Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båtsmanskompanier   >   Norrlands båtsmanskompanier   >  
Båtsmän från Gnarp
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4627) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ellen Nordström - Torsdag den 13 augusti 2009 kl. 13.23
Jag har alla Gnarps båtsmän nerskrivna från 1660 till 1880 Källan är Gnarps hfl.
53 Wik reserv Gran
54 Gröning reserv Valler
55 Byman reserv Bylund
56 Bogsta reserv Bymark
57 Bygren reserv Hök
58 Pipare reserv Kabel
59 Frövall reserv Boglina
60 Wallberg reserv Njure
61 Grufberg resarv Gnista
62 Råbom reserv Åkberg
63 Lång reserv Skjelman
64 Kruslock reserv Stabb
Har ca 600 i min dator.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 13 augusti 2009 kl. 13.34.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20694) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Henrik Eldh - Lördag den 08 juli 2023 kl. 11.50
Hej, jag söker uppgifter om en anfader i Gnarp sockenjag misstänker var båtsman då han tog efternamet Sjöbom.

Erik Sjöbom född i Ås, Gnarp 1831, död 1917 i Torrsjö, Njurunda.

Namnet Sjöbom dyker upp första gången i husförhörslängden 1851-1855.

Jag vill veta om han var båtsman och uppgifter runt det. Jag har inte lyckats själv.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20695) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 08 juli 2023 kl. 15.11
I det första inlägget i den här diskussionen finns inte namnet Sjöbom med bland båtsmansnamnen i Gnarps socken.

Och i Gnarps husförhörslängd där Erik står med namnet Sjöbom (uppsl. 126 i AI:13 och uppsl. 140 i AI:14) finns ingen notering om att han är båtsman.

Enligt den sistnämnda hfl:en flyttar han 1857 till Njurunda. Där står han som landbonde (LB) i både inflyttningslängden (uppsl. 367 i AI:7) och hfl:en (uppsl. 273 i AI:8, där han finns på två ställen).

Och i vigselboken 1857 (Njurunda C:4, s. 316, n:r 17) står han bara som dräng utan notering om att han är båtsman.

Han var m.a.o. inte båtsman.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20699) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Henrik Eldh - Måndag den 10 juli 2023 kl. 14.50
Ok, var det vanligt man tog sig helt nya efternamn? Hans far hette Måns och enligt namntraditionen borde han då hetat Månsson antar jag? Och namnet Sjöbom verkar förekomma flitigt bland just båtsmän. Som tex olika namn som följde soldattorp; Svärd, Eld. Eller var det bara en modesak att man nu började ta sig efternamn och då kanske med symbolik i något man var bra på eller ofta gjorde. Han kanske helt enkelt var på sjön ofta och ville att namnet skulle spegla hans förmågor/intresse?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20701) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 10 juli 2023 kl. 19.46
Enligt Centrala Soldatregistret finns Sjöbom som båtsmansnamn i Vibyggerå socken i Ångermanland (rote 39 i Norrlands 2:a kompani).

I Norrland var det rätt vanligt att bönder och annan landsbygdsbefolkning tog sig släktnamn. När man började med det vet jag inte, men det förekom åtminstone under 1800-talet. Längre söderut var det mest stadsbor och hantverkare som gjorde det.

Båtsmans- och soldatnamn är ett kapitel för sig. De var tjänstenamn som ofta, men inte alltid, följde roten. De var alltså inga släktnamn som gick i arv till barnen. Men eftersom man kunde ta vilket namn man ville förr, så var det möjligt för soldat- och båtsmansbarn att ta faderns namn som eget efternamn. Det var dock först under 1800-talet som det blev vanligt att man gjorde det.

Eriks patronymikon var mycket riktigt Månsson, även om han inte använde det. Och enligt husförhörslängden tog hans bror Hans namnet Norlin.

Det finns en flyttattest från flytten till Njurunda (Njurunda HII:2, inget nummer; AID v388921.b4110). Där står Erik som torpareson.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20702) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Henrik Eldh - Tisdag den 11 juli 2023 kl. 09.34
Tack för svaren Jörgen.
Min sambo heter fortfarande Sjöbom och det finns en stor släkt och olika släktled från Njurunda där namnet Sjöbom sedan levde vidare. Det lever också vidare i USA bland utvandrande grenar. Jag blev nyfiken på ursprunget och landade i att det var denna Erik som troligen tog namnet ca 1851-1855 där jag först ser det förekommer i husförhöret. Jag noterade också att en broder tog namnet Norlin. Samma period drunkar pappan Måns och i dödsboken ser man att fadern Måns drunknade samma dag som en Lars Larsson, också från Ås i Gnarp. Jag antar de förolyckades i samma händelse. Några få år efter faderns död flyttar Erik till Torrsjö/Njurunda där han blir bonde. Jag bär själv efternamnet Eldh och det är precis som du beskriver ett tjänstenamn som följde indelta soldater som bodde i ett visst soldattorp. Där valde en soldat att behålla soldatnamnet efter avslutad tjänst och det lever vidare än idag. Så jag trodde det kanske fanns en liknande förklaring bakom Sjöbom men precis som du skriver så står det absolut ingenting noterat om detta och krigsarkiven är jag så dålig på att följa och hitta i. Men då får vi bara konstatera att Erik av någon anledning tyckte att det var ett bra och fint namn att bära och att det sedan ärvdes i generationerna som följde.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)