Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >  
Misstag i forskningen
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5246) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Lördag den 14 november 2009 kl. 22.05
Det vore kul, med lite självbekännelse alla gör vi fel i forskningen och troligen fortsätter att göra fel. Ett av mina större var dödandet av en familj när jag var nybörjare. Familjen struken i husförhör 1836 och till höger står det smittkoppor. Tja, helt sonika skriver jag familjen död i smittkoppor. De hade ju bara flyttat och var vaccinerade.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5248) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 14 november 2009 kl. 23.00
Vanligt kan jag tänka mig att man kopplar ihop släktingar med människor man inte är släkt med. Till exempel person "X" som är född i församling "Y". När man sedan tittar i födelseboken för församling "Y" finner man person "Z" i tron att det är person "X" som man sedan skriver in i släktutredningen. När man undersöker vidare finner man sedan att person "Z" avlider som småbarn och därmed inte kan vara förfader i rakt nedstigande led.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5305) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 20 november 2009 kl. 13.49
Hej

Jag hoppas någon kan hjälpa mig med ett gott råd. Det började med en fråga under läshjälp i Anbytarforum. Det var ingen som svarade så jag tittade närmre på frågan och konstaterade att den förmodade anmodern dog vid tre månaders ålder.

Jag skickade ett email till frågeställaren och förklarade hur saken låg till (jag skriver ju inte själv i forumet) Jag fick ett email i retur med ett tack för min uppmärksamhet.

Nu till problemet. Eftersom jag har ett eget intresse i saken så tittade jag närmre på uppgifterna. Nu har jag med största sannolikhet hittat den rätta anmodern i födelseboken. Men om jag lämnar ut uppgifterna rätt av så lär sig inte den som frågar något om metodiken och vad man kan dra för slutsatser av olika källor.

Det kan naturligtvis bli fel på vägen även med korrekta källhänvisningar. Saknas källhävisningar är sådana fel näst intill omöjliga att upptäcka eftersom man inte kan kontrollera källorna och inte minst värdera deras tillförlitlighet.

Jag drog själv slutsatsen att det rörde sig om fel Kierstin genom att titta på födelseplats och dopvittnen. Dopvittnen redovisas sällan i släktträden.

Kierstin född 1721-11-20 på Långöra i Torhamns socken

Kierstin född 1721-11-20 på Långöra i Torhamns socken

(Ändrat av kontoinnehavaren den 20 november 2009 kl. 14.10.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 20 november 2009 kl. 14.16.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5454) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 26 november 2009 kl. 12.11
Ovanstående Kerstin tycks finnas med i en antavla på DISBYT Se diskussionen: Kerstin Nilsdotter, omkring 1721 - 1773

Det är svårt att påvisa att det är så för DISBYT är stängt för icke-medlemmar, tycks sakna exakta födelsedatum/platser och källhänvisningar. Det gör det omöjligt att kontrollera uppgifterna. I DISBYT kallas fadern Nils Brandt.

Ovanstående Kerstin finns med i Långörasläkten (pdf) I deras släktutredning heter Kerstin far Nils Johansson Brun.

Båtsmännen i Brunåkramåla hette Brun, men det var långt senare. Vid den här tiden hette de Flinta. Brandt finns inte som båtsmansnamn i Torhamns socken.

Jag tolkar notisen härovan så här: Christ: Båtsm. Nils Broms barn från Långöret ....

Rätta mig om jag har fel. Jag tar inte illa vid mig.

Mer uppgifter om Nils Jonsson Bröms finns registret över båtsmännen i Torhamn.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5569) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christer Ljung - Torsdag den 03 december 2009 kl. 21.18
(Ändrat av kontoinnehavaren den 03 december 2009 kl. 21.24.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5648) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 09 december 2009 kl. 15.01
Det här kan väl höra hemma under misstag:

Skatteverkets förteckning över Sveriges församlingar. Mycket användbar trots flera tyrkfel.

Jag tycker det kan bli en riktig klassiker. Jag lämnar ingen källa till citatet. Det får ni lista ut själva
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5649) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 09 december 2009 kl. 15.12
Apropå det här med misstag... flera "tyrkfel" ??? "Tryckfel" stavas det väl!!

(Ändrat av kontoinnehavaren den 09 december 2009 kl. 15.14.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5651) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 09 december 2009 kl. 15.46
Ja det kan väl kallas tryckfel när man trycker på fel tangenter. SBT ???
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5652) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 09 december 2009 kl. 15.56
Att avsiktligt stava tryckfel "tyrckfel" är väl en vedertagen lustighet? :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5655) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 09 december 2009 kl. 18.18
En poäng som jag tydligen missade i detta förmodar jag...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5656) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 09 december 2009 kl. 18.50
I det här fallet tror jag mer på oavsiktligt än avsiktligt: Nyttiga länkar
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5816) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 23 december 2009 kl. 11.11
Det här kan man väl kalla ett misstag:

Anbytarforum » Släkter » Kungliga släkter » Bergström, Jonas, förlovad med Madeleine

Fort men fel. Det är bara att hoppas på att inte någon har infogat de felaktiga anorna i sin egen forskning. Eller i sin tur lagt ut dem på nätet. Uppgifter som har kopierats av andra som i sin tur lagt ut dem på nätet ..........

Detta är kanske inte rätt plats att diskutera källor, källhänvisningar och källkritik men att ange sina källor är enbart av godo. Särskilt om man vill visa att en uppgift eller slutledning är felaktig.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 23 december 2009 kl. 11.13.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5835) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 26 december 2009 kl. 14.27
Men fel och brister mottages tacksamt .....

Har de inte tillräckligt med fel och brister i sina databaser?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6267) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Söndag den 07 februari 2010 kl. 20.07
Fyra inlägg (den 1/2 kl. 9.15 samt den 7/2 kl. 19.42, 19.55 och 20.02) har flyttats till den nystartade diskussionen Lustiga arkivfynd.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6781) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Söndag den 11 april 2010 kl. 00.06
Kul,kul?
Efter studier i domböcker dör mina förfäder Jon Ambjörnsson och husrun Lisa Jacopsdotter barndöda. Efter lusläsning ,i mantalslängder, kyrkböckerna. Så finns det två par vid samma namn på samma gård, socken får döttrar samma år. Enda skillnaden är att min förfaders barn aldrig får namnet angivet utan heter Jon Klocks/ares dotter/ son.
Så ca: 500 timmars forskning på Lisa Jacopsdotters Förfäder och ner till 1600-talet slut är mat åt papperskorgen. Såvida det inte finns någon ättling till piparen Jacop Roos i Särestad.
Hellre en en falsk ana i papperskorgen. Än ha den angiven som äkta, med minsta tvivel.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6783) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 11 april 2010 kl. 09.38
Ja. Har själv gjort likadana misstag fast 500 timmar på misstaget har jag inte lagt.

Läste i en tidning för några år sedan om en person i England som skulle släktforska i "sin" släkt och denne kom rätt så långt tillbaka i tiden och utredningen var omfattande med sidogrenar. Det var dock ingen som talade om eller så var det han själv som kontrollerade att denne endast var inadopterad i denna släkt så det var dock inte hans riktiga släkt som blev utforskad....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7309) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 15 augusti 2010 kl. 13.57
Inledningen av denna diskussion handlar bl.a. om en feltolkning av en anteckning om "död i smittkoppor".

Jag gjorde samma misstag vid en notering om några barn till en av min farfarsfars bröder som dog ca 4 år gamla och där det stod koppor i en kolumn. Senare upptäckte jag att det rörde sig om en vaccinering mot koppor som det fanns en särskild kolumn för i husförhörslängden och att dödsorsaken var en annan.

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7310) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Söndag den 15 augusti 2010 kl. 14.26
Ja det är lätt att missa rubrikerna i de smala kolumnerna i kyrkoböckerna.

Alla gör vi våra misstag :)

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7328) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Söndag den 15 augusti 2010 kl. 20.53
Sten
Roligt att se att fler än jag gjort detta misstag. Har sett några mer som gjort detta misstag men rättat till det, när de blivit mer rutinerade. Det är nog ett vanligt nybörjarfel.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7329) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Måndag den 16 augusti 2010 kl. 09.26
Det här är väl kanske onödigt att skriva, men det skedde väl någon gång när jag besökte Landsarkivet i Göteborg 1995 - 2000. Strax därefter fick jag strul med mitt DISGEN-program som jag inte fick ordning på förrän några år senare. Började då köra Min Släkt istället så rättningen blev väl lite fördröjd.

Apropå misstag.
I flera år fick jag min fm fm att heta Kerstin Jönsdotter i Sunne födelsebok när det egentligen skulle varit hennes yngre syster Karin Jonsdotter. Kerstin hette egentligen Jonsdotter också. Båda var f.ö. döttrar till en Jon Bengtsson som vid denna tid bodde i Tjustersby lite utanför Sunne (S)
Jon var född 6 januari 1787 i Södra Arneby Boställe, Södra Arneby, Sunne (S). Döpt "d. 7 af Com. L." "Fadd. Nils Ersson=, Erik Öijerman, H. Karin Ersd. Britta Svensd., S. Arneby"(Sunne C:7 1775-1793 sid 341 nr 5).

F.ö. var Kerstin mor till en Sven Jönsson som senare tog sig namnet Tillman.

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7330) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Måndag den 16 augusti 2010 kl. 09.37
Angående inlägget av Christian 26/12-2009 14.27.

Den databas som hänvisas till här har tydligen inte uppdaterats sedan 2004-03-12.

Mvh/Sten Magnusson

(Ändrat av kontoinnehavaren den 16 augusti 2010 kl. 09.39.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9435) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 29 maj 2011 kl. 08.38
Ovanstående gäller tydligen än idag. Jag tog nämligen en titt på den angivna databasen nyss och där är fortfarande senaste uppdateringsdatum 2004-03-12.

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16491) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 28 maj 2016 kl. 16.51
Ett inlägg (den 27/5 kl. 23.28) har flyttats till Dagens citat.

Samtidigt har "i forskningen" lagts till i rubriken på den här diskussionen. (Rubriken var alltså bara "Misstag" när det flyttade inlägget gjordes här.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)