Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Övriga ämnen   >   Övrigt   >  
Skröna eller sanning?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8022) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Lördag den 13 november 2010 kl. 22.53
Är detta en skröna eller sanning. Citerar ur en bok av Ulf Ivar Nilsson Tusen tabbar & Miljoner misstag.
Den 19 juni 1834 dömdes kapten Anders Lindberg tiil halshuggning för majestätsbrott. Men menningen var aldrig att han skulle mista livet, utan kung Karl Johan Johan benånade honom automatiskt och straffet förvandlades till tre års fängelse.
Problemet var bara att Lindberg vägrade ta emot benådningen. Han krävde att dödsstraffet skulle verkställas - något som myndigheterna absolut inte ville ställa upp på.
Lindbergs brott var en bagatell. Han hade blivit nekad tillstånd att starta en teater i Stockholm och av den anledningen klagat över "det kungliga teatermonopolet". De styrande förstod att det skulle bli uppror i landet om en människa skulle avrättas för en sådan struntsak och gjorde allt för att komma ur knipan. Man lät celldörren stå öppen För att han skulle kunna rymma - men han satt snällt kvar. Inte ens när kungen gav allmän amnesti åt alla politiska fångar ville den envise kaptenen lämna sin cell.
Men en dag ska han ha varit ute på fängelsegården och då ska man ha skyndat sig att låsa alla dörrar. Kaptenen ska bankat på porten och begärt att bli insläppt. Men till slut ska han ha gett upp och gått hem.
Berättlsen, tycker jag själv är så otrolig att den kan vara sann. Så min fråga är vet någon om detta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8087) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell - Tisdag den 16 november 2010 kl. 11.54
Historien är helt snn. Jag äger en bok där Lindeberg (som var hans namn) lät trycka alla sina brev oc inlagor i ärendet.

Enligt den version jag har sett vägrade Lindeberg att begära nåd. Man löste detta genom att Konungen, med anledning av att det var precis 24år sedan han första gången beträdde svensk jord, benådade alla dödsdömda som väntade på avrättning. Lindeberg var den ende. Han fick med våld avhysas ur Vaxholms fästning, varefter porten låstes från insidan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8096) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Tisdag den 16 november 2010 kl. 16.06
Tack Per !
Tyckte ju som jag skrev att det var så otroligt att det kunde vara sant. Roligt att få det bekräftat. Visst är historien bra.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8097) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Tisdag den 16 november 2010 kl. 16.52
Ursäkta glömde att fråga, vad heter boken. Den kanske går att ta hem genom biblioteket.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8101) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell - Tisdag den 16 november 2010 kl. 21.14
Boken går nog inte att låna hem. Det är alltså originaltexterna av Lindeberg själv, som han lät trycka som en del av sin kampanj från fängelset. Mitt exemplar ligger någonstans i mina 'kulturlager', jag vet inte riktigt var.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8111) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Onsdag den 17 november 2010 kl. 05.41
Så synd, så synd, men tack i alla fall.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8120) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 17 november 2010 kl. 11.56
Får man fråga vad boken har för titel, Per?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8125) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell - Onsdag den 17 november 2010 kl. 17.51
Boken, som jag nu har letat fram, består av tre separata arbeten, alla tryckta 1834.

Underdånig Beswärsskrift till Kongl. Majestät öfwer Swea Hof-Rätts Utslag at A. Lindeberg. 61 sidor, daterad: Stockholm och Stadshushäktet d. 3 Juli 1834.

Rättegångs-Handlingar ingifna till Kongl. Swea HofRätt. 60 sidor. Består av ett antal skrivelser i ärendet av olika personer, bland dem Lindeberg själv, daterade mellan 1834-04-14 och 1834-05-06. Detta arbete häftat finns att köpa antikvariskt för 750:-.

Till Hans Excellens m. m. Herr Grefwe Lagerbielke i anledning af SVENSKA MINERVA för den 27 Mars 1834. Andra Upplagan, 1834. 32 sidor. Daterad Stockholm den 9 April 1834.

Alla arbetena bör kunna läsas på KB. Det är väl värt besväret. Lindeberg är en lysande polemiker från en tid då denna konst stod på sin högsta höjd i Sverige. Det rör sig ju också om verklighet och inga lösa fantasier.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 17 november 2010 kl. 18.03.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8126) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Onsdag den 17 november 2010 kl. 18.06
Per ! Tackar för detta, ska försöka med hemlån eller bara till biblioteket. Annars brukar KB kunna fixa kopior.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8128) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 17 november 2010 kl. 19.40
Var inne på samma spår som Kenneth. Häftena/böckerna är säkert väl värda att letas fram på något bibliotek/antikvariat.

Upptäckte också att Kenneth ställde samma fråga som jag gjorde men förbisåg detta när jag skrev min och upptäckte detta i efterhand.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8131) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Onsdag den 17 november 2010 kl. 20.18
Håll med om Håkan, att denna berättelse om Lindebergs dödsdom och vägran till nåd är fantastisk.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8132) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 17 november 2010 kl. 20.31
Ovanlig skulle jag vilja säga men att hitta ovanliga saker är också tjusningen med släktforskning. Undrar om Lindeberg egentligen skulle haft dödsdom istället för att vara intagen på någon sinnesanstalt. För man måste vara lite stollig när man vill tillbaka i samband med att han med våld får avhysas från fästningen och dessutom slipper ett dödsstraff och han ändå vill ha det
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8144) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell - Onsdag den 17 november 2010 kl. 22.09
Lindeberg är ingen okänd person. Jag tror man kan slå upp honom i SBL, men har inte tillfälle att göra det under de närmaste dagarna.

Mitt intryck av hans argumentation och hans agerande i övrigt, är att han aldrig var rädd att bli avrättad. Han visste att dödsdomen var tänkt som en reprimand. Hans vägran att be om nåd var en form av civil olydnad med syfte att dra löje över det system han bekämpade. ( Jfr Gandhi som knäckte britterna. )
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8148) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Onsdag den 17 november 2010 kl. 22.24
I SBL, då är det till att leta upp Cd skivan och kolla. Tack återigen Per.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8150) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 17 november 2010 kl. 23.10
Menar ni denna person: (se länk)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Lindeberg
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8164) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Torsdag den 18 november 2010 kl. 14.18
Ja,rackarns också där var han, tack Håkan. Intressant läsning.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11891) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Lördag den 26 maj 2012 kl. 02.05
I Nationella Arkivdatabasen, NAD finns släkten Lindebergs arkiv här:
Släkten Lindeberg
och här:
Anders Lindeberg

Nu vet jag ju inte säkert om det är samme Anders Lindeberg, men den här personen levde 1789 - 1849.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11927) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Tisdag den 29 maj 2012 kl. 18.23
Det är nog han, kan jag tänka mig
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12304) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Onsdag den 18 juli 2012 kl. 15.41
Idagens Göteborgs Posten 18 juli, på ledarsidan står det en artikel om honom.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)