|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 25 april 2020 kl. 17.17
|
Ungefär som att upplysa folk att det funnits jordgubbar på månen
|
|
|
Av Allan Sjöö - Lördag den 25 april 2020 kl. 17.44
|
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 29 april 2020 kl. 00.42
|
Apropå styckmord. Mord av engångskaraktär? Styckevis....
|
|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 03 maj 2020 kl. 10.47
|
Och så här såg det ut den 2/6 samma år: För den som inte var med då kan tilläggas att det fanns en hel kanal att välja på...
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 03 maj 2020 kl. 11.13
|
Och vad sägs om det här, som man kunde läsa i G-P den 4/6 1966? Datamaskiner som samtalar med varandra via teleledning - vad ska de hitta på härnäst? (Ändrat av kontoinnehavaren den 03 maj 2020 kl. 17.10.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 03 maj 2020 kl. 14.59
|
(G-P 22/8 1966.) En sådan revolutionerande idé - butikerna ska få hålla öppet en timme längre, ända till klockan 19, och det hela fyra dagar i veckan! Hur ska detta sluta?
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 03 maj 2020 kl. 17.09
|
Det var kalas att man kunde få en fast förbindelse till ett överkomligt pris. För nio öre till kunde man få en dubbelriktad förbindelse. Men det gällde inte hela landet. Jag skulle tro att det bara fungerade i Stockholm och Göteborg. En förutsättning var 500-väljaren. Strukturen mellan stationerna skulle också se ut på ett visst sätt. https://sv.wikipedia.org/wiki/500-v%C3%A4ljare Men man måste ha i åtanke att Televerket tog ut en högre kvartalsavgift för de abonnenter som omfattades av låga samtalskostnaderna. Hur mycket de tog ut minns jag inte. Som jag var anställd var kvartalsavgiften en löneförmån. Jag kommer inte ihåg hur man löste problemet. Jag vill minnas att man övervägde att lägga in en störningspuls var 3:e minut. Problemet borde ha försvunnit i och med att man digitaliserade överföringen. AXE var ju också på gång. https://sv.wikipedia.org/wiki/AXE Det fanns många sätt att lura televerket. Allt är väl preskriberat vid det här laget. Det skulle kunna bli en egen diskussion.
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 04 maj 2020 kl. 00.59
|
På tal om fotboll. Vet ni varför en gaisare håller GP upp och ned?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 04 maj 2020 kl. 08.07
|
För att GAIS ska vara överst i tabellen.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 05 maj 2020 kl. 17.24
|
Jörgen! Nu är du väl ändå på djupt vatten. Makrillar skall väl ändå vara i vattnet?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 05 maj 2020 kl. 17.36
|
Träffade på titeln skarpskytt i en vigselbok för Västerlanda församling. Det har säkert sin bakgrund men man sköt väl skarpt inom försvaret såvida man inte använde lösplugg ibland i samband med övning under fredstid. Hur länge lösplugg har funnits vet jag inte.
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 05 maj 2020 kl. 22.58
|
Fredrika Godes far var sjömanssmeden Henrik Gode. På hans sida går anorna rakt ner till vallonsläkten Godou och den äldsta ättlingen är född 1530 i Belgien. De var mästersmeder och hjulmakare och invandrade till Sverige på 1500-talet. (Enligt inskickad forskaruppgift) Vem forskaren är framgår inte av registret ifråga.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 09 maj 2020 kl. 23.08
|
Så här ser det ut på SVT:s nyheter just nu: Om nu SVT ska vara att föredöme när det gäller korrekt nyhetsförmedling, så borde man kanske informera om att lågorna och röken som man ser på bilden är en helt normal del av processen. Det är två av de s.k. facklorna som används för att bränna gaser i stället för att släppa ut dem direkt i luften. (Att röken är svart beror på att det inte tillsatts tillräckligt med vattenånga.) Detta betyder i sin tur att antingen är det en gammal arkivbild som SVT använder för att illustrera branden (utan att upplysa om det) - eller så är det en aktuell bild, vilket i så fall betyder att kvällens brand (som tydligen startade i en kompressor) inte har någon låga eller rök som syns utomhus, åtminstone inte på den bilden. (Ändrat av kontoinnehavaren den 10 maj 2020 kl. 09.32.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 10 maj 2020 kl. 00.49
|
Jag skickade ett mejl till SVT med de fakta som jag lämnar i inlägget ovan. Det kom då följande svar: "Bilden är tagen av en frilansfotograf från ikväll och enligt räddningstjänsten är det kraftigare rökutveckling än normalt. Där av utfärdat vma. Det brinner i en kompressor som de försöker kyla ner inuti byggnaden." Förutom upplysningen att det är en aktuell bild, så var väl svaret något av ett goddag yxskaft. Jag svarade då att jag naturligtvis inte ifrågasätter att det brinner, men att bilden som sagt inte visar den branden. På bilden ser man bara facklorna. Det syns tydligt att lågorna är i toppen på de höga rören. Det återstår att se om det kommer något mer svar - eller en rättelse. Jag fick i vart fall ett mycket snabbt svar - åtminstone på det första mejlet... (Ändrat av kontoinnehavaren den 10 maj 2020 kl. 01.17.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 10 maj 2020 kl. 08.13
|
Något mer mejlsvar fick jag inte, men i morse såg det ut så här: I den nya bildtexten står som synes korrekta fakta, att det är facklorna som man ser på bilden och att röken är svart för att det inte tillsätts vattenånga. Man lyssnade alltså på sakkunskapen... Men en knapp timme senare var det "rättat" igen - och då såg det ut så här: "Såhär såg branden i Stenungsund ut på håll under lördagskvällen" står det alltså. Nej - det är ju samma fackelbild, fast nu rörlig (på SVT:s sida alltså - här i inlägget är det ju bara en stillbild/skärmdump)... Håhåjaja... (Ändrat av kontoinnehavaren den 10 maj 2020 kl. 08.28.)
|
|
|
|
|
Av Allan Sjöö - Lördag den 16 maj 2020 kl. 12.16
|
Jag fikk 5 av 9 poeng Slett ikke verst. Du kan nok mer om landet enn gjennomsnittsnordmannen. Senja i Troms fylke är näst störst. (Ändrat av kontoinnehavaren den 16 maj 2020 kl. 12.17.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 16 maj 2020 kl. 14.28
|
Ja, Senja är näst störst av de riktiga öarna - men vilken är den näst största ön på fastlandet? (Ändrat av kontoinnehavaren den 16 maj 2020 kl. 15.30.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 16 maj 2020 kl. 21.00
|
Fastlandet? Ligger inte öarna ute i vattnet någonstans? (Ändrat av kontoinnehavaren den 16 maj 2020 kl. 21.01.)
|
|
|
|