|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 12 mars 2024 kl. 11.06
|
Så här skriver "Språkvård Sveriges Radio" <sprakvard@sverigesradio.se> till mig. "Mediekonsumtionen kan möjligen bli tröttsam framöver. Meningar av det här slaget – alltså där subjektet står i singular (Sverige) och predikativet i plural (medlemmar) – är mycket vanliga och godkänns numera. Det lär inte vara sista gången du träffar på formuleringen ”Sverige är medlemmar i Nato”. Exemplen ”Sverige är medlem i …” och ”Sverige är medlemmar i …” är båda mycket frekventa."
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 12 mars 2024 kl. 12.49
|
"...och godkänns numera." Av vem?
|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 12 mars 2024 kl. 18.04
|
Den förklaringen från Språkrådet är inte tillämplig i det här fallet, "Sverige är nu medlemmar i Nato". NATO är inte ett förbund, som t.ex. Släktforskar- eller Hembygdsförbundet, där enskilda medlemmar i en lokal förening blir medlemmar i förbundet via sin förening. NATO är en allians mellan stater, och det är staterna, inte deras medborgare, som är medlemmar i alliansen. Vi enskilda medborgare är alltså inte medlemmar i NATO, lika lite som vi är medlemmar i FN. F.ö. "godkänner" inte Språkrådet vare sig det ena eller andra. Språkrådet ger råd, därav namnet. Dessutom är dessa råd, just för att de är råd, inte något som man måste följa. Det är alltså (åtminstone ännu så länge) tillåtet att tänka själv... Och man får knappast intrycket att en redaktion är "oberoende" och "kritiskt granskande" när den slaviskt böjer sig för en auktoritets tyckande.
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 12 mars 2024 kl. 19.10
|
Jag har skrivit till Språkrådet. Det ska bli intressant att läsa vad det svarar. Om det svarar.
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 13 mars 2024 kl. 05.10
|
Mediekonsumtionen kan möjligen bli tröttsam framöver. Det var en knepig formulering. Mediekonsumtion är en sammansättning jag inte har råkat ut för tidigare. Jag kan räkna ut vad det betyder. Men det är nog inte alla som kan. Jag kallar det en form av härskarteknik. Om jag har förstått rätt så kan Sverige och Finland vara medlemmar i NATO. Men Sverige ensamt kan inte vara medlemmar i NATO. Hur är det med SR/SVT?
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 13 mars 2024 kl. 18.43
|
Amanda Ilestedt tar time out på grund av hälsoskäl. Det är smällar man få ta. Själv göra själv ha som svärmor sa."
|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 29 maj 2024 kl. 15.33
|
Nu har man upptäckt felet och rättat rubriken - men adressen till sidan är densamma... Kolla länken.
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 10 juli 2024 kl. 14.36
|
Göteborgs-Posten: – Det är ett signalfel mellan Floda och Norsesund. Det innebär att tågen får köra jättesakta på sträckan, vilket gäller samtliga tåg, inklusive SJ:s X2000 och pendeltågen. Därför är vissa tåg inställda, för att det inte ska bli jättemycket kö och förseningar för alla andra tåg, säger Ivan Farmerin, störningskoordinator på Västtrafik. Vad är signalfel? Är det fel på signalerna? Hur fort kör man om man tvingas köra jättesakta? Vad gör en störningskoordinator? Ansvarar för att trafikstörningar sker tur och ordning?
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 02 augusti 2024 kl. 05.32
|
svt.se [publicerad i går]: "Sveriges kallaste havsvattentemperatur uppmättes under torsdagsmorgonen i Karlshamn, där det var 8,1 grader kallt."
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 02 augusti 2024 kl. 17.23
|
Jag försökte uppdatera gpsen inför en stundande utlandsresa. Det var nog fyra år sedan sist. Det gick inte så bra. Europa försvann och bara Sverige fanns kvar visserligen uppdaterat. Apparaten ville att jag skulle uppdatera region för region alltefter resan fortskred. För England-Irland skulle det inte interna minnet räcka till (kan det vara vänstertrafiken som spökar?). Nåväl jag inhandlade minne för 99.90 på Jula och konsulterade en dataexpert. Och se nu gick det att få med hela Europa. Jag testade manicken i dag. Det gick bra ände tills vi skulle till Ingenjörsgatan på Långö. Det blev Ingen Gör Gatan. Men det gick bra att hitta hem. Det var innan de stängde Börgmästarkajen klockan sexton. Det är skärgårdsfest gubevars. Nu höll jag på att skriva skördefest.
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 04 augusti 2024 kl. 11.46
|
EXPRESSEN [Publicerad 4 aug 2024 kl 10.47]: På söndagen med start runt lunchtid kan kraftiga regnskurar med åska drabba stora delar av Götalands fastland. I kväll ska jag på kräftskiva i Holmsjö. Det kan bli en blöt tillställning. Kanske bäst att stanna hemma på Björkholmen.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 28 september 2024 kl. 19.28
|
https://www.arkivdigital.se/ Arkiv digital. Störst i Sverige på släktforskning? Var placerar man landsarkiven om inte dessa är störst?
|
|
|
|
|