Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >  
Okänd upptäcktsresande?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15714) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 10 maj 2015 kl. 14.11
I Anbytarforum har efterlysts en herre som påstås ha både fötts och dött i Australien, år 1557 respektive 1634. Han ska också ha hunnit med en tur till Tyskland, där en son ska ha fötts år 1601...

Vad kan han ha gjort i Australien, och vilka var hans föräldrar? undrar frågeställaren.

Och moderatorn har ingripit och flyttat frågan från "Övrigt" till "Efterlysningar" under Australien. Han har också frågat efter källor till uppgifterna - och fått svaret att det bl.a. är en "samordnare för släktforskning inom Sällskapet Vallonättlingar" och uppgifter från Disbyt.

Själv tvivlar jag på att herr Pipping gjorde någonting alls i Australien. Framför allt tror jag inte att han föddes i ett land som ännu inte hade upptäckts av någon europé... :-)

Det är nog mycket mer sannolikt att han i en engelskspråkig text någonstans har påståtts vara född i Austria (det engelska namnet på Österrike), vilket någon sedan har feltolkat som Australia... :-)

Man ska inte tro på allt som man hittar på nätet - inte ens i Anbytarforum... :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 10 maj 2015 kl. 14.29.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15715) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 10 maj 2015 kl. 14.23
En sökning på "Hans Pipping" via google visar att dom flesta träffarna tyder på att han är född i Langenfeld, Sachsen.
Till och med på "geni" står det så, även om det där skrivs "Lengenfeld, Saxony, Germany".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15717) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 10 maj 2015 kl. 20.01
Diskussionen i Anbytarforum går vidare.

Cirka fyra timmar efter att jag skrev mitt förra inlägg här ovan, så har någon framfört samma misstanke som jag, att det ska vara Austria. Så då är vi åtminstone två... :-)

Därmed inte sagt att jag tror att han är född i Österrike; den saken har jag ingen aning om. Men det troliga är att det är Austria som någonstans av någon har fellästs som Australia.

Många föddes naturligtvis i Australien 1557 och många dog där 1634 - även om landet då ännu inte hade fått detta namn och vår tideräkning ännu inte var införd där. De som föddes och dog där dessa år tillhörde alla Australiens urbefolkning, och det är föga sannolikt att någon av dem hette Hans Pipping... :-)

Och om någon av dem lyckades med bedriften att få en son i Tyskland år 1601, så betyder det att åtminstone en australier upptäckte Europa innan någon europé upptäckte Australien... :-)

Man ska som sagt inte tro på allt man hör och läser...
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)