|
|
Av Laila Falk - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 17.43
|
Lade en fråga under Göteborgs Garnisonsförsamling och har insett att den skulle nog vara bättre här. Vad menar man när man skrev om någon att han var skyddsjude? Får jag be dej Jörgen att plocka bort frågan under Garnisonsförsamlingen?
|
|
|
Av Carina Månsson - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 18.31
|
Hej Laila. I slutet av 1700-talet hade Sverige öppnat sina gränser för judar "med försörjningsmöjligheter". De fick tillåtelse att bosätta sig i Stockholm, Göteborg, Norrköping och Karlskrona, kallades skyddsjudar och hade inte medborgerliga rättigheter - till att börja med levde de isolerat inom sin egen krets, utövade sin ortodoxa religion och gifte sig familjerna emellan. mvh Carina
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - forumguide - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 18.54
|
|
Frågan är borttagen under Garnisonsförsamlingen, och Carinas svar har flyttats hit därifrån.
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 20.35
|
Hur det kunde gå till när någon av judisk härkomst skulle etablera en verksamhet under 1700-talet finns att läsa i boken Lyckeby i svunnen tid. I Karlskrona fanns och finns fortfarande flera framstående judiska familjer. Det finns en mosaisk begravningsplats som är belägen på Vämö, en av de öar som utgör Karlskrona. (Ändrat av kontoinnehavaren den 06 oktober 2008 kl. 22.08.)
|
|
|
Av Laila Falk - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 22.30
|
|
Tack alla ni som har vidgat mitt vetande.
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 06 februari 2023 kl. 08.59
|
Jag har fått en fråga angående judar. Det har dykt upp i samband med ett fall under begreppet "dna-forskning". Hur var det med militärtjänst för judar? Var de möjligen befriande från allmän värnplikt eller eventuellt hade särskild tjänstgöring. Det gäller en okänd fader med judisk bakgrund som möjligen skulle ha vistats i Karlskrona omkring 1919. Var det en värnpliktig så är det som att leta i en höstack. Det finns ett antal judiska familjer i Karlskrona. Att knyta någon presumtiv fader i någon i de familjerna vore det självfallet lättare. Med om jag har fattat rätt så måste det till ett eller flera dna-test som är registrerade hos någon av de stora aktörerna. Det fanns också judar som kom från Polen och passerade Karlskrona. Några stannade i Sverige och en del fortsatte ut i världen bland annat till USA. Min fråga om att slippa undan hänger ihop med en klasskamrat jag hade för länge sedan. Hon var behövde inte gå i skolan på lördagar och hon slapp morgonbönen de andra dagarna. Lördagarna kändes orättvist. Morgonbönen slapp vi lantisar i alla fall eftersom bussen in till stan kom in så sent att vi inte hann komma i tid. Särskilt om vi åkte den sista bussen - den som gick rundan över Gängletorp. I den fanns det alltid sittplats. Hur kan man skilja judar från andra genom dna-analys. Är judar ett folkslag?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 06 februari 2023 kl. 14.36
|
Värnplikten borde rimligtvis vara knuten till medborgarskapet, oavsett religion. Men jag har inte läst någon gammal värnpliktslag, så jag garanterar inget. I Nordisk Familjebok (http://runeberg.org/nfcm/0191.html; utgiven 1922) står i vart fall inget om att judar var befriade. DNA är inte riktigt min avdelning...
|
|
|
|
|
|
|