|
Av Mari-Ann Nyman - Onsdag den 11 februari 2009 kl. 09.31
|
Hej! Behöver läshjälp och var han befann sig i Carlscrona. Läshjälp: Hangvar C:1, Övrigt, 1766-1813. GID 2669.11.12200. (Kan tyvärr inte lägga in en bild!) Karlskrona: Enligt Hall AI:1, Husförhör, 1807-1831, sid 160, står som följer som kommentar "Återkommit från Carlscrona 1807 och åter till Carlscrona 4 sept 1807". Var och vad gjorde han där? Hälsningar Mari-Ann Nyman
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 11 februari 2009 kl. 12.40
|
Hej Har du möjlighet att lägga in ett sidnummer, datum eller någon liknande hänvisning till oss som inte har Genline. Blir lite lättare att hitta. Tänker på Hangvar C:1 Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 11 februari 2009 kl. 16.31
|
Hej Mari-Ann. Vad båtsman Christoffer Hansson Nygranne gjorde i Karlskrona kan jag inte svara på. Inte heller var han höll till. Att han var där är nog inte så konstigt, han tjänstgjorde ju i örlogsflottan. Han återfinns säkerligen inte i Amiralitetsförsamlingens böcker såvida han inte är struken i hemförsamlingens husförhörslängd. Enligt Centrala Soldatregistret tillhörde han 1:a Gotlands ordinarie båtsmanskompani som nummer 58. I registret anges att han är född 1773. Det är förmodligen en uppskattad siffra baserad på hans åldersangivelse i rullorna. Tyvärr finns det inga källangivelser i registret. Var båtsman Nygranne var bosatt kan man läsa om på Gotlands Militärhistoria Tillbaks till din fråga. Det är möjligt att du kan hitta mera information i Generalmantalsrullan 1803. Det bör finnas en sådan även för Gotlands båtsmän. Men kan du eller någon annan lägga upp en bild så kanske jag kan hjälpa till. Christian (Ändrat av kontoinnehavaren den 11 februari 2009 kl. 16.40.)
|
|
|
Av Mari-Ann Nyman - Torsdag den 12 februari 2009 kl. 14.02
|
Hej Christian! Tyvärr kan jag inte tekniken hur man lägger in bilder. Enligt uppgift skall han vara född i Hangvar(I) i mars 1776. Det finns ett barn i födelseboken som heter Christoffer, men jag kan inte tyda all skrift. Tack även för infon om Gotlands Militärhistoria. Jag hittade Nygranne där! Skall även kolla Generalmantalsrullan 1803. Hälsningar Mari-Ann
|
|
|
Av Lotta Nordin - Torsdag den 12 februari 2009 kl. 19.24
|
Det verkar som om Christoffer som föds 18 mars är tvilling, så jag tar med även hans bror Nils när jag lägger in bilderna Hangvar AI:1 sid 160: Mvh// Lotta
|
|
|
Av Lotta Nordin - Torsdag den 12 februari 2009 kl. 19.27
|
PS Varför det står 1776 längst upp på sidan där Christoffer är med, det vet jag inte. Det är 1775. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Mari-Ann Nyman - Fredag den 13 februari 2009 kl. 10.21
|
Lotta, 1000 tack för att du hjälper mig med bilderna! Kan någon hjälpa mig att tyda texterna på de två översta bilderna. Den sista har jag lyckats tyda själv. Jag blev också fundersam när jag såg årtalet 1776 i födelseboken. Det var ju intressant att han var tvilling. Hälsningar Mari-Ann
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 13 februari 2009 kl. 11.50
|
Den 18 mars föddes drängen Hans Andersson och dess hustru Brigita Elisabet Hallbergs tvenne gossebarn som för dess svaghets skull döptes hemma den 19 ejudem. Den förstfödda nomine Nils Testes: Hans Pehrsson St Heftings, Lunbergs dräng Lars Henriksson, Prästeg, pigan Anna Pehrsdotter, pigan Christina Christensdotter Wahlberg Kyrkovärdens hustru Gertrud Thomasdotter Tungs bar barnet Dess senare blev kallat Christopher Testes: Kyrkovärd Pehr, Teidings, Drängen Rasmus Larsson, prästgården, L Häftings dräng Rasmus, pigan Sophia, Ihre, piga Christina Maria Olofsdotter St Heftings B B (= bar barnet) (Ändrat av kontoinnehavaren den 13 februari 2009 kl. 11.51.) (Ändrat av kontoinnehavaren den 13 februari 2009 kl. 11.53.)
|
|
|
Av Mari-Ann Nyman - Fredag den 13 februari 2009 kl. 12.26
|
Tack för hjälpen, Håkan!! Första tvillingarna som jag hört talas om i min släkt! /Mari-Ann
|
|
|
|
|