Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Meddelanden   >  
Varning för Gmail - Google saboterar din epost!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15538) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Fredag den 16 januari 2015 kl. 17.05
Väntar du på epost som aldrig kommer från Arkivguidens Forum?

· Har du registrerat ett användarkonto i Arkivguidens Forum, men inte fått registreringsnyckeln som sänds automatiskt till dig per epost?

· Har du skrivit till forumguiden (moderatorn), men inte fått svar?

· Abonnerar du på inlägg, men saknar mejl med inlägg som du ser i forumet?

Har du en Gmail-adress, så är det förmodligen förklaringen. Gmails spamfilter är (ö)känt för att vara alltför "effektivt"; det stoppar det mesta, både spam och riktiga mejl!

Ett aktuellt exempel:

En användare har problem med att få sitt användarkonto att fungera och kontaktar mig per epost. Jag svarar, men får ingen reaktion från användaren på flera dagar. Inte förrän jag får ett nytt mejl med begäran om hjälp med samma problem.

Jag misstänker vad som är orsaken till att användaren uppenbarligen inte har sett mitt svar, och sänder därför ett nytt svar - med en helt annan adress som avsändare och via en annan epostserver. Ingen reaktion då heller.

Jag vet med säkerhet att båda mejlen har sänts som de ska från mina epostservrar, och jag har inte fått något felmeddelande om att de inte har kunnat levereras till mottagaren. Båda mejlen måste alltså ha nått fram till Gmails server - eller så har det slumpat sig så att båda har hamnat i ett 'svart hål' någonstans i cyberrymden, vilket är mindre sannolikt...

Då registrerar jag ett eget Gmail-konto, och sänder ett mejl dit för att se vad som händer. Det hamnar i spamkorgen. Samma sak med registreringsnyckeln när jag registrerar ett testkonto med min Gmail-adress som användarkontots epostadress. Men det sänds inget meddelande till avsändaren om att mejlen har hamnat i soptunnan, och därför troligen inte kommer att ses av mottagaren. Detta är ju helt sanslöst!

I spamkorgen i mitt Gmail-konto finns vid båda mejlen en gul ruta med följande text: "Varför har det här meddelandet placerats i skräpposten? Det liknar meddelanden som fastnat i skräppostfiltren. Läs mer."

"Läs mer" är en länk till en sida med en beskrivning av hur Google saboterar internet med sitt imbecilla automatiska spamfilter som sorterar riktig epost som "skräppost".

Hur såg då de bortsorterade mejlen ut? Jo:

· Båda mejlen sändes med avsändaradresser från domäner (arkivguiden.net och en annan privat) som använder SPF, d.v.s. har registrerat vilka epostservrar som epost från respektive domän får sändas ifrån, så att ingen obehörig (spammare) kan använda en epostadress från domänen som falsk avsändare. Och de båda mejlen sändes via varsin godkänd server.

· Ingen av de båda sändande epostservrarna fanns med på någon spärrlista mot spammare.

· För båda mejlen var den epostadress som stod som avsändare (From) den samma som returadressen (Return-Path).

· Inget av mejlen innehöll något "erbjudande" av något slag på något språk.

· Inget av mejlen innehöll någon bilaga eller bild av något slag.

· Inget av mejlen innehöll någon HTML, bara ren oformaterad text.

· Det mejlet som sändes med den privata domänen i avsändaradressen innehöll ingen länk alls. Det som sändes med arkivguiden.net som avsändande domän innehöll länkar, men bara till forumet (som ju ligger på samma domän som avsändaradressen, alltså arkivguiden.net).

Trots detta sorterar Google mejlen som "skräppost"!

Om du använder Gmail och vill att alla riktiga mejl ska komma fram, så är rådet: Byt till något annat!

Men om du absolut vill ha kvar din Gmail-adress, trots att 'brevbäraren' tar sig friheten att avgöra vilken post som ska delas ut och vilken som ska kastas i soptunnan, så finns det några råd om vad du bör göra:

· Se efter i ditt Gmail-konto vad som finns i "Skräppost" (som är väl dolt under "Alla mail" > "Mer" i menyn till vänster). Där finns säkert riktiga mejl (kanske t.o.m. mycket viktiga) om du inte har kollat där tidigare. Och där kan också ha funnits riktiga mejl som nu är försvunna - Google tar sig nämligen friheten att automatiskt radera "skräppost" efter 30 dagar!

· Gå också in under "Etiketter" och välj alternativet "Visa" för "Skräppost". Då syns mappen "Skräppost" i vänsterspalten, så att du direkt ser om det hamnar något där. Annars är "Skräppost"-mappen dold under "Mer".

· Om du använder POP/IMAP för att hämta hem eposten med din dators epostpostprogram, så får du bara de mejl som hamnat i Inkorgen hos Gmail. Det som sorterats som "skräppost" måste du logga in på ditt Gmail-konto för att se, något som du alltså bör göra åtminstone en gång om dagen om du inte vill missa viktiga mejl.

· Och när ett riktigt mejl hamnar i "Skräppost", så markera mejlet och klicka på "Ej skräppost" (överst i fönstret); då flyttas det till Inkorgen. Skapa sedan ett filter där den avsändande epostadressen skrivs in under "Från", och välj alternativet "Skicka aldrig till Skräppost".

Och hör gärna av dig till Guudle och säg vad du tycker om att de ser internet som sin privata lekstuga där deras budord (också hemliga) måste följas av alla.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)