|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 29 maj 2016 kl. 19.40
|
Ibland är det trevligt att läsa gamla diskussioner - och ibland inte. Här är ett exempel på det förstnämnda: Anbytarforum: Källor: Arkiv och bibliotek: Riksarkivet Marieberg: Riksarkivets nya digitaliseringsprojekt (från oktober 2005). En skribent berättar där att han fick höra att det var "omöjligt" att genomföra, när han vid Genlines start några år tidigare tyckte att de skulle skanna originalen i stället för de gamla mormonfilmerna. Han säger också: "Målet bör vara en lika god tillgänglighet som den Genline erbjuder (som är alldeles utmärkt) med en bildkvalitet, som gör att läsbarheten inte är sämre än originalet. Se där, en utopi. Hur kommer vi dit? Är det verkligen omöjligt?" En annan skribent skriver också om "en ny mormonfilmning" - och nämner den blygsamma starten av Arkiv Digital [som då just hade blivit bolag, efter att ha startats som ett hobbyprojekt året innan; min kommentar nu 2016]. I dag, 10 1/2 år senare, vet vi att "utopin" är verklighet - just tack vare Arkiv Digital. Den diskussionen kan f.ö. tjäna som en gott exempel på den "lyckade" konverteringen av det gamla Anbytarforums inlägg till det nya forumets format, som jag skriver om här: Internettjänster: Anbytarforum (den 9/5 kl. 1.08). Jämför själv de båda versionerna. Notera fetstil, kursiv, citat och länkar i det gamla AF - och se hur det blev i det nya. Här är länkarna: Gamla AF: http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?3539/77555 Nya AF: http://forum.genealogi.se/index.php?topic=61938 ----- (Om någon undrar vad det är för "J" som står lite här och där i mina gamla inlägg i det nya Anbytarforum, så är det inte någon signering. Jag hade Windows på den tiden när inläggen skrevs, och formaterade då bokstaven J till teckensnittet Wingdings [tror jag att det hette; något med ding eller dong var det i varje fall... ], och det blev då en glad gube. Den som fortfarande år 2016 dras med Windows kanske ser "J" som det var tänkt att ses i det gamla AF? I det nya har ju inte Discus-formateringarna följt med.)
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 30 maj 2016 kl. 08.39
|
Kan man redigera inlägg och lägga till kommentarer i tio år gamla inlägg i nya Anbytarforum? Kan man göra så även i andras inlägg. Jag tänker i första hand de som har fått obekanta inlägg kopplade till sitt användarkonto.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 30 maj 2016 kl. 14.15
|
Jag antar att du menar "Ser gamla inlägg underliga ut?"... Man kan lägga till en "signatur" i sitt konto, och den hamnar då nederst i alla egna inlägg, också gamla. Och det har jag alltså gjort, eftersom de "ansvariga" tar sig friheten att - i strid mot upphovsrättslagen - publicera inläggen i det nya Anbytarforum på ett sätt som jag inte har skrivit dem och inte vill att de publiceras.
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 30 maj 2016 kl. 15.36
|
Jag tror att jag förstår. Jag har aldrig haft något konto på det där stället. De har alltid varit okontanta.
|
|
|
|
|
|