|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 16 september 2025 kl. 21.05
|
Hittade en sak på nätet Boken "Europas äldsta släkt" Var drar man gränsen till detta? https://bokshop.bod.se/europas-aeldsta-slaekt-karri-suddenbach-9789180809832
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 16 september 2025 kl. 21.10
|
|
Finns det egentligen en gräns till en sådan sak?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 16 september 2025 kl. 23.08
|
Se under Beskrivning på den sidan som du hänvisar till. Det skulle vara intressant att se vilka skriftliga källor man har för att "spåra ner sina rötter till Julius Caesars tid" och när man "knyter samman över 2000 år gamla släktband". Men så nyfiken är jag inte att jag betalar en tusenlapp för boken - och det är inget som jag rekommenderar att något bibliotek slösar skattepengar på heller...
|
|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 17 september 2025 kl. 19.18
|
Det där är bara ett "samlat person- och ortregister" (122 sidor). Den egentliga boken (482 sidor) kostar 990 kr. I beskrivningen av tusenlappsboken står: "Denna bok berikar såväl kultur-, ort- och personhistoria, samt tillför ätter och släkter i Sverige och Finland med nya identifierbara medlemmar." Men det sägs inget där om att det inte ingår ett register; det upptäcker man alltså först när man har köpt boken. Rent lurendrejeri! Totalt måste man alltså betala 1.300 kr för 604 sidor, varav 20 % är register. I beskrivningen står också: "Boken är rikligt illustrerad med bilder på, slott och herrgårdar, porträtt och ett unik bevarat Furstbiskops sigill och mynt från Dorpat från medeltiden." Så hur mycket av de återstående 80 procenten (de 482 sidorna) är egentligen text? I texten ska man hursomhelst, enligt beskrivningen, bland släktens "förgreningar" finna bl.a. Andersson, Johansson, Persson och Eriksson. Så ni kanske båda är med, Håkan och Christian...
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 17 september 2025 kl. 19.26
|
Menar du att Håkan och jag skulle vara släkt?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 17 september 2025 kl. 19.36
|
Ja, det måste ni ju vara. Andersson är ju en av "förgreningarna" i "Europas äldsta släkt".
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 20 september 2025 kl. 07.58
|
Släkt? Ja. Så illa kan det vara.
|
|
|
|
|
|