Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Meddelanden   >   Äldre meddelanden   >  
Problem med epost till Yahoo-adresser
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2116) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Måndag den 01 december 2008 kl. 20.34
Inlägg som sänds med epost kommer titt som tätt i retur när mottagarna har Yahoo-adresser. "User unknown" är den uppgivna orsaken.

Men det verkar vara slumpen som avgör vilka användare som plötsligt ska bli "okända" hos Yahoo och vilka inlägg som ska drabbas.

Det är ingen mottagare som alltid har problem; en adress kan krångla vid ett utskick, men fungera nästa gång, och därefter vara "okänd" på nytt. Det är inte heller så att något inlägg stoppas helt; ett och samma inlägg kan nå fram till vissa Yahoo-adresser, men inte till andra. Felet beror med andra ord inte på vare sig mottagaradress eller mejlinnehåll.

Jag har också råkat ut för felreturer när jag har sänt privat epost till Yahoo-adresser. Och då är det en helt annan avsändaradress och epostserver som används. Inte heller dessa saker kan alltså vara orsaken.

Men det vore ju å andra sidan underligt om något av detta hade gjort en mottagaradress "okänd"... :)

Alla drabbade har adresser med yahoo.se, medan yahoo.com har klarat sig - men det kan ju vara en ren slump det också...

Nu vet ni i varje fall vad det beror på om ni inte får inlägg från diskussioner som ni abonnerar på - eller rättare sagt, ni vet var felet finns, men vad det beror på får ni fråga Yahoo om... :) Och det rekommenderar jag att ni gör - om ni är "okända", så riskerar ju annan post att försvinna också.

Såvida det inte är så att Yahoos epostservrar har spårat ur och sänder falska felmeddelanden...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2118) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Måndag den 01 december 2008 kl. 20.52
Cirka 7 % av forumets användarkonton har en Yahoo-adress, och alla dessa fick ovanstående inlägg per epost - eller mer korrekt: Det sändes till alla, men exakt hälften kom i retur...

(Jag tog mig friheten att kryssa för epostabonnemang på den här diskussionen också för de Yahoo-adresser som inte redan abonnerade på ämnet Meddelanden. Men jag tog bort det direkt igen efter att inlägget hade sänts, så ni kommer inte att 'spammas' mer i fortsättningen.)

Ni som har en Yahoo-adress, men inte fick ovanstående inlägg per epost, är alltså "okända" hos Yahoo - åtminstone var ni det klockan 20.34... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2119) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Måndag den 01 december 2008 kl. 21.11
Fortsättning följer...

Det blev en del returer också på det andra inlägget (som alltså bara sändes till dem som har abonnemang på ämnet Meddelanden förkryssat sedan tidigare). Men de flesta av den andra omgångens returer kom från adresser som det första inlägget gick fram till, medan de flesta av dem som inte fick det första inlägget däremot fick det andra.

Det verkar med andra ord att vara ett rent lotteri om epost till en Yahoo-adress ska nå mottagaren eller inte...

Och därmed sätter vi punkt för aftonens föreställning med Cirkus Yahoo. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2127) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Tisdag den 02 december 2008 kl. 17.59
Akt 2.

Användare har upplyst om att det inte är några falska felmeddelanden; mejl försvinner verkligen från mottagare som har sin epost hos Yahoo - också med andra avsändare.

Något är med andra ord inte som det borde vara hos Nähoo... ursäkta... Yahoo. Men eftersom det här har pågått ett tag, så borde man ha hunnit att åtgärda felet - om man har upptäckt det vill säga...

Jag kan ju då passa på att upplysa om att det går utmärkt att byta den epostadress som är knuten till användarkontot i Arkivguidens Forum. Det är bara att logga in i användarprofilen och följa anvisningarna där.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)