Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >  
Dagens citat
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Äldre inlägg (arkiv) 2025-05-19 06.53 625
Äldre inlägg till 29 september 2025 2025-09-29 22.06 25
Äldre inlägg till 30 oktober 2025 2025-10-30 16.56 25
Äldre inlägg till 3 februari 2026 2026-02-03 17.35 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22013) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 10 februari 2026 kl. 18.58
SVT:

Putsa ut

"Putsa ut"? Jag trodde att man sopade i curling. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22035) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 16 februari 2026 kl. 02.52
Sverige tar ledningen? Spelarna, då?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22040) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 17 februari 2026 kl. 23.37
SR:

Även inte längre

"...även inte längre..."

Ska det föreställa svenska? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22065) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 26 februari 2026 kl. 22.39
SR:

Tryck och tryck...

"Trycket på begagnade bilar har ökat rejält de senaste åren" säger en "fordonsexpert" på Blocket. Enligt honom är begagnade elbilar nu billigare än "motsvarande" bensin- och dieselbilar.

Det låter som om man ("experten" eller SR-journalisten?) tror att det sjunkande priset beror på att det är "tryck" på begagnade elbilar, alltså stor efterfrågan. I själva verket är det naturligtvis tvärtom. Hade det varit "tryck", så hade priset gått upp... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22076) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 08 mars 2026 kl. 10.35
Tryckfel! Jag tryckte mxstg istället för mxstq så nu har jag påverkat trafiken i hela Norrbottens län istället för lilla Blekinge! Jag tyckte att 1:an borde angöra pendlarparkeringen vid Angöringen. Att tycka rätt är stort att trycka rätt är större.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22097) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 14 mars 2026 kl. 19.21
SVT:

Haellevik

SVT (och även andra medier) har ovanan att skriva norsk/danska æ som "ae". T.ex. påstår man felaktigt att det finns en norsk klubb som heter "Stabaek". Men nu har man gått ett steg längre. Nu skriver man blekingska Hällevik som "Haellevik". Men Lister har ju hört till Danmark, så man kanske tror att det stavas Hællevik... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22098) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 14 mars 2026 kl. 21.02
Sillastrybarna borde heta Sillastryparna. Sillastrybarna är ju själva uttalet. Det får mig att helt osökt att tänka på fiskhandlaren Silla Ingvar från Läja. Läja stavas Ledja men fordom skrevs det Lega. Hur det var på dansktiden vet jag inte.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22099) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 14 mars 2026 kl. 21.49
Först trodde jag att du stavat fel - men Cilla Ingvar var ju inte fiskhandlare... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22106) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 19 mars 2026 kl. 21.49
SVT:s AI-textremsor har fått kritik av många. Och här ett nytt exempel på hur det kan bli:

Simon Abrahamsson

"Simon Abrahamsson" är alltså Liberalernas partiledare - åtminstone just nu... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22107) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 20 mars 2026 kl. 18.46
Transkribering? Transskriveri? Tramsskriveri?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22109) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 30 mars 2026 kl. 22.54
Vilket AI-verktyg använder du?

https://www.youtube.com/watch?v=DJuO22iW550
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22110) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 01 april 2026 kl. 19.11
https://www.facebook.com/okorion

OK Orion köper en klubbstuga i Göteborg I det senaste numret av Orienteraren (fd Skogssport) kan vi läsa om att OK Orion har startat en ”satellitklubb” i Göteborg.

Google AI hänger på:

Orienteringsklubben OK Orion (ursprungligen från Jämjö) har etablerat en stark närvaro i Göteborg för sina löpare.
Klubbstuga: Klubben har nyligen köpt en klubbstuga i Göteborg för att fungera som bas för träning och social samvaro för deras stora grupp löpare i staden.
Aktiviteter: De anordnar regelbundna träningar och aktiviteter för medlemmar, ofta med utgångspunkt från denna nya bas.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22111) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 05 april 2026 kl. 00.47
Vad får jag ut av AL ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22112) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 05 april 2026 kl. 20.09
Vilken AL: https://sv.wikipedia.org/wiki/AL

Al Bundy? https://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Al_Bundy&redirect=no
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22118) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 07 april 2026 kl. 14.38
Sökte på nätet.

Verkar vara detta som jag är ut efter.

Frågar mig om detta kan ersätta människan på detta omeråde men den teknik vi har idag

https://www.bing.com/search?q=konstjord+intelligens&cvid=9fc66bb11c5745f6a3b5f30c0adf3aa2&gs_lcrp=EgRlZGdlKgYIABBFGDkyBggAEEUYOdIBCDU0MDZqMGo5qAIIsAIB&FORM=ANAB01&adppc=EDGEESS&PC=DCTS
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22123) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 11 april 2026 kl. 08.02
SVT:

Historiskt kråkslottet

"Historiskt kråkslottet"... En gång i tiden hade man korrekturläsning i tidningarna - men det var då det. Och på SVT har man väl aldrig haft det? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22124) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 11 april 2026 kl. 13.16
Det går inte att justera rubriken! Då blir det ju fel i adressen:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-har-ingen-bott-pa-80-ar-paret-kopte-historiskt-krakslottet

Hur är det med AI? Googlar de på adresserna?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22125) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 11 april 2026 kl. 13.23
SVT: Moderaterna backar från 17 till 16,8 procent, vilket är den sämsta siffran som partiet uppmätt hos Verian sedan 2019.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22128) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 22 april 2026 kl. 08.56
AL har jag hört talas om. Verkar inte vara så bra.....

https://www.di.se/brandstudio/darfor-gar-ai-projekt-ofta-snett-och-sa-nar-du-resultat/
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22129) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 27 april 2026 kl. 23.02
SVT:

Mattisborgen

Båhus fästning har nu av SVT reducerats till "Mattisborgen"...

"SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant."

(Ändrat av kontoinnehavaren den 27 april 2026 kl. 23.03.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22134) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 30 april 2026 kl. 23.28
SVT:

"Det planerade valborgsfirandet fick ställas in."

Voffo de då? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22136) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 01 maj 2026 kl. 06.33
Bra fråga! Det blev ju en hejdundrande majbrasa! Kan talaren till våren ha brunnit inne? Det nämns ju "inga personskador".

Varför skriver man 'fick' om man menar 'tvingades'? Om det nu var det man menade.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22140) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 03 maj 2026 kl. 22.28
Senast jag besökte Fars Hatt så var stället i stort behov av upprustning. Senast jag besökte Kungälv besökte jag inte Fars Hatt. Jag åkte så att säga värdshus förbi.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22141) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 03 maj 2026 kl. 22.36
Jag lärde mig ett nytt ord när jag följde kvällens partiledardebatt: "oansvarslös"

Vad ordet betyder har jag inte lyckats reda ut. Det är säkert något liberalt. Det var Simon Abrahamsson som sa så.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22142) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 03 maj 2026 kl. 23.53
Den som är oansvarslös måste vara någon som inte är ansvarlös, vilket i sin tur måste vara någon som har ansvar. För att ta ett helt slumpmässigt exempel: Om en partiledare genomför en kupp inom sitt parti, så är denne oansvarslös för att partiet spricker p.g.a. kuppen. :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 03 maj 2026 kl. 23.56.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22144) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 08 maj 2026 kl. 15.18
SR:

Nytt läcka

"Nytt läcka", "Malmös kanalen"...

Som sagt - korrekturläsning skulle inte skada... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22146) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 25 maj 2026 kl. 14.55
Framtidens kollektivtrafik...

SVT: Krock mellan spårvagn och självkörande buss i Göteborg.

"Den självkörande bussen tas ur trafik efter olyckan."

Voffo de då? Kan den inte laga sig själv? :-)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)