|
Av John Davidsson - Söndag den 10 oktober 2021 kl. 11.02
|
Hej. Jag har hittat en gammal förfader till mig, Olof Grå. Han ansågs vara välbefaren, och tjänade i 45 år. Han måste ha varit mycket ute till sjöss då antar jag? Har kollat andra namn och där kan dom gå från befaren till obefaren t.ex, varför är det så? Går det att få fram mer information om Olof Grå och vad han kan ha varit med om? https://www.diginpast.se/bmregister/databas/sm/pb5be6c56.html
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 12 oktober 2021 kl. 23.30
|
Hej Detta är med största sannolikhet din Olof Grå: Post HAT-F-1508 Olof Född 13/7 1775 i Högsrum, Halltorp (H) Far Persson Wernberg, Tore Afskedad Wolonteur Mor Nilsdotter, Annika Övriga uppgifter Församlingskod: 088011 -------------- Källa: Halltorp C:3 PLF CD-3 Namnet Tore är inte särskilt vanligt. Födelsedatum skiljer sig med exakt en månad jämfört med vad som står i rullan och den skillnaden är inte något att hänga upp sig på. Leta rätt på honom i födelseboken och försök följa honom i husförhörslängderna. Uppgifter om din båtsman finns säkerligen i olika rullor. Men hitta något där är inte lätt. SE/KrA/0500-0503/0503/036 - Flottans arkiv//Rullor Flottan 1635–1915 Varför man har gått från befaren till obefaren har jag inget bra svar på. Det kan ju vara så att man visade sig att inte hålla måttet men får en ytterligare chans. En båtsman som av ålder och kanske blessyrer inte var duglig till sjöss kunde göra stor nytta till lands. Det var mycket att lära ut till de nyrekryterade.
|
|
|
Av John Davidsson - Torsdag den 14 oktober 2021 kl. 11.36
|
Stort tack!! Snällt att du ville hjälpa mig. Nu har jag fått lite att jobba med.
|
|
|
|
|