|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 27 februari 2010 kl. 22.32
|
Detta är en liten notis ur Viste härads dombok 1670 Länsman Joen Winbom förde inför rätten Ingrid Börjesdotter som berättade sig vara lägrad av Oluf Andersson i Idhle, en dräng eller pojke om 14 år, som i förledet år då hon tjänade i Västölet skall ha lägrat henne. För rätten tycks det omöjligt för pojkens ungdoms skull vara rätta barnafadern, utan trodde att hon lockat pojken till denna bekännelse. Per Johansson Juthe i Uvered berättade att konan kom till tjänst hos honom förlidne vårfrudag och därifrån sedan begav sig till Töfta för att föda barnet. Under förhör tillstod Oluf Andersson sig ha ha lägrat Konan om våren 1699. Eftersom ingen annan berättelse kunde tvingas ur någon av dem, så dömdes drängen till att böta 40 mark ( där är jag osäker,ibland över "kruddeltten" i domboken på gamla belopp) och konan 20 själv må försörja barnet utan Oluf Anderssons besvär. Välborne Brynte Ulfsköld lyktar förpojkens böter. Hustrun Anna Simonsdotter för konans andel. Detta mål tas senare upp när Oluf, träder fram och talar om att han blev mer eller mindre mutad av Välborne Brynte att ta på sig skulden för faderskapet, eftersom Brynte var fadern.Men tyvärr, har jag slarvat bort det. Och tänk på att i domboken står det "ingen annan berättelse kunde tvingas ur någon av dem" blev de utsatta för tortyr eller som det beskrivs eller så kallade pinliga förhör. Tillvaron var nog tuff för den stackars Oluf. Adliga släkten Ulvsköld är ju utslocknad, om man kunde följa upp denna Ingrids barn ( om det var en son) och efterkommande kanske den inte är det ? Erkänner dålig tankekalups. Med historien vimlar av dessa om.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 28 februari 2010 kl. 22.28
|
|
Domböcker är alltid roligt att läsa. Skall nog själv göra det i större utsträckning längre fram. Fast nu gäller kyrkoböcker. Och jag hoppas domböckerna kommer till Arkiv Digitals bestånd så småningom.
|
|
|
|
|
|
|