För de intresserade ska det också förklaras vad problemen berott på. Forumets gamla näthotell fungerade utmärkt de första åren, med bra service och mycket snabba svar från supporten. Men för ett antal år sedan såldes det till en konkurrent som också köpt upp andra. Och efter ytterligare några år såldes den näthotellssamlaren i sin tur till den svenska näthotellsmarknadens jätten Glufs-Glufs. Och dessa båda uppköp har märkts för kunderna. Servicen har bara blivit sämre och sämre. Och kortare eller längre avbrott har avlöst varandra - men enligt deras driftinformation har allt fungerat utmärkt vid de flesta avbrotten... Kaoset började med att forumet flyttades från det numera extremt amatörmässiga näthotellet till ett annat, ännu värre, näthotell inom samma koncern. I juni förra året kom två nästan identiska mejl, ett från det gamla hotellet och ett från det nya, där de upplyste om att flytten skulle ske, men inte när. Den enda skillanden mellan de båda mejlen var att det i det ena stod att flytten skulle genomföras "innan årsskiftet", och i det andra att det skulle ske "snart". De sa också att de skulle varsla "tre dygn" innan flytten. Redan det är alldeles för kort tid för att fixa allt som behövs i samband med flytten - men den 17/3 genomfördes flytten utan ens tre sekunders varsel! Efter flytten fungerade ingenting. Det gick inte ens att logga in i det nya näthotellets kontrollpanel trots att de påstod att man skulle kunna logga in med samma uppgifter där som i den gamla. Sidorna låg dock kvar på det gamla näthotellet samtidigt som de kopierades över till det nya. Det gick alltså att läsa allt på det gamla stället, men inte göra något annat. Innan jag pekade om domänen till det nya hotellet (jag använder extern DNS), så ville jag naturligtvis vara säker på att allt fungerade, men det gick alltså inte att logga in där. Först efter nio dagar behagade deras "support i världsklass" (som man blygsamt kallar sig) svara på mitt mejl med frågor. Telefonen hade man stängt av för att supportavdelningen hade "en extremt intensiv period med hög belastning". Undrar just varför... Och eftersom man inaktiverat mitt konto på det gamla hotellet, så gick det inte att logga in där heller. Därmed gick det inte att komma åt deras server med ftp, vilket betyder att det inte gick att ladda upp något 'bakvägen'. Det gick därmed inte ens att lämna ett felmeddelande direkt i forumet eller på dess förstasida. Arkivguiden har dock en sida med driftinformation, som naturligtvis ligger på en annan server - men alla hittar ju inte dit. När jag äntligen fick "svar" från det nya amatörhotellet, så var det bara ett "goddag yxskaft". Men där framgick i vart fall att de bytt mitt användarnamn. Och när jag sedan skulle logga in med det nya, så upptäckte jag att de också underkänt mitt gamla och mycket säkra lösenord för att det inte passade in i deras fixa idéer om hur lösenord ska utformas. När jag slutligen lyckades att logga in, så upptäckte jag att det fanns möjlighet att använda en tillfällig adress för forumet tills domänen pekats om dit. Utmärkt - trodde jag tills jag upptäckte att den styrdes om till den gamla servern. Poängen med sådana tillfälliga adresser (som också finns på andra näthotell) är naturligtvis att man ska kunna fixa allting på det nya stället innan sidorna officiellt öppnas där med ordinarie adress - men tillfälliga adresser som styrs om till den ordinarie adressen på det gamla stället är ju fullständigt meningslöst. Helt hål i huvudet! Jag skrev naturligtvis till dem igen efter deras "goddag yxskaft", men jag har ännu inte fått något svar. Mitt mejl eftersändes väl till /dev/null... Redan tidigare hade jag, p.g.a. alla avbrott och andra problem, spanat efter ett nytt - riktigt - näthotell, och hittat ett självklart val. Deras support är som det gamla hotellets var i början, alltså bra service och snabba svar. Och deras server är mycket snabbare än det gamla hotellets; inga ständiga "gateway timeout" vid sökningar eller omladdning av forumets sidor. Men det var en del som behövde fixas för att allt skulle fungera på det nya näthotellet. Tomtarna på det förra stället hade mixtrat med en del av forumets filer vid den oannonserade flytten mellan deras servrar, och det gällde att hitta alla dessa ändringar. Sedan har det nya näthotellet en nyare version av Perl, så det behövdes en del korrigeringar i forumets skriptfiler. Och så gällde det också att få forumet att ansluta korrekt till databasen. Det sistnämnda trodde jag var fixat - tills jag upptäckte att det blev 'hieroglyfer' i texten på forumsidorna. Det berodde på olika teckuppsättningar i forum och databas. Detta löstes dock med hjälp av näthotellets support. Men det övriga pillandet i filerna har tagit tid. Och jag har ju inte kunnat arbeta heltid med detta; att behöva ödsla tid på att rätta till konsekvenserna av det gamla hotellets klåparverk var inget som jag hade räknat med och reserverat tid för. Det mesta är dock fixat nu. Det som återstår, förutom lite 'finputsningar', är att få mejlen från forumet daterade (se föregående inlägg).
|
|