I natt slutade forumet att fungera. Först fick man felmeddelandet att det inte gick att få kontakt med databasservern när man skulle göra nya inlägg eller söka; det var alltså också det som syntes på sidorna med senaste inlägg. Sedan gick det inte att komma åt någonting, inte ens inläggssidorna (alltså redan gjorda inlägg) som är vanliga html-sidor som det inte behövs databaskontakt för att läsa. Inte heller eposten fungerade. En titt på näthotellets driftinformationssida visade att man genomförde ett "planerat underhåll" - något som jag inte fått information om i förväg. Och trots att man påstod att "underhållet" gällde "det nya systemet", där forumet inte ligger, så fungerade ingenting. Ytterligare ett bevis på hur amatörmässigt näthotellet sköts (tidigare exempel finns här och här). Enligt driftinformationen skulle "underhållet" pågå från midnatt till klockan 6. Och på sidan kan man se att efter cirka två timmar meddelar man att "underhållet fortlöper som planerat". Det var alltså planerat att ingenting skulle fungera också för kunder som inte ligger på "det nya systemet"... Strax före klockan 6 säger man: "För att säkerställa att alla tjänster fungerar optimalt behöver vi förlänga underhållet till klockan 07:00." Ungefär halv 9 har man upptäckt något: "Vi undersöker varför inte alla tjänster fungera normal, det gäller både web och mejl." Och en halvtimme senare: "Vi har identifierat felet och jobbar med att lösa det." Och ytterligare två och en halv timme senare: "Problemet är nu löst av våra tekniker, vi fortsätter att övervaka för att säkerställa att allt är i sin ordning." Arkivguidens Forum har en egen driftinformation, där jag lägger ut information när jag upptäcker att något inte fungerar. Den sidan ligger naturligtvis på ett annat näthotell... Och om jag inte har hunnit att skriva något ännu, t.ex. om felet uppstår mitt i natten, så kan ni kolla på amatörteatersällskapets driftinformation. Det är dock inte alltid som det står något där...
|
|