Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >  
Chatt om Ditt och Datt
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Äldre inlägg (arkiv) 2021-10-05 21.46 2950
Äldre inlägg till 4 januari 2023 2023-01-04 01.43 25
Äldre inlägg till 10 mars 2023 2023-03-10 18.30 25
Äldre inlägg till 2 mars 2024 2024-03-02 18.50 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20978) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 03 mars 2024 kl. 19.05
https://www.geni.com/ uttalas det geni eller geni?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20980) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 03 mars 2024 kl. 19.51
Det är i vart fall inget geni (med betoning på i) som har konstruerat Genis idiotiska automatiska trädjämförelser.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20981) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Joel Vogler - Söndag den 03 mars 2024 kl. 23.36
Här gäller det att gnugga geniknölarna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20982) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 04 mars 2024 kl. 00.30
Det verkar som om herrarna går från klarhet till klarhet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20989) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 05 mars 2024 kl. 17.39
AFTONBLADET: 14 feb 13.20 Martin Palmborg DELA Facebook går just nu inte att komma åt för användare, enligt Downdetector som erbjuder status- och avbrottsinformation i realtid. "Användarrapporter indikerar problem hos Facebook”, står det på deras hemsida.

Var delar man denna nyhet? På Facebook?

Himla tur att vi kan diskutera Ditt och Datt här i forumet! Dela med dig här på AGF!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20991) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 05 mars 2024 kl. 20.45
Jag föreslår att man delar hela Facebook - i atomer... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21080) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 25 maj 2024 kl. 14.21
Snart EU-val. Någon som vill köpa min min röst
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21081) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 25 maj 2024 kl. 15.28
Menar du att du röstar på det parti som betalar bäst - oavsett partiets politik?

Jag avråder både betalare och betalningsmottagare. Självklart av principiella skäl, men också p.g.a. följande:

Brottsbalken 17 kap. 8 §

1 stycket: "Den som vid val till allmän befattning eller vid annan utövning av rösträtt i allmänt ärende söker hindra omröstningen eller förvanska dess utgång eller annars otillbörligen inverka på omröstningen, döms för otillbörligt verkande vid röstning till böter eller fängelse i högst sex månader."

3 stycket: "Den som tar emot, godtar ett löfte om eller begär en otillbörlig förmån för att i allmänt ärende rösta på visst sätt eller inte rösta, döms, om det inte är tagande av muta, för tagande av otillbörlig förmån vid röstning till böter eller fängelse i högst sex månader."
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21082) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 26 maj 2024 kl. 19.51
Du ska nog passa dig väldigt noga. Jag har en släkting som råkade mycket illa ut i ett liknande ärende. Christoper Springer
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21083) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 26 maj 2024 kl. 21.21
Frågan lite hypotetisk kanske. Men nog skulle det vara möjligt att handla med röster utan att det märks. Tror säkert att det sker. Men att bevista att så sker om alla inblandade inget säger....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21084) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 26 maj 2024 kl. 21.40
Vilket parti hade du tänkt dig att kohandla med? Akta dig för Naturistpartiet. De kommer att lura skjortan av dig.

Anmälda partier - Val till Europaparlamentet
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21089) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 28 maj 2024 kl. 02.54
Om jag skulle välja att kohandla med ett parti så är valet av parti min ensak
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21090) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 28 maj 2024 kl. 08.47
Gäller det spel med pengar eller pengars värde är det ett fall för länsman. Det går inte an att spela under täcket hur som helst med vem som helst. Pröva med Folkilskan. De tycks ha gott om pengar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21152) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 22 juli 2024 kl. 06.16
Hur många destillerier finns noterade på börsen. Vilka är de? Och bryggerier? Vilka är dem?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21156) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 31 juli 2024 kl. 01.52
Kan hembränneri vara en form av skatteplanering måntro? Svarta pengar?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21157) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 01 augusti 2024 kl. 18.56
Nöjesskatt?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21166) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 05 augusti 2024 kl. 04.29
En alldeles sann historia:

Min dotter vaknade en natt av att det var någon som försökte ta sig in i lägenheten. Hon är inte rädd av sig så hon steg upp och gick ut i hallen. Där stod två figurer i halvmörkret. Hon gav den ene en rak höger och den andre skrek i högan sky. En nabo vaknade av tumultet och kom ut i trapphuset endast iförd pyjamas. Det var en stackars japanes som hade blivit golvad och det var hustrun som fortsatte skrika. Grannen ringde polisen och min dotter började förhöret. Paret hade bokat boende genom Airbnb. Ett aber var att det var lägenheten ovanför som paret hade bokat. Ett annat aber var att deras nyckel passade till båda lägenhetsdörrarna.

Politiet kom och fortsatte förhöret och sen tog de med japaneserna. Förmodligen fick de övernatta på stationen. Min dotter fick ett nytt lås dagen efter och nabon ovanför fick säkerligen en rejäl skrapa. Uthyrning av detta slag är strängeligen förbjudet i kontraktet. Det är nog så svårt att få tag i en lägenhet i centrala København.

Det var inget vackert första intryck japaneserna fick av vår trevligaste huvudstad. Jag hoppas de stannade åtminstone några dagar innan de for vidare. Staden har ju så mycket mera att erbjuda.

Ingen av parterna valde att göra sak av det hela.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21169) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 10 augusti 2024 kl. 13.06
Visste ni att Telia vill ha 20 kronor av mig för varje sms som skickas till mig när jag är i Europa utanför EU. Det tycker jag är fräckt särskilt som det är Telia som skickat flest sms. Att skicka sms till alla och och meddela att jag inte vill ha sms skulle allraminst kosta skjortan.

Ett annat problem är att BBC inte visar beachvolleyfinalen i kväll. Men å andra sidan det gör ju inte SVT heller.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21170) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 12 augusti 2024 kl. 21.02
Något skall man väl ha på nöjeskontot
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21171) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 12 augusti 2024 kl. 21.04
Det är inte bara karusellen som skall gå runt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21172) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 13 augusti 2024 kl. 23.02
Inte i morgon men nästa dag blir det Dove-Calais. Sedan vet jag inte vad det var de . Tyskland kansche.

https://www.youtube.com/watch?v=kQlHSs_cXt8

"Wenn jemand eine Reise tut, hat er etwas zu erzählen"

Har jag berättat när jag åkte förbi Lilla Edet härförleden? Ett par dagar senare rasade E45. Förra året var det Stenungsund och E6.

Jag vågar inte tänka på vad som skulle hända om vi skulle åka genom tunneln. Förresten kostar det skjortan och inget kul.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21173) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 19 augusti 2024 kl. 20.32
Mackmyra i konkurs...
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)