Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >  
Dagens citat
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Äldre inlägg (arkiv) 2025-03-03 06.06 600
Äldre inlägg till 19 maj 2025 2025-05-19 06.53 25
Äldre inlägg till 29 september 2025 2025-09-29 22.06 25
Äldre inlägg till 30 oktober 2025 2025-10-30 16.56 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21801) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 30 oktober 2025 kl. 18.53
Jag heter inte Håkan, men jag kanske kan få lägga mig i ändå? :-)

Har det möjligen något att göra med Tingsryds Bryggeri och Ramlösa?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21802) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 30 oktober 2025 kl. 20.33
Jo. Tingsryd hade nederlag i Lyckeby. De hade ett mineralvatten i sortimentet som de kallade för Ramdala Lösen. Det sa min bror som praktiserade utkörardräng ett par somrar. Observera uttalet på Ramdala. Borde det inte stavas med två 'm'?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21808) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 31 oktober 2025 kl. 15.39
Ramlösa? Det var väl lite i brist på fantasi
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21812) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 01 november 2025 kl. 05.46
Hur tänker du där? Menar du att jag beställa Loka till maten? Det tror jag inte fanns på Tingsryds tid.

Jag minns när de byggde tak över Dackehallan. Jag vill minnas när de slog AIK med 2-1. Jag vill också minnas att det var i Wämöhallen. Jag minns inte om Des Moroney var med. Han satt mest i utvisningsbåset.

I Vimmerby heter utvisningsbåset Snickebo'a. Gästernas bås alltså. Kan nån gissa vad de spelar för trudelutt när nån åker ut? Nån av gästerna menar jag.

En gång var vi i Kristianstad. Där stod en ensam kvinna på bortastå och vifta med en flagga med en bagge på. Hon var lärarinna och hötte åt slynglarna när de var retfulla på andra sidan staketet. Så kom vi och då var vi genast många fler.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 01 november 2025 kl. 11.48.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21815) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 03 november 2025 kl. 11.58
SVT: Mannen sköts till döds med tio skott på den västra sidan av Lund centralstation.

---------------------------

Jag säger inte att det är fel men det känns inte rätt.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 03 november 2025 kl. 16.57.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21840) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 09 november 2025 kl. 20.23
Aftonbladet:

"För Georgios var det första gången han såg en ubåt." "Det är inte ofta man ser en ubåt, fortsätter han."

Jag ser en ubåt om inte var dag så flera gånger i veckan

Att ubåten dök upp just nu är ingen slump. Under veckan som kommer ska Nato öva sin ubåtjaktsförmåga i Östersjön.

Dyker en ubåt upp eller ned eller ner? Hur stavar man till ubåtsjaktförmåga?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21841) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 09 november 2025 kl. 20.26
En ubåt dyker ned och stiger upp.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21843) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 09 november 2025 kl. 21.38
Annars blir det ju upp och ner. Och jag gått på ubåtsjaktskolan. Eller rättare sagt ovanpå ubåtsjaktskolan. Det här står det på Wikipedia: Ubåts- och ubåtsjaktskolan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21847) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 11 november 2025 kl. 16.32
SVT:

Förskansa sig pengar

"Åklagaren beskriver det som att den förra borgmästaren är hjärnan i en kriminell organisation som har förskansat sig stora summor pengar."

Är det SVT eller Google som inte vet skillnaden på att tillskansa och förskansa? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21848) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 11 november 2025 kl. 18.22
Nu är texten ändrad. Är det tillåtet att förvanska det som någon annan skrivit?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21876) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 24 november 2025 kl. 16.33
Var drar man gränsen emellan ett förvanskat alster och ett nytt alster ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21877) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 24 november 2025 kl. 19.01
Alster är alltid värt ett besök. Men ju nu är det stängt efter vad det verkar: Alster
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21878) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 26 november 2025 kl. 06.18
Håkam! Vem är upphovsman till detta alster? youtube.com/watch?v=RtHWkotA4AU
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21881) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 28 november 2025 kl. 23.12
Har inte en aning
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21915) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 05 december 2025 kl. 22.59
SVT:

"I värsta fall tar biografdöden ytterligare ett steg närmare graven."

Om biografdöden dör, så betyder väl det att biograferna överlever? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21917) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 07 december 2025 kl. 01.12
Så här skrev jag till ChatGPT:

Hur ska man tolka: "I värsta fall tar biografdöden ytterligare ett steg närmare graven".

Är vår diskussion skyddad av upphovsrätt. Är det tillåtet att lägga ut den här. I sin helhet eller utdrag. Det blir en hel del att om man ska citera.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21918) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 07 december 2025 kl. 01.21
Det kanske räcker med det här utdraget:

-----ChatGPT-----

Perfekt! Här är tre alternativa formuleringar i riktigt klarspråk, där det tydligt framgår vad som menas med “biografdöden”:

1. ”I värsta fall blir hotet mot biograferna mindre – idén om biografdöden är på väg att försvinna.”

2. ”Om det går riktigt illa kan biografdöden förlora sin kraft – hotet mot biograferna är inte lika stort längre.”

3. ”I värsta fall mattas oro för biografernas framtid – själva begreppet biografdöden tappar betydelse.”

Alla tre varianter tar bort den ironiska dubbeltydigheten och gör klart att det är fenomenet “biografdöden” som “dör”, inte biograferna själva.

------------
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21921) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 09 december 2025 kl. 23.18
Att bli hackad. Det är inte Telia.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21922) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 09 december 2025 kl. 23.31
"Säkra nät för säkert företagande. Det är Telia."

Det där kallar jag luredrejeri. Det är inte nätet som blir hackat. Det är servrarna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21923) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 09 december 2025 kl. 23.46
AFTONBLADET: "– Vi beklagar detta. Våra tekniker kommer säkra rotorsaken och åtgärda det så att vi kan säkerställa att detta inte händer igen, säger Roija Rafii på Telia."

Jag kunde ge mig den på att det var vindkraftvärken det berodde på.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21924) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 10 december 2025 kl. 09.21
Läkarna känns som pillerförsäljare. Får rensa tabletter emellanåt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21966) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 07 januari 2026 kl. 07.35
SVT:

Ättling som levde för 400 år sedan

"Mary Anne sonar ättlingen Hans Månssons 385 år gamla brott i Varnhem"

Om Mary Annes ättling levde för 400 år sedan, hur gammal är då Mary Anne? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21967) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 07 januari 2026 kl. 15.48
Man läser tydligen Arkivguidens Forum på SVT. :-)

Man har nu ändrat till anfadern - i rubriken. Men i sidans URL (adressen - se länken ovan) står det fortfarande "attlingen". :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21970) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 14 januari 2026 kl. 01.39
Från: christian@klaura.se <christian@klaura.se>
Skickat: den 12 januari 2026 22:18
Till: Språkvård Sveriges Radio <sprakvard@sverigesradio.se>
Ämne: Re: Sv: Den som döden dör

Hej Lotta
Varför står dett 'attling' i länken till sidan med rubriken:
Mary Anne sonar anfadern Hans Månssons 385 år gamla brott i Varnhem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/mary-anne-sonar-attlingen-hans-manssons-385-ar-gamla-brott-i-varnhem
Tacksam för svar
Vänligen - Christian Andersson - Karlskrona

---------------------------

13 januari 2026 09:35
Till: christian@klaura.se

Sveriges Radio Intern

Spännande! Det här måste vara första gången någon lusläst en länkadress till våra artiklar.
Och funnit ett fel.
Och även funnit att det är ett problem som är väsentligt att påpeka.
Javisst. Ordet i länkadressen borde förstås vara t ex anfader, förfader eller släkting, eftersom ättling syftar på en släkting i nedstigande led.
De texter och det tal som är riktat till publiken – nämligen den skrivna artikeln och dess rubrik, liksom talet och textningen i inslaget – gör inga misstag på den punkten. Skönt!
Hälsningar,
Lotta Ederth
sprakvard@sverigesradio.se
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21996) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 03 februari 2026 kl. 17.35
https://www.svt.se/text-tv/108 (läst 17:28)

108 SVT Text tisdag 03 feb 2026
INRIKES PUBLICERAD 3 FEBRUARI

Svenskar döms för terrorbrott

Under tisdagen dömdes två unga svenska
män för terrorbrott i Danmark, efter
att två handgranater detonerade i
närheten av Israels ambassad i
Köpenhamn hösten 2024.

Männen medger att de kastade granater
och var på plats i Köpenhamn
men nekar till terrorbrott.

De dömdes av en oenig rätt. Två av
tre domare och fyra av sex nämndemän
tyckte att männen skulle dömas för
terrorbrott.

De två svenskarna är även misstänkta
för allvarliga brott i Sverige.

Inrikes 101 Utrikes 104 Innehåll 700

-----

Min fetning / xian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22013) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 10 februari 2026 kl. 18.58
SVT:

Putsa ut

"Putsa ut"? Jag trodde att man sopade i curling. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22035) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 16 februari 2026 kl. 02.52
Sverige tar ledningen? Spelarna, då?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22040) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 17 februari 2026 kl. 23.37
SR:

Även inte längre

"...även inte längre..."

Ska det föreställa svenska? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post22065) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 26 februari 2026 kl. 22.39
SR:

Tryck och tryck...

"Trycket på begagnade bilar har ökat rejält de senaste åren" säger en "fordonsexpert" på Blocket. Enligt honom är begagnade elbilar nu billigare än "motsvarande" bensin- och dieselbilar.

Det låter som om man ("experten" eller SR-journalisten?) tror att det sjunkande priset beror på att det är "tryck" på begagnade elbilar, alltså stor efterfrågan. I själva verket är det naturligtvis tvärtom. Hade det varit "tryck", så hade priset gått upp... :-)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)