|
Av Christian Andersson - Onsdag den 15 november 2023 kl. 17.37
|
Cornelis gjorde och framförde en översättning från engelska till svenska. https://mojim.com/usy129446x2x86.htm
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 15 november 2023 kl. 23.53
|
Aftonbladet: "Nära 9 700 liter restprodukter av läsk har släppts ut i Råån i Helsingborg, rapporterar P4 Malmöhus. Det ska vara en intern felkoppling hos ett stort bryggeriföretag som orsakat läckan. Nu riskerar företaget 150 000 kronor i böter." Jag trodde att vattendraget ifråga heter Rååån. Det är ju där man fångar råååål. Jag undrar vilket stort bryggeriföretag som ligger nära Råå?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 16 november 2023 kl. 00.22
|
Carlsberg har en fabrik i Helsingborg som tillverkar Ramlösa. Men vi får väl hoppas att det inte var vatten från Ramlösa brunn som släpptes ut - det vore ju illa om det var en hälsofara... (Ändrat av kontoinnehavaren den 16 november 2023 kl. 00.36.)
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 16 november 2023 kl. 12.01
|
Jo Ramlösa Brunn känner jag till. Ramlösa uttalas med ett kort 'a' som i Ramdala och ett långt 'ö' som i Lösen. Det är en enkel regel som alla borde känna till. Ramdala Lösen låter både flott och gott.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 17 november 2023 kl. 02.47
|
Flott och gott kanske går ihop men är det nyttigt?
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 19 november 2023 kl. 16.52
|
----- (Ändrat av kontoinnehavaren den 19 november 2023 kl. 16.55.)
|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 21 november 2023 kl. 01.16
|
Det talas mycket om tunnlar i dessa dagar. Här är ett annat exempel på en tunnel.
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 23 november 2023 kl. 17.05
|
GÖTEBORGSPOSTEN: Här jagar polishelikoptern vattenskotrar på Göta älv. Fångades på film - gick förbi Bohus fästning och gamla kexfabriken. Nog ligger väl gamla kexfabriken vid Nordre Älv? Bohus Fästning är väl ett gränsfall?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 23 november 2023 kl. 19.04
|
Jodå, kexfabriken ligger vid Nordre Älv. Fästningsholmen (eller Båholmen, som den egentligen heter) ligger i 'krysset' mellan de båda älvarmarna.
|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 29 november 2023 kl. 12.44
|
Finns det något som det inte "forskats" om? SR: Skräpforskning. Hurvida papperskorgarnas placering var densamma framgår inte av reportaget - men det skulle eventuellt kunna ha en viss betydelse för resultatet...
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 30 november 2023 kl. 16.08
|
Kexfabriken ligger där i nuläget. Har för mig att de skall flytta produktionen utomlands. Om jag inte fått fel om det.
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 30 november 2023 kl. 17.30
|
Håkan. Jo det stämmer. Fabriken ligger kvar men prodouktionen är flyttad. Jag åkte förbi där för några månader sedan. På kvällen. Bräckboden var en skugga av sitt forna jag. Jag hade en kusin som jobbade där hela sitt yrkesliv. Hon var pensionär men bitter när de flyttade fabriken. Understundom fick man en hel bärkasse med godsaker när vi råkades. Ledsamt nog var det inte så ofta vi träffades. Och nu är hon borta. En vecka efter jag och bror min gjorde vår resa. Jag läste någonstans att kexfabriken låg på andra sidan Nordre Älv en gång för länge sedan. På Hisingen. Det var ju lite närmre Göteborg. Hur man ska uttala kex är den eviga frågan. Håkan, säger du kex eller käx? Vi bodde en natt på Fars Hatt. Det var ingen höjdare. Ska man säga något som var bra så var det utseendet från matsalen. Fast fönstren var inte särskilt välputsade om man säger så. (Ändrat av kontoinnehavaren den 30 november 2023 kl. 21.54.)
|
|
|
Av Joel Vogler - Torsdag den 30 november 2023 kl. 23.33
|
Det vanliga uttalet, åtminstone i Göteborg, är väl Tjäcks ?
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 01 december 2023 kl. 12.10
|
Jag säger kex. Men så är jag inte från Göteborg. Fast jag har anor från Hisingen. Numera går jag förbi hyllan med Göteborgs Kex när jag är i butiken.
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 01 december 2023 kl. 18.31
|
Jag har två kusiner som bor på Hisingen. Den ene bor i Kungälv och den andre bor i Göteborg. De bor granngårds. De säger förmodligen tjäcks. De är barnfödda på Hisingen. Jag får fråga om det ges tillfälle.
|
|
|
Av Allan Sjöö - Lördag den 02 december 2023 kl. 21.23
|
Jag säger Tjex, är från Småland
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 02 december 2023 kl. 23.06
|
Det normala svenska uttalet är att k uttalas med tj-ljud före e, i och ä. I norska stavas det t.o.m. kjeks.
|
|
|
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 05 december 2023 kl. 21.05
|
Det här med uttalet av kex skulle jag tro är en dialekttal grej. Svårt att säga vad som skulle vara rätt.
|
|
|
Av Joel Vogler - Onsdag den 06 december 2023 kl. 01.18
|
Svenska Akademien anger i sin Svenska Ordbok två olika uttal för kex, båda korrekta: kek´s (jag skulle skrivit "käcks") och çek´s (jag skulle skrivit "tjäcks") (Ändrat av kontoinnehavaren den 06 december 2023 kl. 01.24.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 06 december 2023 kl. 01.56
|
Akademiens ordbok anger inte vilka uttal som är korrekta. Den anger vilka uttal som förekommer. Och om man söker på kex där, så får man upp fem olika betydelser (alla där stavade käx, i bandet som utkom 1939), varav det här aktuella är ett. Alla andra (som är gamla svenska ord) har enbart uttalet tjäkks. Och tj är som sagt det normala svenska uttalet av k före e, i och ä. (Ändrat av kontoinnehavaren den 06 december 2023 kl. 11.09.)
|
|
|
|