone en stark kandidat. :)

År 1721-11-11 föds Nils, son till gardeskarlen Jacob Kummel och hustru Brita "vid kyrkan", Glanshammar C:1 sid 14.
Efter mycket om och men hittade jag familjen i hfl, AI:1 sidan 16 under Koffstad. Där står Jacob som trängsoldat.

Nils Kierlings första barn döps till Jacob, född 1745-07-22 - Lillkyrka C:2 bild 124(AD) - och han begravs 1745-10-06 efter att ha "hos föräldrarna i sömnen olyckel. blifwit förqwafd" - Lillkyrka C:2 bild 127.
Att döpa första barnet efter farfar var vanligt. Enl. hfl Lillkyrka AI:1b sidan 122 heter deras barn Brita (efter farmor) och Olof (efter morfar).

Ett ännu bättre bevis för att det är rätt Nils som är son till Jacob Kummel är födelsenotisen 1754-10-30 där soldaten Nils Jacobsson Kiärling och hustru Cathrina Olofsdotters son Jacob föds på Kärsta Malmen - Lillkyrka C:3 bild 50(AD). Denna son Jacob nämns också i hfl AI:1b sid 122.

Du frågade om soldattorpens namn, men det är inte så säkert att dom hade några specifika namn, däremot brukar man kunna lista ut till vilken gård/rote soldaten hörde med hjälp av soldatnamnet, t. ex. Kiärling från Kärsta.


Ändringar:
Ändrat felskrivning Lillkyrka till Glanshammar.
Ändrat felskrivning mormor till morfar. :)
(Ändrat av kontoinnehavaren den 15 januari 2011 kl. 15.35.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 15 januari 2011 kl. 15.41.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8538) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Gunnar Eriksson - Söndag den 16 januari 2011 kl. 18.22
Hej Lotta
Tack för din hjälp. Jag hade sett och noterat uppgiften om Kärsta Rote, men inte kommit att tänka på att det kunde ha samband med namnet Kjerling. (Enligt släkttraditionen skulle det röra sig om en smedssläkt, som invandrat, möjligen från Norge - enligt en trovärdig norrman kunde det vara ett norskt namn med betydelse ungefär: Skogman). För teorin om ett samband talar ju att det finns andra Kjerling i Lillkyrka, t.ex. soldaten Per Kiärling (Lillkyrka A1:1b sid 119) och änkan Ingeborg Kierling (samma, sid 121) Någonstans har jag också sett en smed Peter Hansson Kjerling. Namnet skulle alltså kunna tänkas följa med roteln.(men bibehållas - Nils tillhörde exempelvis 1767-89 Ekebergs rote). Mycket talar för den teorin, men jag ska nog följa upp det genom att försöka hitta några militära register (om det är möjligt).
mvh
Gunnar
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8541) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 16 januari 2011 kl. 20.11
Hej Gunnar,
släkttraditioner i all ära, men man måste undersöka fakta i samtida källor också. Kierling, m. fl. stavningsvarianter, i Lillkyrka är med all säkerhet ett soldatnamn som följde med gården/roten Kärsta. En del - men inte alla - soldater behöll namnet även efter att de fått avsked.

Den soldat Per Kiärling du hittat är väl föregångaren till Nils Kiärling och änkan Ingeborg är troligtvis änka efter en soldat, möjligen Per.
Att soldater fick civila yrken efter sin militära karriär är inte alls ovanligt, särskilt hantverksyrken var vanligt.

Nils var ju född i Glanshammar och son till Jacob Kummel, alltså fick han sitt namn Kiärling när han blev soldat för Kärsta. Om namnet Kiärling varit ett släktnamn så borde ju både Nils och hans far ha hetat det redan innan.

Att Nils står under Ekebergs rote 1767-1784 beror troligen på att roten ändrat namn. Torpet han bor på heter Liljedal och det heter det även i längden före - 1764-1767 - och då tillhör det Kärsta rote.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8547) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 17 januari 2011 kl. 13.45
Hej Gunnar,
nu har jag lyckats hitta Nils i generalmönsterrullorna.
Han hörde till Närke-Värmlands regemente och Örebro kompani, och han bytte namn mer än en gång. :)

I 1744 års generalmönsterulla finns han under Löhre rote, nr 44 och heter Nils Luth och där står att han tjänat i 1 ½ år. I högermarginalen på sidan står: "Roten Kiärsta begärar denne karlen, som det åstundar hwilket bevilljas, efter förre karlen afgådt".

I 1754 års generalmönsterrulla står under Löhre rote nr 44, Nils Jacobsson Luth, transp(orterad) till C. N. 25 den 30 oktober 1744.
Och under nr 25, Kiärsta rote finns följande:
NJKiärling54


Detta stämmer också bra med att han när han gifter sig i Lillkyrka med Catharina Olsdotter vid Korsta 1744-05-01 står som soldat Nils Luth - Lillkyrka C:2 bild 117(AD).

Generalmönsterrullorna finns hos SVAR.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8553) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Gunnar Eriksson - Tisdag den 18 januari 2011 kl. 22.21
Hej Lotta

Stort tack för din hjälp. Nu finns det ju knappast utrymme för något tvivel på att din tolkning är riktig. Själv hade jag inte ens börjat leta efter de militära källorna, utan hade tänkt återuppta den tråden om några månader och nu ägna mig åt ett par andra grenar (i Småland och Skåne).

mvh

Gunnar
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11230) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Marianne Fältskog - Måndag den 09 januari 2012 kl. 11.27
Håller på att forska på mina Mor-och Farsföräldrars släkter. Just på min Mors sida där just dessa namn tillhör. Efter hjälp på anbytarforum har jag lyckats hitta Nils 1721 11/11 Glanshammar. Fader Jacob Kummel moder Britt Glanshammar AD: C:2 sid 14. Vad fadern kommer ifrån finns det ingen upplysning. Familjen finns på ett ställe Koffta. hfl,AI:1 sidan 16 Sedan spårlöst borta tills Nils dyker upp igen i LillKyrka 1745. AD Lillkyrka (T) AI:1b s 119 "soldater och inhysesfolk" Soldaten Nils Kerling och hans Hustru Catharina.På sidan i samma bok så finns dom med på sidan 117 oxså Tyska krogen (Liljendal). Jag har följt släkten bakåt genom att börja med min Morfar, men här vid Jacob Kummel slutar tydligen spåren. Har fått upplysning om att Gunnar Eriksson oxså forskar på samma släkt vore glad att få komma i kontakt med honom. MVH Marianne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11232) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Måndag den 09 januari 2012 kl. 16.33
Inlägget ovan (den 9/1 2012 kl. 11.27) har flyttats hit från Närke, eftersom den efterlyste personen redan diskuteras här.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)