Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båtsmanskompanier   >   Blekinge båtsmanskompanier   >  
Generalmönsterrullor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5616) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 07 december 2009 kl. 12.25
Hej

Enligt uppgift ska följande generalmönsterrullor för Blekinge båtsmanskompanier finnas i SVAR:s digitala forskarsal:

Mönsterrullor för 1692, 1701, 1709, 1721 och 1742. Jag hittar inte någon förteckning i NAD. Jag sitter just nu och letar i Krigsarkivet förteckningar och där är det inte så enkelt att hitta rätt alla gånger.

Jag vore tacksam om någon vill titta in på SVAR och se vad de har för volymbeterckningar.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5618) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 07 december 2009 kl. 14.14
Hos SVAR behöver man både karta och kompass för att hitta något. Där finns flera olika ställen att leta vad man än ska ha för något...

Jag hittade i varje fall följande.

Under "Gå direkt till" på SVAR:s förstasida finns rullisten "Skannat material". Och om man där väljer "Flottans rullor", så kommer man till

Flottans arkiv (jag länkar till samma arkiv i NAD i stället...).
· 0503 Amiralitetskollegiets med efterföljares kontor, Arméns flotta, loggböcker, rullor m.m.
· · 036 Rullor flottan
· · · IV Båtsmanskompanier

Där börjar Blekinge 1724. Enligt anmärkningskolumnen är det 1740 - men det är fel; texten är identisk på de båda första volymerna... Dessutom kan texten där tolkas som att volymerna saknas - men de finns hos SVAR i varje fall...

Om man i rullisten "Skannat material" i stället väljer "Generalmönsterrullor" och sedan Amiralitetet som "regemente", så kommer man till

Generalmönsterrullor
· 0 Arkiv med löpande volymnumrering
· · 1943 Amiralitetet. 1 st. Militärstaten.

Och där finns en rulla från 1692.

Sedan finns det ytterligare ett sätt att söka hos SVAR:

På förstasidan finns länken "Forska". Där bakom finns bl.a. "Arkivsök". Och om man där väljer...

Län: Blekinge län
Arkiv: Militaria
Typ av material: Alla (d.v.s både mikrokort och skannat)

...så dyker det inte upp en endaste båtsmansrulla...

Så båtsmansrullor kan tydligen inte räknas som "militaria" - i varje fall inte hos SVAR...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5619) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Måndag den 07 december 2009 kl. 14.25
Gick in på Flottans rullor under Skannat material i "Digitala forskarsalen" och gick vidare till "...Arméns flotta, loggböcker, rullor mm", sedan till "Rullor Flottan" och sedan till "Diverse mösterrullor", beteckning IIa. Här fann jag åren som du söker, men det står inte specifikt att det handlar om Blekinge så jag är inte riktigt säker. Men du kan gå ända fram till "bilden" utan abonnemang, så kolla så får du se om det är detta du söker.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5645) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 08 december 2009 kl. 21.24
Tack för hjälpen

Vi har hittat volymerna

image1
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5647) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Onsdag den 09 december 2009 kl. 10.30
Mäktigt!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5660) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 09 december 2009 kl. 21.03
När rullan inte fick plats i ett band kunde de ju ha delat den i fyra eller fem volymer i stället för två ......
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)