Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båtsmanskompanier   >   Gotlands båtsmanskompanier   >  
Christoffer Hansson Nygranne, född 1875-03 i Hangvar
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3112) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Onsdag den 11 februari 2009 kl. 09.31
Hej!
Behöver läshjälp och var han befann sig i Carlscrona.

Läshjälp:
Hangvar C:1, Övrigt, 1766-1813. GID 2669.11.12200. (Kan tyvärr inte lägga in en bild!)

Karlskrona: Enligt Hall AI:1, Husförhör, 1807-1831, sid 160, står som följer som kommentar "Återkommit från Carlscrona 1807 och åter till Carlscrona 4 sept 1807". Var och vad gjorde han där?

Hälsningar
Mari-Ann Nyman
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3113) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 11 februari 2009 kl. 12.40
Hej

Har du möjlighet att lägga in ett sidnummer, datum eller någon liknande hänvisning till oss som inte har Genline. Blir lite lättare att hitta. Tänker på Hangvar C:1

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3118) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 11 februari 2009 kl. 16.31
Hej Mari-Ann.

Vad båtsman Christoffer Hansson Nygranne gjorde i Karlskrona kan jag inte svara på. Inte heller var han höll till. Att han var där är nog inte så konstigt, han tjänstgjorde ju i örlogsflottan. Han återfinns säkerligen inte i Amiralitetsförsamlingens böcker såvida han inte är struken i hemförsamlingens husförhörslängd.

Enligt Centrala Soldatregistret tillhörde han 1:a Gotlands ordinarie båtsmanskompani som nummer 58. I registret anges att han är född 1773. Det är förmodligen en uppskattad siffra baserad på hans åldersangivelse i rullorna. Tyvärr finns det inga källangivelser i registret.

Var båtsman Nygranne var bosatt kan man läsa om på Gotlands Militärhistoria

Tillbaks till din fråga. Det är möjligt att du kan hitta mera information i Generalmantalsrullan 1803. Det bör finnas en sådan även för Gotlands båtsmän.

Men kan du eller någon annan lägga upp en bild så kanske jag kan hjälpa till.

Christian

(Ändrat av kontoinnehavaren den 11 februari 2009 kl. 16.40.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3129) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Torsdag den 12 februari 2009 kl. 14.02
Hej Christian!

Tyvärr kan jag inte tekniken hur man lägger in bilder.
Enligt uppgift skall han vara född i Hangvar(I) i mars 1776. Det finns ett barn i födelseboken som heter Christoffer, men jag kan inte tyda all skrift.

Tack även för infon om Gotlands Militärhistoria. Jag hittade Nygranne där! Skall även kolla Generalmantalsrullan 1803.

Hälsningar
Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3130) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Torsdag den 12 februari 2009 kl. 19.24
Det verkar som om Christoffer som föds 18 mars är tvilling, så jag tar med även hans bror Nils när jag lägger in bilderna :)

hangvar1

hangvar2

Hangvar AI:1 sid 160:
hangvar3

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3131) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Torsdag den 12 februari 2009 kl. 19.27
PS Varför det står 1776 längst upp på sidan där Christoffer är med, det vet jag inte. Det är 1775. :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3139) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Fredag den 13 februari 2009 kl. 10.21
Lotta, 1000 tack för att du hjälper mig med bilderna!
Kan någon hjälpa mig att tyda texterna på de två översta bilderna. Den sista har jag lyckats tyda själv.
Jag blev också fundersam när jag såg årtalet 1776 i födelseboken. Det var ju intressant att han var tvilling.
Hälsningar
Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3140) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 13 februari 2009 kl. 11.50
Den 18 mars föddes drängen Hans Andersson och dess hustru Brigita Elisabet Hallbergs tvenne gossebarn som för dess svaghets skull döptes hemma den 19 ejudem. Den förstfödda nomine Nils

Testes: Hans Pehrsson St Heftings, Lunbergs dräng Lars Henriksson, Prästeg, pigan Anna Pehrsdotter, pigan Christina Christensdotter Wahlberg

Kyrkovärdens hustru Gertrud Thomasdotter Tungs bar barnet

Dess senare blev kallat Christopher

Testes: Kyrkovärd Pehr, Teidings, Drängen Rasmus Larsson, prästgården,
L Häftings dräng Rasmus, pigan Sophia, Ihre, piga Christina

Maria Olofsdotter St Heftings B B (= bar barnet)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 13 februari 2009 kl. 11.51.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 13 februari 2009 kl. 11.53.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3142) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Fredag den 13 februari 2009 kl. 12.26
Tack för hjälpen, Håkan!!
Första tvillingarna som jag hört talas om i min släkt!
/Mari-Ann
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)