|
|
Av Martin Brandt - Söndag den 18 januari 2009 kl. 16.14
|
Hej! Någon som kan läsa var Elna Hansdotter kom ifrån? Nått sånt här läser jag det: Söndag d 11 febr dödde husmannen Mårten Hanssons hustru Ellna Hansdotter; Nat 1684 uti ??? sedermera uti sitt 15 ålders åhr kommen hit til Skåne at tiena för sitt bröd i Lyddekiöpinge By på åtskilliga stälen 12 åhr: Kommit i Ektenskap med denne sin qvarlåtne Man Mårten Hansson och deruti med honom lefwat 16 åhr ingen m 7 weckor; under warande tid med honom aflat 6 barn 5 Söner och 1 Dotter. Begrofs Dom Septhuag. strax inom kyrkiogården (luts) wäster till Ao Aetat 44. Borgeby C:1 sid 65
|
|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 18 januari 2009 kl. 16.42
|
|
Kan det stå Säland (= Själland)?
|
|
|
Av Martin Brandt - Söndag den 18 januari 2009 kl. 16.50
|
Hej, Niklas: hittade till den sidan via google men Birgitta har nog inte kunnat tyda det heller för jag har för mig det står "???" Säland kanske de kan stå ja...
|
|
|
Av Niklas Hertzman - Söndag den 18 januari 2009 kl. 16.57
|
OK, bra. Man vet aldrig om det är något som kan vara till hjälp. Jag är nog också inne på att det står Säland.
|
|
|
Av Martin Brandt - Söndag den 18 januari 2009 kl. 17.02
|
Hehe.. mm.. tack annars för länken! Undrar vad det står efter "Säland"... svårläst
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 18 januari 2009 kl. 17.07
|
Det är ingen tvekan om att det står Säland. Kan det vara så här "Säland och ...... by"?
|
|
|
Av Martin Brandt - Söndag den 18 januari 2009 kl. 17.21
|
|
Rundstäd? det finns ju något som heter Rungsted
|
|
|
Av Anders Berg - Tisdag den 20 januari 2009 kl. 12.12
|
Jag tror också att det står "uti Säland ock Rundstädz S? (Sogn?)" Kolla efter något annat stort R att jämföra med.
|
|
|
Av Martin Brandt - Tisdag den 20 januari 2009 kl. 12.45
|
Tack för all hjälp alla (även om det kanske inte är helt "spikat" ), första tråden på detta forum och över förväntan
|
|
|
|
|
|
|