|
Av Håkan Andersson - Lördag den 24 december 2011 kl. 12.43
|
Var ute på en kyrkogård idag. Fann i rabatterna att vårlökarna börjar skjuta skott. Bladen från dem var ett par tre centimeter höga. Persiljan i trädgården har vaknat till liv och en växt med vita blommor (vet inte vad den heter) blommar. Tidiga vårtecken?
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 25 december 2011 kl. 17.09
|
Håkan, det är väl några puttikor håller på att övervintra?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 25 december 2011 kl. 17.21
|
Det är det nog men övervintra. Har inte märkt att de blommat tidigare vintrar men det är väl det milda vädret som ställt till det kan jag tänka mig.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan - Söndag den 25 december 2011 kl. 18.15
|
Min, sambo tror blomman är julros. Troligen ett dialektnamn.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 25 december 2011 kl. 22.25
|
Funderade en del på blomman och kikade runt på nätet och fann att den blomma som blommar vitt i trädgården ser ut så här: (Vit primula) http://www.publicdomainpictures.net/view-image.php?image=12744&picture=blommor-vit-primula&jazyk=SE Puttikor som Christian nämner är ett annat namn för tusenskönor om man skall tro det jag hittade på nätet. Var tvungen att stilla nyfikenheten något
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 25 december 2011 kl. 22.46
|
Håkan, jag blev också nyfiken och blev tvungen att googla jag också. Du tycks ha rätt på sätt och vis men ändå fel. Tusenskönor verkar vara ett annat namn för puttikor. Rätta namnet ska naturligtvis vara puttikor, det syns ju på dem.
|
|
|
Av Joel Vogler - Måndag den 26 december 2011 kl. 00.19
|
Tusenskönor - av Linné 1755 kallade Pytter - blommar också i Göteborg, på slänten vid Gullbergsbrohemmet. För mig som stadsbarn är detta en underbar vinter (ikväll +9 grader). Vit snö är något som bara verkar finnas på julkort - om det faller snö här brukar den snabbt bli en brun sörja som man gott kan leva förutan.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 26 december 2011 kl. 09.53
|
Puttikor används som namn på blomman. Vet inte om tusenskönor är ett senare påfund eller om det är ett namn på blomman i rikssvenskan och puttikor är en regional/dialektal historia.
|
|
|
Av Joel Vogler - Måndag den 26 december 2011 kl. 12.00
|
Lokala namn för växter är vanliga och förekommer i hela Sverige, vilket lätt leder till missförstånd då personer från olika landsändar pratar om blommor. August Lyttkens nämner på ett ställe i "Svenska växtnamn" (1915) namnet puttikor, vilket i södra Kalmar län lär ha använts för Achillea ptarmica (som idag vanligen kallas nysört). Men många andra lokala namn fanns - särskilt intressant är i detta sammanhang att samma ört på sina håll kallades tusensköna!! Jag vet inte om så sker ännu idag, men skulle inte bli förvånad. Det man idag vanligen associerar med namnet tusensköna är emellertid Bellis perennis.
|
|
|
Av Sten Magnusson - Måndag den 26 december 2011 kl. 13.06
|
Ang. vårtecken har jag sett att pollenförekomsterna av gräs och gråbo i Skåne verkar vara låga till måttliga och låga i övriga Sverige upp till Stockholmsområdet. Detta enligt Sveriges Televisions pollenrapporter. Är väl något ovanligt? Mvh/Sten Magnusson DIS06438
|
|
|
Av Joel Vogler - Måndag den 26 december 2011 kl. 15.25
|
Pelargoniorna i balkonglådan knoppas (och hoppas, förmodligen)
|
|
|
Av Sten Magnusson - Måndag den 26 december 2011 kl. 21.46
|
Här i Jönköping blommar rosorna delvis och i norra Sverige lär man fortfarande kunna se enstaka svanar på de ställen där det är isfritt. En del andra flyttfåglar lär också ha dröjt sig kvar. I kväll läste jag på Sveriges Televisions text-TV att man ska ha hittat gula sommarkantareller både i Göta- och Svealand. Nåja, vi får väl vänta till maj innan vi kan uttala oss om vintern som helhet, men det var ett tag sedan inledningen blev så mild. Mvh/Sten Magnusson
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 26 december 2011 kl. 22.41
|
Fåglar som flög i formation såg jag också för ett litet tag sedan. Antingen är de för tidiga eller för sent ute...
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 02 april 2016 kl. 13.10
|
Skomakaren hängde upp skylten och tog ledigt mellan hägg och syrén. Här tycks vi ha en som tänker längre än så. Dålig tajming brukar man säga. Eller tvärtom. Stängt 2016-04-02---2016-06-19 Min epostadress finns i min profil om det skulle vara något. Ett alternativ till vårsolen kan vara ett besök i det nygamla avbrytarforumet där JT skriver om 'Jubileumsföreställning med sup?' Jag trodde inte att han var begiven. http://forum.genealogi.se/index.php?topic=134145.msg1366584#msg1366584 Och till er som vågar er ut i verkligheten. Be careful out there! (Ändrat av kontoinnehavaren den 02 april 2016 kl. 17.22.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 16 januari 2020 kl. 23.00
|
Har sett snödropparna blomma idag.
|
|
|
|
|
|