|
Av Carina Månsson - Lördag den 08 november 2008 kl. 12.33
|
Hej. Jag söker uppgifter om Per Skytte Vinsten Nilsson f. 1760, d. 1808. Han var båtsman i Mjällby Blekinge och var gift med Hanna Larsdotter f. 25/12 1761, Mjällby. Tyvärr är detta det enda vi vet om Per Skytte Vinsten. Hans hustru är det inga problem med då det går att komma ett par generationer bakåt på henne. Hon var ifrån Hosaby, Mjällby. Men det är totalt stopp med Per och är det någon som vet något så tas informationen tacksamt emot. T ex födelseort m m. mvh Carina
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 08 november 2008 kl. 18.30
|
Hej Carina! Hanna Larsdotter f. 25/12 1761 i Hosaby gifter sig 4/1 1793 med Anders Mickelsson, dräng ifrån Hosaby. Det är sannolikt denna Hanna Larsdotter som dör i Hosaby 18/1 1815. Hon är således inte Per Skytt Winstens hustru. Pers hustru heter Larsdotter när sonen Per döps 1792, Olasdotter vid dopen 1796 och 1799 och enbart Hanna 1804. Har du hittat någon eller några vigslar? Vet du något om vad som hände Hanna efter att Per hade dött? Sonen Per verkar vara den ende av sönerna som har nått vuxen ålder. Vet du något om hans vidare öden? Mvh Christian
|
|
|
Av Carina Månsson - Lördag den 08 november 2008 kl. 19.01
|
Oj, hopp och hej Christian, då kanske jag har fel ana. Jag tittade i DigiArkivs vigslar men kunde inte hitta någon Hanna Larsdotter som vigdes med Per Nilsson som stämde in på dessa två. Det är min mans anor, så jag ska se om jag kan reda ut det så du förstår. För längesedan hade han kort hemma från SVAR och hittade Karna Persdotter f. 8/2 1829 i Hosaby, Mjällby, vars föräldrar är Per Persson f. 16/10 1792, Hosaby, Mjällby och hans hustru Pernilla Niklasdotter f. 20/11 1792, var okänt för mig, d. 14/10 1874 i Hosaby, Mjällby. Karna Persdotter f. 8/2 1829 har vi ju som dotter till Per Persson f. 16/10 1792 i Hosaby, Mjällby, vars föräldrar vi har som Per Skytte Vinsten Nilsson f. 1760, d. 1808 och Hanna Larsdotter f. 25/12 1761, Hosaby, Mjällby. Då är frågan ser jag, om vi har fel mor, fel Hanna Larsdotter, som mor till min mans ana Per Persson f. 16/10 1792 ? Eller är denna Per Persson son till Hanna Larsdotter f. 25/12 1761 och inte son till Per Skytte Vinsten Nilsson ? Men skulle han ha varit son till Anders Mickelsson skulle han ju egentligen heta Andersson istället för Persson. Nu blev det rörigt och jag är tacksam att du uppmärksammade detta, Christian.
|
|
|
Av Carina Månsson - Lördag den 08 november 2008 kl. 19.30
|
Vi kanske ska utgå från Karna Persdotter f. 8/2 1829, Hosaby istället. Kan det vara så att vi har fel Per Persson som far till henne. Detta är ur DDSS: Födda i Mjällby församling 1723 - 1894 Datum 1829-02-08 Datum avser födelse ID-nr/Regler 456993/DDSS Barnet Namn Karna Kön kvinna Äktenskaplig börd inom äktenskapet Antal födda Dödfödd Paritet Fadern Namn Pehr Pehrsson Titel husman Ort Hosaby Modern Namn Pernilla Niclasdotter Titel Ort Ålder/födelseår 36 Dopvittnen Susc. Torp. Nils Nilssons H. Nilla Olas dtr ibm. Test. Skom. Pehr Hansson, dr. Anders Andersson ibm. Pig. Elsa Hans & Elsa Jeansd-tr ibm. Övrigt Källhänvisning Arkiv Sid-/årsnummer Mjällby kyrkoarkiv C:6 256 / Förvarande institution
|
|
|
Av Carina Månsson - Lördag den 08 november 2008 kl. 19.35
|
Här är Per Perssons och Pernilla Niklasdotters vigsel, där det står att Per kommer från Kristianstad, också ur DDSS: Vigda i Mjällby församling 1731 - 1894 Datum 1821-06-06 Datum avser vigsel ID-nr/Regler 102439/DDSS Brudgummen Namn Pehr Pehrsson Titel dreng Ort Christianst. Ålder/födelseår Civilstånd ej angivet Sida i husförhörslängden Bruden Namn Pernilla Niclasdotter Titel piga Ort Hosaby Ålder/födelseår Civilstånd ej angivet Sida i husförhörslängden Ospecificerad ort Övrigt Cautionister Valborg Pehrsdotter Pigans Moder. Källhänvisning Arkiv Sid-/årsnummer Mjällby kyrkoarkiv C:6 473 Kan det vara så att Karna Persdotter har helt och hållet tokiga anor på faderssidan ?
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 08 november 2008 kl. 21.41
|
Hej Carina. Jag tror inte "din" Per Persson är identisk med Per Winstens son Per. Det faktum att han kom från Kristianstad vid giftermålet talar inte för att skulle vara det. Det blir nog för dig att försöka läsa husförslängderna fram och tillbaka och se om du blir något klokare av det. Det verkar tyvärr inte finnas några inflyttninglängder eller attester bevarade för den tiden. Det är ingen lätt uppgift att hitta honom, det finns en och annan Per Persson i området. Pernilla Niklasdotters anor verkar inte vara lika problematiska. Husförhörslängderna för Mjällby kommer snart att ingå i AD Onlines utbud. Då ska det nog till och med gå att läsa vad som står i dem. Christian
|
|
|
Av Carina Månsson - Lördag den 08 november 2008 kl. 23.37
|
Tack Christian, för att du uppmärksammade detta. Det är ju inte så roligt när anorna kommer på fel spår. Då har vi lite nytt att ta tag i. Pernilla Niklasdotters anor är det nog inga problem med, i alla fall på moderssidan, däremot hennes far Niklas Håkansson är det stopp vid men så småningom kanske hans anor med går att hitta. Än en gång tusen tack. Vänligen Carina
|
|
|
|
|