|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 02 oktober 2011 kl. 20.55
|
Förkärla kyrka Ska kyrkorna sprängas i luften? Aftonbladet 2011-10-02 Medlemsraset inom svenska kyrkan är ett faktum - lika så den ekonomiska blödningen. Men före detta domprosten H B Hammar har en explosiv lösning: - Spräng kyrkorna och spara pengar, säger han till Aftonbladet. Vad tycker ni? Ska våra kyrkor bevaras till varje pris? Ska Förkärla kyrka få vara kvar eller bör den rivas? Kyrkans Tidning 2011-02-22
|
|
|
Av Sten Magnusson - Måndag den 03 oktober 2011 kl. 01.31
|
Då kan man väl ställa det på sin spets och fråga sig varför det blivit sådant medlemsras? Våra kyrkor är ju en del av vårt kulturarv. Spränger man dessa blir det väl samma sak som när man bränner ner gamla byggnader från 1700-talet p.g.a. att man inte har råd att underhålla dessa? Såg det här f.ö. på texttelevisionen igår och hajade givetvis till. Jag tycker inte det är rätt sätt enbart för att ekonomin är dålig inom Svenska Kyrkan. Vad finns f.ö. för fler argument för något sådant? Mvh/Sten Magnusson
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 03 oktober 2011 kl. 18.00
|
Kan tänka mig två skäl till medlemsraset och det är dels skatten till Svenska kyrkan som man till stor del slipper betala om man går ur Svenska kyrkan. Att landet håller på att avkristnas är kanske ett annat. Att spränga gamla kyrkor borde vara galet eftersom de borde tillhöra vårt kulturarv. Men kyrkor av mer modernst snitt kanske kan sprängas alternativt säljas och byggas om till något annat.
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 03 oktober 2011 kl. 22.35
|
Anleningen till att jag tog upp Förkärla kyrka är inte enbart att den är i stort behov av reparation. Det är tätt mellan kyrkorna i området, Listerby kyrka ligger en och en halv kilometer bort. Lite längre bort finns två genuina medeltidskyrkor som måste bevaras för framtiden. I Förkärla finns ingen kyrkby, socknen är mycket glest befolkad. Hasslö som bröts ut ur Förkärla 1888 har tio gånger fler invånare än moderförsamlingen. Förkärla kyrka är av medeltida ursprung med förändrades genom omfattande om- och tillbyggnader under 1800-talet. I likhet med många andra kyrkor. Frågan är om det är försvarbart att bevara allt bara för att det är gammalt? Förkärla ingår numera i Ronneby pastorat som har inte mindre än tolv kyrkor att förvalta. Som en parantes kan nämnas att det byggdes fyra nya kyrkor under 1900-talet i Ronneby dåvarande församling: Ronneby kyrkor En del kyrkor går givetvis att avyttra, andra inte. Varför det har blivit ett så stort medlemsras inom Svenska Kyrkan vet jag inte. Jag vet inte heller hur många av Förkärlas kanske ett hundra femtio invånare som inte är medlemmar. Inte heller hur många av församlingsborna som bekymrar sig över sockenkyrkans vara eller icke vara. (Ändrat av kontoinnehavaren den 03 oktober 2011 kl. 23.06.)
|
|
|
Av Kenneth Wulcan - Tisdag den 04 oktober 2011 kl. 18.19
|
|
Läste i tidningen att kyrkan kunde användas till bio, disko m.m. Då måste ju kyrkan avkristnas först. Och de flesta kyrkor har ju kyrkogård ska det sedan drälla omkring folk på dessa och trampa på gravar och dylikt ? Tycker att hela tanken på att spränga dessa ofta gamla byggnader är absurd. En orsak till utträdet ur kyrkan, är ju att bankerna ger folk rådet att gå ur statskyrkan vid lån av pengar till hus m.m. Vet ett flertal sådana fall. Ska vi bara riva kyrkan rakt och kasta allt innehåll, fina predikstolar sedan 16-1700talet, dopfuntar sedan medeltiden, träfigurer sedan medeltiden listan kan bli på vad kyrkan förvaltar.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 04 oktober 2011 kl. 18.42
|
En del folk får säkert rådet att gå ur svenska kyrkan av banker men många är säkert också medvetna om denna skatt och att man kan spara en stor del av den om man går ur kyrkan. Tror inte att kyrkan är helt barskrapade med pengar egentligen utan har säkert tillgångar såsom aktier och fastigheter som inte behövs för kyrkans verksamhet. Anpassa den administrativa verksamheten har man också möjlighet att göra fö att kapa kostnader denna väg. Detta för att slippa rivakyrkorna. Undrar om inte staten också går in med pengar för att bevara detta kulturarv till slut. Spekulation från min sida i och för sig.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan - Tisdag den 04 oktober 2011 kl. 19.11
|
|
Det är kanske så att staten i slutändan går in med pengar för att rädda kyrkorna. men kanske inte förrän pastoratet tömt alla resurser. Här på landsbygden kommer det på tal ibland gemene man att stänga av någon kyrka. Men absolut inte den kyrkan i den socknen de bor i, det kan bli en del av problemet. Rör inte min kyrka, bara någon annans.
|
|
|
Av Sten Magnusson - Lördag den 26 maj 2012 kl. 01.23
|
|
I Storbritannien förekommer det enligt några program jag sett, att man ibland bygger om gamla kyrkor till bostäder. Att det här i Sverige skulle rekommenderas tror jag däremot inte på.
|
|
|
|
|
|
|