Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Var då?   >  
Äldre inlägg till 18 december 2014
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15388) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 13 december 2014 kl. 14.28
Ja. Tänker du på mig och med tanke på var du bor och var jag brukar åka någon gång ibland för att hälsa på släkt så skulle jag spontant gissa på Bergkvara/Gökalund. Men om det är rätt återstår att se. Kan också konstatera att det förändras mycket på över 100 år i en bygd även om det står mycket gamla hus kvar i Bergkvara så är de ommålade och renoverade. Några hus finns inte ens kvar. Andra har tillkommit
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15389) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 13 december 2014 kl. 15.11
Den var för lätt ;-) Platsen är Gökalund fast damerna från Torsås som skulle resa dit med tåget löste alltid biljett till Bergkvara. Vägen heter E22 idag och namnet Gökalund finns numera med på vägskyltarna. Järnvägen som gick mellan Bergkvara och Gullabo hade spårvidden 1067 mm och anledningen till detta var att den tillhörde ÖBlJ (Östra Blekinge Järnväg). KTJ (Kalmar Torsås Järnväg) hade spår vidden 891 mm. Stationshuset i Gökalund finns kvar och ska finnas med på bilden men jag kan inte klura ut vilket det är.

Spårvidden för normalspår är 1435 mm. Det är lätt att komma ihåg. Det är bara att tänka på "Arboga riksdag".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15390) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 13 december 2014 kl. 15.48
Kan inte minnas att skorstenen på bilden finns kvar. Måste vara borta sedan länge.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15391) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 13 december 2014 kl. 16.43
Var är denna bild tagen? Vilken spårvidd är det som saknas?

02.jpg

Bilden kommer från Sveriges Järnvägsmuseum.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15400) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 14 december 2014 kl. 14.48
I högerspåret rakt fram kan jag tänka mig att de tre ovan nämnda spårvidder finns med men till stickspåret saknas 1067 mm spårvidd. Såvida det inte finns fler spårvidder än så...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15401) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 14 december 2014 kl. 15.22
Där tror jag bestämt att du slagit huvudet på rälspiken. 1435, 1067 och 891 mm. Sedan fanns det en spårvidd till och den var 600 mm. Och utöver det en del udda spårvidder som användes vid bruksbanor. Tre olika spårvidder på samma station var inte särskilt vanligt. Alla fyra fanns inte på någon station vad jag vet.

Järnvägen mellan Karlskrona och Kalmar med omstigning i Torsås kan vara en ledtråd.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15407) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 15 december 2014 kl. 00.18
Om man nu skall sitta och spekulera lite så har jag för mig att Blekinge hade en spårvidd som gick upp på Smålandssidan en bit. På Smålandssidan fanns också en annan spårvidd. Olika järnvägsbolag?

Högar med stockar finns på vänstersidan. Finns en hamn i Bergkvara som det skeppas stockar till och ifrån. Förr med skepp och på järnväg när den gick där. Finns för all del en hamn i Kalmar också.

Jag kan tänka mig att tre olika spårvidder fanns i Kalmar för att förbinda Karlskrona med Kalmar. Och från Kalmar uti andra delar av Sverige.

Kan platsen vara Kalmar?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15408) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 15 december 2014 kl. 06.38
Du spekulerar åt rätt håll. Spårvidden 1067 är tämligen unik för Blekinge med utstickare till främst Småland. Alla 1067-banorna hängde ihop utom den mellan Sundsvall och Torpshammar. Spårvidden 891 mm fanns inte i Blekinge såvitt jag vet. Du nämner Bergkvara. Där var spårvidden 1067 eftersom den banan tillhörde Östra Blekinge Järnväg. I hamnen bör det ha funnits några meter normalspår åtminstone under den tid då tågfärjan gick. Platsen med den besynnerliga växeln är inte Kalmar och det är inte Karlskrona men båda städerna har en anknytning. Vart är vi på väg?

(Ändrat av kontoinnehavaren den 15 december 2014 kl. 07.03.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15414) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 15 december 2014 kl. 19.06
Kanske Emmaboda. Har för mig att det idag går tåg därifrån till både Kalmar och Karlskrona. Men om det var så förr...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15415) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 15 december 2014 kl. 21.18
Du håller dig på spåret. Emmabo har såvitt jag vet haft enbart normalspår och har så fortfarande. Längs linjen fanns det en avstickare. En 600 mm bana som gick från bruk till bruk.

De flesta av de här banorna är naturligtvis borta vid det här laget. Vår slutstation med de tre spårvidderna har bara normalspåret kvar men det var inte så länge sedan smalspåret försvann.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15416) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 15 december 2014 kl. 22.07
Från bruk till bruk? Kan det vara Lessebo? Lessebo bruk finns ju kvar än idag och är ett gammalt bruk. Luktar inte bra när man åker igenom orten med bil...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15418) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 15 december 2014 kl. 23.31
Nu närmar vi oss. Bruken jag tänkte på var Lessebo och Kosta. Banan förlängdes till Målerås som också är en bruksort. Jag läste någonstans på nätet att Kosta skulle uttalas Ko-sta. Hur skulle det annars uttalas med tanke på vad namnet betyder.

Nu är vi snart framme. Några mil till västerut från Lessebo.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15419) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 15 december 2014 kl. 23.42
Såklart. Glasbruken finns också. Borde en sådan som jag tänkt på. Några mil väster om Lessebo? Kan nästa anhalt vara Hovmanstorp?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15420) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 15 december 2014 kl. 23.45
Har förresten varit på alla de ställen du nämner så sent som i september i år. Bruket i Målerås hade väldigt god biff stråganoff (eller hur det nu stavas)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15421) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 16 december 2014 kl. 11.34
Målerås. Om jag minns rätt så finns det ett ånglok uppställt vid glasbruket. Och en vagn? Har du klurat ut vad namnet Kosta står för? Svaret finns på Wikipedia. Ett namn av samma slag finns på en bruksort i nybrotrakten. Med tre stavelser. Vad heter orten?

Nu fortsätter vi resan västerut från Hovmantorp.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15422) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 16 december 2014 kl. 16.54
Växjö nästa?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15423) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö - Tisdag den 16 december 2014 kl. 18.35
Järnbruket FLEetwood ROthlieb HOPPenstedt grundades 1725

Jag har en avlägsen släkting som var delägare i KOskull STAël von Holstein 1830-1874
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15425) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 16 december 2014 kl. 19.21
Allan du har alldeles rätt. Men en liten kille som bodde i Räggekulla och gick i skolan i Flerohopp försökte lura i mig att namnet berodde på att vägen var så krokig och eländig att skolskjutsen hoppade upp och ned och hit och dit och fram och tillbaka.

Håkan då var vi framme i Växjö. Ska vi ta några frågor om Växjö eller ska vi starta en ny resa?

Vi tar en fråga på Växjö. Söder om själva stan ligger Teleborg och Linnéuniveristetet. Här finns också en attraktion som blev till av en tillfällighet. Kanske inte precis någon sevärdhet. Tvärtom skulle man kunna säga.

Det är naturligvis fritt fram för den som är hågad att svara.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15426) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö - Tisdag den 16 december 2014 kl. 19.57
Jag bodde i Teleborg 1980-1983, när jag studerade. Det är kanske vattentornet du menar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15427) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 16 december 2014 kl. 21.38
Vet inte riktigt vad namnet Kosta står för. Har varit där också flera gånger. Bland annat när jag gjorde lumpen i Kallinge. Vi var på övningar på Kosta skjutfält.

Nu startar vi en ny resa.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15432) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 18 december 2014 kl. 17.06
Jovisst är det vattentornet jag menar. För den som inte varit där rekommenderas ett varmt besök. Håkan fick ni ge er i väg ända till Kosta? Fanns det inte plats att vända klack på Bredåkra exercisfält? Tog ni er på cykel till Kosta? Det fick de göra från I 11. Det har mon bror berättat. Han cyklade inte själv det var han som körde traktorn. Men det var ju längre från Kallinge.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15433) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 18 december 2014 kl. 17.25
Om vi för ros skull skulle ro till Koskullskulle. Som min far brukade säga.
Det verkar vara ett och annat ställe som fått namn efter gubbar men inte
så många gummor. Många städer är ju uppkallade efter kungar och några
efter drottningar.

Drottning Kristina har fått två städer uppkallade efter sig.
Kristinehamn är den ena - vilken är den andra?

Koskullskulle har fått namn efter en landshövding. Det finns
en stad som också har sitt namn efter en landshövding.
Vad heter staden?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15435) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 18 december 2014 kl. 17.42
Kan det möjligen vara Kristinestad (i Österbotten) och Örnsköldsvik?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15436) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 18 december 2014 kl. 17.53
På Bredåkra exercisfält höll vi till mycket. Ibland fick vi åka iväg till andra ställen. Kosta var ett av dem. Revingehed ett annat. Till och med utanför Göteborg hade vi övningar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15440) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Torsdag den 18 december 2014 kl. 19.45
Kristinehamn! :)
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)