|
|
Av Snobben Olofsson - Lördag den 24 januari 2009 kl. 10.43
|
|
Hej. Skulle veta lite mer om min farmors föräldrar. Hon, Johanna Maria Magnusson 1859 08 23. Björke. Han Lorentz Petter Brobäck Lång, 1859 09 01. Hur går man vidare med båtsmän? Skall åka till Gotland för att forska i maj 09. Eller finns allt i Sthlm.?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 24 januari 2009 kl. 11.09
|
Hej Hur man går vidare med båtsmän... Det beror sig på vad du vill veta. Kyrkobokföring och domstolshandingar bör finnas på landsarkivet i Visby. Med tanke på att han var båtsman och då upptecknad i mösterrullor så finns dessa i krigsarkivet i Stockholm. Såvida man inte vill anlita Arkiv Digital eller Genline och läsa hanlingarna i digital form. Arkiv Didital har ännu inte blivit rikstäckande ännu men det kommer antar jag.
|
|
|
Av Eva Cumner - Lördag den 24 januari 2009 kl. 11.34
|
Hej Snobben! Jag skulle vilja föreslå att du tar kontakt med Landsarkivet i Visby. Där förvaras Gotlands båtsmansarkiv och de bör kunna titta efter om det finns något om din båtsman där. Mvh, Eva
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 24 januari 2009 kl. 19.33
|
Hej Snobben Du hittar en del om arkivaler som berör gotländska båtsmän i Nationella Arkivdatabasen under Karlskrona Station - Kompanier. Volymerna förvaras på Krigsarkivet. En del mönsterrullor som gäller Blekinge finns på mikrokort. Jag skulle tro att det är likadant med Gotlands båtsmänrullor, men vet inte säkert. Genline har ju enbart kyrkoböcker, Arkiv Digital har ingenting alls när det gäller Gotland. Vad som finns hos SVAR vet jag inte. Besöker du krigsarkivet så kan du med lite tur hitta din farfars personliga rulla. Men som sagt kontakta landsarkivet i Visby i första hand. Det är om bra du kan ange vilket nummer han hade, vilket kompani han tillhörde och var rusthållet låg. Christian (Ändrat av kontoinnehavaren den 24 januari 2009 kl. 19.35.)
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 25 januari 2009 kl. 12.35
|
Hej Snobben! Jag antar att du har sett Lorents Petter Brobeck LÅNG:s personakt på Centrala Soldatregistret. Han ska vara antagen 1879 enligt registret. Aktnummer: OR-01-0015-1879 Lång, Lorents Petter [Brobeck] Född: 1859-09-01 Regemente: Gotlands ordinarie båtsmän Ansvarigt register: Kontakta ansvarigt register genom att kopiera e-postadressen eller skriv ut den här sidan och skicka den som brev till adressen nedan. E-post: landsarkivet[snabel-a]landsarkivet-visby.ra.se Adress: SOLDATREGISTRET GOTLAND Landsarkivet Visby Visborgsgatan 1 621 57 VISBY Telefon: 0498-21 05 14 Fax: 0498-21 29 55 Webbadress: www.ra.se/vila Avgift: Enligt Riksarkivets normer Christian
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 27 januari 2009 kl. 21.09
|
1860 införde man personliga rullor för de indelta båtsmännen. Rullorna benämns ibland förhållningsböcker och ibland båtsmansrullor rätt och slätt. I början av rullan är det en beskrivning av rusthållet, därefter kommer en sida med personliga uppgifter och signalement. Sedan följer betyg, uppgifter om tjänstgöring och förvärvade färdigheter. Slutligen en sida där förseelser och straffpåföljder är noterade. De flesta rullorna är inbundna, några få har kontrakt och andra handlingar bifogade. Rullorna är inte mikrofilmade, de finns att läsa enbart på Krigsarkivet. Källangivelsen för Lorentz Petter Brobäck Långs rulla är den här: Karlskrona Station Gotlands 1:a Båtsmanskompani Båtsmansrullor E IX - 1 (Ändrat av kontoinnehavaren den 27 januari 2009 kl. 21.15.) (Ändrat av kontoinnehavaren den 27 januari 2009 kl. 22.31.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - forumguide - Tisdag den 27 januari 2009 kl. 21.24
|
Men just den här rullan är fotograferad, av Christian - och här kommer bilderna (jag får lägga in dem, eftersom de överstiger forumets bildgräns 100 kB): Ett litet tips för att rulla bilden i sidled med tangentbordets piltangenter: · Firefox: Klicka först på den gula kanten till vänster om respektive bild. · Internet Explorer: Klicka först på själva bilden. Bild 1: Bild 2: Bild 3: Bild 4: Bild 5: Bild 6: Bild 7: Bild 8: Bild 9:
|
|
|
Av Snobben Olofsson - Fredag den 30 januari 2009 kl. 14.15
|
Hakan slog i bröstet! En fantastisk värld som ni alla har öppnat för mig. Jag började forska hösten -08. Gick då med i Malmö släktforskar förening. Att jag skulle behöva bli 56 år innan jag fattade vad detta är. Hann inte prata med pappa och många andra. Tack för att ni fyller ut mina glapp i livet. Önskar att jag kunde bjuda hem er alla. Nå ja, kan jag hjälpa någon så...... Snobben
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 31 januari 2009 kl. 19.14
|
Hej igen Snobben. Hur kommer man vidare med båtsman Lång? Generalmönsterrullorna finns avfotograferade och en uppsättning mikrokort finns säkerligen på landsarkivet i Visby. Du kan också låna (hyra) korten från SVAR, men då måste du ha tillgång till mikrokortsläsare. Generalmönsterrullorna är summariska, du har mycket mer information i den personliga rullan. Tack vare rullan här ovan så kan du se vilka båtar båtsman Lång tjänstgjorde på. På Krigsrkivet finns det besättningslistor och loggböcker att botanisera i. Letar du efter fatygen i böcker eller på nätet bör du vara observant, det finns flera båtar med samma namn, men aldrig samtida. I varje fall inte inom örlogsflottan. Christian
|
|
|
|
|
|
|