|
Av Sten Magnusson - Torsdag den 03 november 2011 kl. 01.15
|
Jag har sett på annan plats, http://www.genealogi.se/wiki/index.php/Sl%C3%A4kt bl.a. att "Även ingifta och adopterade personer räknas som medlemmar av släkten." Stämmer det? Jag trodde det enbart kunde gälla i fall man hade gemensamma anor en eller flera generationer bakåt i tiden. Räknar man framåt i tiden måste man väl utgå från en gemnsam stamfader eller -moder? Mvh/Sten Magnusson DIS06438
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 06 november 2011 kl. 12.51
|
Om ingifta personer räknades till släkten. Vad händer om dessa skulle skilja sig? Är den ingifta fortfarande släkting? Det här med att adopterade personer skulle vara släktingar. Kanske i juridisk mening men inte i biologisk mening som jag ser det. Själv räknar jag inte inadopterade personer som släktingar. Och det här med att släkting i biologisk mening skulle vara bortadopterad. Upphör dessa att vara släktingar efter en adoption?
|
|
|
Av Lotta Nordin - Söndag den 06 november 2011 kl. 14.30
|
Sten, du kanske ska läsa lite mer än första raden på den sidan. Det görs alltså skillnad på att "räknas som medlemmar av släkten" och att vara en "släkting".
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 06 november 2011 kl. 23.59
|
Jag är nog benägen att hålla med Sten, i varje fall till viss del. I det riktiga Wikipedia står det: "Till släkten räknas ofta ingifta och adopterade". Med hänvisning till Svenska akademins ordbok. Varför räknar man inte med sambo och särbo? Jag räknar inte ingifta till släkten. Adopterade har jag inte funderat över. Vid min kusins begravning nu i veckan träffade jag en av hans före detta svägerskor för första gången. Hon visade sig vara andra hustru till min före detta hustrus kusin. Är vi medlemmar av samma släkt och i så fall vilken? Vi har ett bra uttryck här nere i Blekinge: "Släkt i släkten" Det täcker det mesta.
|
|
|
|
|
|