|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 19 maj 2025 kl. 08.11
|
Man får inte roligare än man gör sig.
|
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 24 maj 2025 kl. 00.29
|
Hände det något speciellt?
|
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 24 maj 2025 kl. 19.24
|
Det var väl inget till motstånd....
|
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 25 maj 2025 kl. 20.29
|
Två prickar? Är det du och jag?
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 26 maj 2025 kl. 01.40
|
Vi hade en korvgubbe i byn som hette Pricken. Jag har glömt vad han hette på riktigt. På fattiggården bodde en gubbe som hette Viktor Stålgren. Egentligen hette han Persson. När han hade ärende till byn brukade gå till korvkiosken och tigga till sig en korv. Du är allt en hygglig prick sa Viktor. Det var så Pricken fick heta Pricken. Viktor var i släkt med Ragnar Jändel. Viktor kunde också dikta. Han diktade en gång visa om en självdöd ko de fick till mat på hemmet. Efter det slapp de äta sådan usel föda. Dessvärre så var det ingen som tecknade ned visan så nu finns den inte mer. Jag har fler historier om Viktor och andra original från min barndom. En del lämpar sig inte för trycket. Och det är knappt någon som är intresserad.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 30 juni 2025 kl. 15.03
|
SVT: "Jonson passade även på att tacka den tidigare generaldirektören för Försvarets materielverk, Göran Mårtensson, för sina nio år på posten." Förvarsministern har alltså suttit nio år på sin post och tackade den tidigare FMV-chefen för detta. Så är det naturligtvis inte, men det är det som står här. Varför är det så många som virrar till det med sina och hans/hennes? Håller språkkänslan på att sina? (Det finns det naturligtvis också många andra exempel på.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 02 juli 2025 kl. 13.25
|
SR: "En undersökning från MIT visar att studenter som använde ChatGPT hade lägre hjärnaktivitet än de som inte hade tillgång till hjälpmedel." Vilken överraskning...
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 02 juli 2025 kl. 14.43
|
'sina och hans/hennes' Är det inte ett fall av svengelska? Något som har retat upp mig är den allt vanligare översättningen av det engelska ordet 'control'. Det betyder inte kontrollera. Det betyder styra eller reglera. Exempel: Man reglerar hastigheten med gasreglaget. Kontrollerar hastigheten gör man genom att titta på hastighetsmäataren. För snart 50 år sedan när jag gick på på Tekniska Gymnasiet så hade jag Lill-Nisse i engelska. Boken vi använde hette teknisk engelska och Nisse var författaren. Han blev senare professor i sin gebit nordiska språk. Och avlutade sin bana som rektor på en av våra högskolor. Nisse var särskilt uppretad på ordet 'volymkontroll'. Det ska heta volymreglage. Och det hade han rätt i. (Ändrat av kontoinnehavaren den 02 juli 2025 kl. 23.10.)
|
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 02 juli 2025 kl. 20.35
|
Lill-Nisse var en stor man i litet format. Hans författarskap är imponerande. Säger man författarskap när det gäller facklitteratur? Alla alster är inte hans men en hel del: https://libris.kb.se/hitlist?q=stig+nilsson+1928&r=&f=simp&t=&s=r&g=&m=100 Jag trodde inte att det var så mycket. Jag är imponerad. Det var en ynnest att ha honom som lärare. Fastän det bara var i engelska. (Ändrat av kontoinnehavaren den 02 juli 2025 kl. 20.40.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 14 juli 2025 kl. 20.17
|
Finns det inget mellanting?
|
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 18 juli 2025 kl. 11.12
|
SVT [2025-07-18]: "Men ledningsnätet är inte tillräckligt utbyggt och verket går inte på full effekt. Anledningen är att bland annat problem med alger och släke som täpper igen filtren." Det får mig att tänka på en gång för länge sedan jag var med Gustav nere vid stranden vid Björkhaga. Gustav kan väl ha varit 4-5 år. Usch vad det luktar illa sa jag. Bet är inget farligt sa Gustav. Det är bara släke. Det var första gången jag hörde släke. Är det svenska eller gotländska.
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 18 juli 2025 kl. 16.53
|
SVT [2025-07-18]: "Se livesändningen i efterhand" Tagit del men ej förstått .....
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 05 augusti 2025 kl. 20.44
|
SVT: "Här kör färjan mitt i ovädret Floris" SVT:s reporter är inte bara okunnig om skillnaden på storm och kuling. Han - och det gäller tydligen hela redaktionen - vet inte ens skillnaden mellan färja och båt. Det finns ingen biltrafik på Åstol och Dyrön som denna "färja" trafikerar.
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 05 augusti 2025 kl. 22.04
|
SVT: Det man vet är att det finns ett trettiotal individer [stenmårdar] i området och att alla ska ha blivit till genom incest i samma kull sedan 2018.
|
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 08 augusti 2025 kl. 20.49
|
Kunstig intelligens - Wikipedia Kunstig intelligens er en gren av informatikk som lar maskiner å handle intelligent, lære og tilpasse seg. Lær om historie, retningar, metoder og tilknytte felt for kunstig intelligens.} Källa: nn.wikipedia.org
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 08 augusti 2025 kl. 21.30
|
Ovanliga synen – stor flock med storkar landade i Stockaryd. Det måste vara Tyckfels-Nisse som varit framme. Skall väl vara "Ovanliga synen – stor flock med storkar landade i Storkaryd"?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 25 augusti 2025 kl. 19.38
|
SR: Karlstad är "en ung och pigg stad", enligt Musikhjälpens projektledare. Karlstad är 441 år...
|
|
|
|
|