Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >  
När är man invandrare?
De två första inläggen har hitflyttats från Båhuslän: Backa: Friedländer på Bäckebol.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5328) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 21 november 2009 kl. 18.09
En fundering kring ords betydelse när jag läste Björns inlägg ovan. Han skriver "Friedländer invandrade från Stralsund 1811". Om man flyttar från land "X" till land "Y" så invandrar man till land "Y". Men om man flyttar inom land "Y". Skall detta då kallas invandring?

Saken är den att år 1811 låg både Stralsund och Göteborg inom Sveriges gränser. Invandring till Göteborg...?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5343) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 22 november 2009 kl. 18.47
Hej Håkan

Du har dina funderingar ;-) Jag hade en gång synpunkter när det gällde förbundets satsning på Emigrantforum. Man kallar det emigrantforum eftersom det handlar om "personer som har emigrerat till eller från Sverige" Kan man emigrera till Sverige sett ur svensk synvinkel? Då skulle man lika gärna kunnat kalla det för immigrantforum eftersom det handlar om personer som har immigrerat till eller från Sverige. Jag förslog namnet migrationsforum men det föll inte i god jord.

Vilhelm Moberg använde utvandring och invandring Utvandringen var från Sverige och invandringen var in i Amerika. När det gällde den tidigare utvandringen användes nog inte ordet emigration.

Jag vill nog hålla med dig Håkan när det flyttningar inom landet. Man flyttade ut från det en stället och man flyttade in till nästa ställe. Från den ena socknen till den andra. Från landet in till staden.

Sedan kunde man bli förflyttad, det var ju också en slags flyttning. Man förflyttade ju finska båtsmän till Blekinge. Finnarna var kunde man lita medan blekingarna var dansksinniga och opålitligliga.

Varför stavas emigration med ett m medan immigration stavas med två? Det är mycket man kan fundera över.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5364) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 23 november 2009 kl. 10.34
Sverige och Finland var ett och samma land fram till 1809. Om man utvandrade från vad som är dagens Finland till, låt oss säga Amerika, och utflyttningsdatumet anges till före 1809. Är detta en utflyttning från Sverige?

Likaledes 1814-1905 var Norge och Sverige i union. Och flyttade man från dagens Norge med utflyttningedatum till annat land inom nämnda tidsperiod. Var detta utvandring från Sverige?

Eller under tiden då Kalmarunionen begav sig. Utvandring från Kalmarunionen....

Eller när Sverige och Danmark var i union och löd under dansk konung, t.ex. Kristian Tyrann och man utvandrade från, låt oss säga från Stockholm. Var detta utvandring från Danmark?

(Ändrat av Lufsen den 23 november 2009 kl. 10.37.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5373) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 23 november 2009 kl. 14.38
På din första fråga är svaret ja. Sverige och Finland var ett enda rike - Sverige.

På den andra frågan är svaret nej. Sverige och Norge hade en gemensam kung och utrikespolitik; i övrigt var det två självständiga länder. Norge hade t.o.m. ett eget militärt försvar.

Och på de sista frågorna är svaret också nej. Det var också en personalunion, alltså olika länder med en gemensam regent.

Men det där är ju bara formaliteter. Folk i gränstrakterna har väl aldrig brytt sig om var gränsen går på kartan...

Låt oss se på dagens formaliteter:

Om man flyttar från det finska Haparanda till det finska Torneå - d.v.s. kör över bron från Torne älvs ena strand till den andra - så passerar man den onaturliga riksgränsen, och är "invandrare" i Finland.

Om man flyttar från det danska Helsingborg till det danska Helsingör - d.v.s. tar färjan från Öresunds ena strand till den andra - så passerar man den onaturliga riksgränsen, och är "invandrare" i Danmark.

Men...

Om man flyttar från det finska Haparanda till det danska Helsingborg - d.v.s. kör över 150 mil - så passerar man ingen riksgräns, och är därför ingen invandrare.

Är detta logiskt?

Själv kallar jag det aldrig för in- eller utvandring när man flyttar mellan nordiska länder.

(Ändrat av Jts den 23 november 2009 kl. 14.52.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5374) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 23 november 2009 kl. 15.10
Hej Håkan

En liten motfråga som egentligen är grunden för det här resonemanget. Vad är ett land? Är det samma sak som ett kungadöme? Sett ur ett historiskt perspektiv? Stat är väl ett modernare begrepp?

Finland var väl en del av Sverige? Inte ett och samma land? Flyttade man från Sverige till Amerika skedde naturligtvis utvandringen från Sverige.

När det gäller unionen Sverige-Norge respetive Kalmarunionen är jag mycket osäker. En union är ju ett samgående mellan två eller flera länder/stater. Men jag vill nog påstå att en flytt från exempelvis Kristiania till Göteborg under unionstiden är en utvandring.

Var Kalmarunionen en union eller något annat? Gränserna mellan de länder som ingick var ganska flytande på den tiden. Gotland är ett bra exempel på detta.

Jag förmodar att du menar Kristian II när du skriver Kristian Tyrann. Var Sverige ett ockuperat land eller försvarade Kristian de sista spillrorna av Kalmarunionen? Var Gustaf Eriksson en frihetshjälte eller en upprorsmakare.

Håkan du kanske själv sitter inne med en del av svaren på dina frågor? Jag är ingen historiker men jag tycker historia är intressant.

Enligt min åsikt var kung Gustaf lika mycket tyrann som Kristian II. Gustafs son Erik XIV var mycket värre än så. Kristian lät avrätta några upprorsmakare, Erik genomförde regelrätta utrensningar. Men det är segrarna som skriver historien. Så har det alltid varit.

[Jag ser att Jörgen har skrivit ett svar, men jag lägger in det här ändå. Jag har inte läst igenom svaret. Vi kanske har samma syn på saken. Eller olika ;-) ]
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5377) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 23 november 2009 kl. 16.05
Jag blickade väl tillbaka historiskt och konstaterade att kartorna ridades om efter hand då länders gränser gjordes om. Så vad är egentligen utvandring/invandring från ett land till ett annat? Tag de alla småstater som fanns på italienska halvön innan Italien förenades till en stat 1871. Är detta utvandring från en småstat till en annan eller flyttning inom Italien?

(Ändrat av Lufsen den 23 november 2009 kl. 16.08.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5381) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell (Perth) - Måndag den 23 november 2009 kl. 17.20
När det gäller antalet 'm' i Emigration resp. immigration är det latinet som är den skyldiga.

Migratio betyder flyttning. Prefixet 'e-', som betyder 'ur' , ger emigration. Prefixet 'in-' har innebörden 'i riktning mot' och förändras till 'im-' under intryck av det inledande 'm' i migration.

Ordet emigrant är belagt i svenskan från mitten av 1700-talet, nedan immigrant inte dyker upp förrän under sent 1800-tal.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8530) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 15 januari 2011 kl. 22.29
Tja, en tanke bara är inte alla invandrare ? Med tanke på istiden.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)