Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båtsmanskompanier   >   Södra Möre båtsmanskompanier   >  
Peter (Håkansson) Blomster (1770 - 1831)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20672) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 20 juni 2023 kl. 02.40
https://www.wikitree.com/index.php?title=H%C3%A5kansson-1250

Det är möjligt att Thomas Carlsson har rätt när det gäller Peter Blomsters födelse. Men vad sjutton betyder det här?

Peter is 42 degrees from J. R. R. Tolkien, 36 degrees from Colin Graham Botha, 36 degrees from Margaret Constance Cairns, 36 degrees from Johannes August Heese, 36 degrees from Floris van Jaarsveld, 39 degrees from Edward John Morse Jones, 37 degrees from Roelof Lombard, 45 degrees from Miriam Makeba, 37 degrees from Marjorie Diane Nash, 37 degrees from Jacobus Hendrik Pierneef, 49 degrees from Desmond Mpilo Tutu and 43 degrees from Gwyneth Taylor on our single family tree. Login to find your connection.

Thomas Carlssons profil på WikiTree: https://www.wikitree.com/wiki/Carlsson-1928

Se även Anbytarforum: https://forum.rotter.se/index.php?topic=193382.msg1651661
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20673) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 21 juni 2023 kl. 17.25
"Degrees" är i det här fallet hur många steg du är från någon, inte bara rakt upp eller ned i antavlan, utan också i sidled. Åtminstone om man ska tro den här sidan: genealogyyou.com/what-do-degrees-mean-in-genealogy/.

Men jag tar mig friheten att betvivla att en småländsk båtsman är släkt med Miriam Makeba och Desmund Tutu. Visserligen påstås det att våra förfäder någon gång i forntiden kom från Afrika - men då lär vi vara mer än 45 resp. 49 steg bort... :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 21 juni 2023 kl. 22.09.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20675) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 21 juni 2023 kl. 23.49
Jag har så långt som möjligt verifierat Thomas Carlsson forskning. Jag kan inte se några felaktigheter när det gäller Peter Håkansson Blomster. Däremot så tror jag han har missat en del. Det är knepigt att kontrollera när Thomas undanhåller Peter Blomsters föräldrar, tvenne hustrur och tio barn i två giften.

Ärligt talat så förstår jag inte hur ett sådant inlägg kan passera nålsögat på Anbytarforum. Jag menar att det bryter mot Ordningsreglerna på flera punkter. Men varför bry sig?

Min sambo har en kusin som har en gitarr med Miriam Makebas autograf skriven tvärs över klanglådan. Han och hon var på samma fest i Lund någon på 60-talet. Degree kan väl betyda olika i en studentstad. Temperaturen är hög uti kroppen, närmare fyrtio än trettiosju ...

(Ändrat av kontoinnehavaren den 22 juni 2023 kl. 06.48.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20764) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Thomas Carlsson - Lördag den 21 oktober 2023 kl. 01.12
Christian - Tack för att du verifierat det som gått att verifiera gällande min forskning kring Peter Blomster. På wikitree kommer jag, allteftersom jag hinner, komplettera Peter Blomsters profil så långt som möjligt - t.ex. med det andra giftet och barnen. Jag lägger dock inte in något där förrän jag är helt säker och kan verifiera med källor. Jag har alltså inte försökt undanhålla något utan är helt enkelt inte klar med allt...
(Degrees-tramset på wikitree - kan jag tyvärr inte göra något åt).

Vad gäller mitt inlägg på Anbytarforum förstår jag inte riktigt vad du tycker är fel och vad som bryter mot ordningsreglerna?
Inlägget är ett svar på ett mycket gammalt inlägg på Anbytarforum där olika användare där (samt min far på 90-talet) misslyckats med att hitta Peter Blomsters föräldrar. Eftersom jag själv haft stor nytta av det som skrivits där ville jag gärna informera om att jag nu tror mig ha hittat Peters verkliga föräldrar. Jag meddelade också att källorna för det jag påstår i foruminlägget finns på wikitree (vilket de också gör inkl. en research note som beskriver hur jag kommit fram till mina slutsatser).

Vad skulle ha gjorts annorlunda i mitt foruminlägg? Jag är ganska ny på det här och lär mig gärna mer.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)