Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Norge   >   Efterlysningar   >  
Charles Roye/Royé, född omkring 1832
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14076) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Tony Falcenclou (Falcen58) - Lördag den 24 augusti 2013 kl. 09.44
Hej alla släktforskare i Norge, jag har ett delikat problem. Jag söker en person som jag hittat i Mattmars kyrkoböcker som jag är intresserad av. Han heter Charles Roye/Royé 1832. I Mattmar när sonen föds står det att han är från Hernes i Hedemarkens AMT!!! Det behöver inte stå Hernes, men liknar det ordet. Är det någon om känner igen stället, har tittat i kyrkböcker i Norge men hittar inte stället. Tacksam för svar. Tony.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14077) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 24 augusti 2013 kl. 12.46
Var (volym och sida) har du hittat sonen i Mattmars födelsebok? Om du inte är säker på vad det står att Charles kommer ifrån, så kan det ju vara en god idé att fler försöker att tyda det.

Om det står Hernes [länk till norska Wikipedia], så försök att hitta honom i Eleverum.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14079) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Tony Falcenclou (Falcen58) - Lördag den 24 augusti 2013 kl. 21.06
Tack för påpekandet Jörgen! Sonen heter Jean Leon f 1883-08-02 i Mattmar. SE/ÖLA/11077/C/4 (1879-1894) sidan 73.. Jag använder Svar.. Men Jörgen du som är van kan ju titta på detta också, var fadern är från, men jag är nog ganska säker, men man vet aldrig...

Får se om du håller med..

Tony
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14080) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 25 augusti 2013 kl. 14.48
Jag kan inte få det till något annat än Heene. Att andra och tredje bokstaven är två e syns tydligare på Arkiv Digitals bild än på SVAR:s.

Arkiv Digital:
Mattmar C:4, sid. 73 (AD)

SVAR:
Mattmar C:4, sid. 73 (SVAR)

Noteringen i Mattmars födelsebok är från 1883. Och som framgår av Norges indelning 1875 och 1889 [pdf-filer], så finns det ingen socken i Hedmark som heter något ens i närheten av Heene, inte heller något härad eller fögderi. Det lär väl då vara en gård.

Sedan är jag inte så säker på att efternamnet är Roye. Det kan lika gärna vara Roge. Och över e:et är det nog bara en fläck; det är ju gott om sådana runt omkring.

Vi ska också tänka på att prästen i Mattmar har skrivit ned det besked han har fått muntligt. Det står ju "uppgiven fader"; han har alltså inte varit på plats själv, och har m.a.o. inte kunnat visa någon attest.

Det gäller då att prästen dels har uppfattat ort- och personnamnen korrekt, och dels har skrivit ned dem med en stavning som någorlunda stämmer överens med den norska (som vid den här tiden var åtminstone halvdansk). Det besked han fick ska också ha varit korrekt...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14081) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Tony Falcenclou (Falcen58) - Söndag den 25 augusti 2013 kl. 15.45
Tack för hjälpen Jörgen, så då kan det vara en gård! Jag är säker på namnet, för det använder släkten efter Charles än idag, det stavas idag Royé.. Men då får man titta vidare, om man kan finna denna filur.. :) Tack igen Tony.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)