Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Dagens citat   >  
Äldre inlägg till 13 november 2023
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20741) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 01 september 2023 kl. 19.22
I kväll stämmer vi träff vid clarkbilen: https://www.fabas.se/50/
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20743) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 12 september 2023 kl. 23.09
"Det är idag för tidigt att säga exakt hur många som kommer att omfattas eller i vilken del av företaget ändringarna kommer att ske men allt tyder på att vi kommer att få genomföra uppsägningar. Vår ambition är att kunna ge alla våra medarbetare tydliga besked så fort som möjligt", skriver Cilla Benkö.

'så fort som möjligt'? Borde det inte vara 'så snart som möjligt' eller 'snarast möjligt'? Är det radiochefen som har rätt eller jag som tänker fel?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20745) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 22 september 2023 kl. 09.33
Zlatan - släng dig i väggen! :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20746) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 26 september 2023 kl. 15.34
Göteborgs-Posten: "Trots skredrisken i Göta älvdalen har regeringen minskat anslagen"

Ligger Stenungsund i Göta älvdalen?

Hur stavar/skriver man 'Göta älvdalen'?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20747) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 26 september 2023 kl. 16.11
Nej, Stenungsund ligger inte i Göta Älvdalen. Och därmed är väl också den andra frågan besvarad... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20748) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 26 september 2023 kl. 18.39
Tack. Ibland är det märkliga sammanträffanden. Jag hade inte varit i Stenungsund på år och dag. Men för två veckor sedan besökte jag en kusin i Stenungsund. Han bor på fjärde våningen ett stenkast från havet. Hur riskabelt är det? Han och hustrun är på väg att flytta och har köpt en lägenhet drygt halvvägs upp i Karlatornet. Tornet ligger väl i Göta Älvdalen? Oavsett vilket ligger det nära Göta Älv. Jag tror inte jag kommer att hälsa på.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20749) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 26 september 2023 kl. 19.00
Stenungsund ligger inte vid havet heller. Det ligger vid vattnet, men havet är på utsidan Tjörn och Orust - åtminstone om du frågar mig... :-)

Husen vid stranden i Stenungsund ligger på "mark" som egentligen är utfyllnad. Sjön gick ändå upp till järnvägen tidigare. Om jag inte minns fel var det sättningar i de husen, trots att de inte är gamla.

Om din kusin ska bo drygt halvvägs upp i Karlatornet, så fråga hur de har tänkt att ta sig ut om det börjar att brinna. Fallskärm? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20750) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 26 september 2023 kl. 19.37
Där ser man. Det är inte rätt att hålla reda på alla detaljer. Jag kallar hela Östersjön för sjön.

Fallskärm blir knepigt. Det lär inte vara några fönster som går att öppna.

Min kusin jobbar vid järnvägen så han borde vara införstådd med sättningar och risker för skred och ras. Men man säger kanske inte säger järnvägen utan Trafikverket numera. Han är med och bygger västlänken. Det är väl ett riskprojekt om man säger så.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20751) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 26 september 2023 kl. 20.08
Här säger man sjön om havet också. Men om man ska säga havet, så ska det vara den del av sjön som verkligen är ett hav... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20752) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 27 september 2023 kl. 00.12
svt.se

rasande
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20762) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 14 oktober 2023 kl. 18.04
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/nya-hobalar-dumpade-utanfor-lindesbergs-kommunhus

Nya höbalar dumpade utanför Lindesbergs kommunhus

Ursäkta mig. Men höbalarna ser inte nya ut.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20763) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 19 oktober 2023 kl. 00.27
Jag har gjort en beställning i en nätbutik. Paketet skickas med Schenker, och på deras hemsida kan man följa transporten:

Snabbfrakt

Klockan 14.00: "Sändningen är inhämtad i Norrköping."

Klockan 14.01 samma dag: "Sändningen är mottagen på terminalen i Linköping."

Inte illa - 1 minut från Norrköping till Linköping! :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20769) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 02 november 2023 kl. 14.30
SR:

Slagsida

Om man ska tro rubrikens uppgift om var båten har fått slagsida, så är problemet förmodligen att vattenståndet är för lågt Öckerö... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20780) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 07 november 2023 kl. 15.58
Kö på Ölandsbron

Äldre dam visste inte att det var förbjudet att framföra permobil på Ölandsbron. Men vad är problemet? Det är bara att hänga på en bergsprängare och lägga en kagge i korgen så blir det en EPA med dunk. Det finns en lösning på allt men ingen hojt bakom styret!

Bestämning av trafiklaster på Ölandsbron baserat på mätningar av fordon
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20784) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 09 november 2023 kl. 12.00
Göteborgs-Posten: "... upplyst av räddningsfordonens sirener."
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20785) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 09 november 2023 kl. 18.12
SR:

Uchlig stavning

Men rätt blir det inte förrän det står Bogesund på skyltarna... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20786) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 09 november 2023 kl. 20.58
Jag trodde Bogesund var en fångkoloni norr om Stockholm. Men vad betyder Fal-Köping?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20787) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 09 november 2023 kl. 22.17
Bogesund var den medeltida stadens namn ända till 1741.

Falköping = Köpingen (handelsplatsen) på Falan (se Falbygden).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20789) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 10 november 2023 kl. 16.47
Jo men visst fanns det en fångkoloni med namnet Bogesund. Det var där Cornelis Vreeswijk höll till. Några månader.

Det finns en by i norra Rödeby socken som heter Falan. Den har knappast varit någon handel. Men de är stenrika. Rikast på denna sidan smålandsgränsen.

https://blm.kulturhotell.se/objects/c32-54417/

Det är egendomligt att man inte kan hitta fler och bättre bilder på nätet. Det är ju trots allt ett fornminne.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20790) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 10 november 2023 kl. 16.55
"Landskapsbild från Falan med kallmurade odlingsrösen från 1910-talet", står det som beskrivning till den bilden.

"Kallmurade odlingsrösen", d.v.s. murade utan murbruk... Finns det rösen som är murade med murbruk? :-) Kan rösen över huvud taget sägas vara murade?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20791) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 11 november 2023 kl. 01.19
Var Cornelis i straffkolonin? Vad hade han då ställt till med?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20792) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 11 november 2023 kl. 13.04
Håkan. Han körde på lyset. Det var inte bra. Har du inte sett filmen? Den är bra.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cornelis_(film)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20793) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 12 november 2023 kl. 19.46
Har inte sett filmen. Han spottade inte i glaset. Har jag för mig i alla fall.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20796) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 12 november 2023 kl. 22.03
Var det där som han skrev "Brev från kolonien"? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20797) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 13 november 2023 kl. 17.17
Ingen aning
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)