|
Det här är platsen för bildgåtor - alltså när frågeställaren (förhoppningsvis ) vet svaret. Om man behöver hjälp med att lista ut varifrån en bild kommer, så ställs den frågan i stället under det aktuella landskapet (om det är känt) eller under Obestämt landskap.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 26 april 2017 kl. 15.42
|
Järnvägen kan ju ha haft ungefär samma sträckning
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 26 april 2017 kl. 16.33
|
Ungefär? E22 går där järnvägen gick och riksfyran har blivit cykelbana. Men kyrkan står kvar. Vägen som korsar har många namn. Drottning Margaretas namn är ett och Engelbrektsstigen ett annat. Jag brukar säga gamla vägen. Av hävd för det har jag alltid sagt. Är det en hästskjuts borta vid affären?
|
|
|
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 05 maj 2017 kl. 11.25
|
Var? Jag har hittat fotot på internet. Jag skriver inte ut namnet på fotografen förrän någon har gissat rätt. Annars blir det för lätt.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 05 maj 2017 kl. 11.53
|
Kustnära samhälle och Blekinge någonstans?
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 05 maj 2017 kl. 12.16
|
Har en göl några kuster? Inte vet jag! Jag har bott i huset längst nere i hörnet. Det är det närmaste Blekinge du kan komma.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 05 maj 2017 kl. 14.37
|
Det är i alla fall närheten till vatten. Bilden föreställer inte en plats i Blekinge. Fotot är taget utanför och platsen kan ligga ett antal mil från nämnda landskap.
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 05 maj 2017 kl. 15.00
|
Javisst är det nära till vatten. Som du kan se på bilden så är samhället vackert beläget precis intill gölen.
|
|
|
|
Av Joel Vogler - Lördag den 06 maj 2017 kl. 00.57
|
Vallmans göl ? (Ändrat av kontoinnehavaren den 06 maj 2017 kl. 01.19.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 06 maj 2017 kl. 08.55
|
Torsås. Sågverket ligger i närheten av Vallmans göl. Likaledes Torsås ryttare.... Det som är märkt Pizzeria på kartan ovan är ett matställe som jag vill minnas heter Kolgrill Torsås eller något sådant. De har pizzor också.
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 06 maj 2017 kl. 09.08
|
Visst är det Vallmans göl. Fotograf är Henrik Lindström. - - - - - - - Jag hade en annan bild på lut. Fotograf okänd.
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 06 maj 2017 kl. 09.39
|
Håkan, i anslutning till pizzerian ligger det ett systembolag och ett apotek om jag minns rätt. Allt på samma ställe. Jag tror det finns en mataffär också. Men vem behöver mat när man har ätit pizza. Vägen nere i vänstra hörnet heter Karlskronavägen och den är närmaste vägen till Blekinge.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 06 maj 2017 kl. 15.03
|
Kolgrillen är relativt nyöppnat. Finns på Allfargatan. Har funnits något år. Den pizzerian du tänker på, misstänker jag, ligger i samma hus som posten låg. Heter Tuppen Pizzeria. Hur länge denna har funnits vet jag inte men det är en del år. Systembolaget ligger emellan Ica-affären och pizzerian. Pizzerian ligger på ena sidan Norra Tång-vägen och på andra sidan gatan ligger Apoteket i samma hus som Arbetsförmedlingen. Ovanstående om minnet inte sviker...
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 06 maj 2017 kl. 15.06
|
Karlskronavägen, när jag läser ditt inlägg, tror jag är samma väg som som Norra Tångvägen. Tror den går till Karlskrona. Fast nämnda affärer kanske inte låg där de ligger idag när du bodde i Torsås... Ovanstående bild med smalspårig järnväg?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 06 maj 2017 kl. 15.14
|
Alla vägar går väl till Karlskrona - på ett eller annat sätt...
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 06 maj 2017 kl. 18.11
|
Adressen var Karlskronavägen. Allfargatan det är väl vägen med de häftiga chikanerna? Det var två smalspåriga järnvägar inte en. Eller fyra det beror lite på hur man räknar. (Ändrat av kontoinnehavaren den 06 maj 2017 kl. 18.13.)
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 06 maj 2017 kl. 18.41
|
Sjövägen - Landsvägen 1682- Järnvägen 1874- Luftvägen 1914–1949 Motorvägen 1972-
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 06 maj 2017 kl. 21.31
|
Är du kvar i Torsås eller är det sista inlägget en ny gåta?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 06 maj 2017 kl. 21.55
|
Vid närmare eftertanke är det nog en ny gåta - om det inte är gölen som är sjövägen...
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 06 maj 2017 kl. 22.39
|
Det var alla vägar som bär till Karlskrona. Fem om man räknar in flyget som försvann.
|
|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 06 maj 2017 kl. 23.22
|
Beckholmen i Stockholm. Du glömde förresten en väg till Karlskrona: Undervattensvägen.
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 07 maj 2017 kl. 00.08
|
Nej det går inte att komma den vägen det är alldeles för grunt på sina ställen. Förresten så var Beckholmen rätt. Jag trodde inte det skulle vara så lätt.
|
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 13 maj 2017 kl. 17.03
|
För grunt för ubåtar. Det är en lång väg att simma från Gåsefjärden in till stan.
|
|
|
|
|