Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Obestämt landskap   >   Efterlysningar   >  
Gustaf Svensson, född i Lenhovda 1816
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3386) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carl-Johan Gustafsson - Måndag den 09 mars 2009 kl. 16.17
Jag skulle vilja veta vad som hände Gustaf Svensson efter 1846.

Gustaf född 1816-07-04 i Lenhovda, flyttade till Långaskruv i Hälleberga 1842 och var troligen skriven där till 1846.

Nyårsafton 1845-1846 var han delaktig i dråp på Signilstorps gård i Lenhovda och kom till Växjö fängelse 3:e januari 1846. Efter rättegångar i både häradsrätt och hovrätt frikändes Gustaf i brist på bevis.

Han frigavs den 4:e december 1846 från Växjö fängelse och "överlämnades till Lands Cancelliet som försvarslös".

Därefter har jag inte hittat igen honom någonstans. Han var inte någon populär person så jag misstänker att han inte vågat sig tillbaka till Långaskruv eller till Lenhovda. Jag har sökt på båda ställen och dessutom i Växjö men inte hittat något. Jag begärde hjälp från Landsarkivet i Vadstena men de hittade inte heller något spår.

Jag vill dock inte ge upp utan hoppas på någon notering om honom efter december 1846. En gissning skulle vara att han emigrerat, men jag har inte kunskap att kunna följa upp det.

Tacksam för hjälp och ideer.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3388) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 09 mars 2009 kl. 17.07
Jag hittar honom inte i de så kallade "folkräkningarna" 1880 och 1890 (alltså SVAR:s databaser som bygger på SCB-utdragen ur husförhörslängderna).

Nu är 1880 ännu långt ifrån komplett; bland annat pågår registrering fortfarande i Kronobergs grannlän Jönköping, Kalmar och Blekinge. Det är alltså möjligt att han fanns där 1880, men dog innan 1890. Sedan kan det naturligtvis vara fel i de uppgifter som finns där (det är ju avskrifter av avskrifter).

Om han "överlämnades till Lands Cancelliet som försvarslös", så rekommenderar jag ett besök på landsarkivet i Vadstena; där finns landskansliets arkiv.

Landskansliet (som var en avdelning inom länsstyrelsen) har tjocka luntor med protokoll och brevdiarier med mera, och akter i enskilda ärenden. Där ska gå att hitta korrespondens med fängelse, kronofogde och domstolar.

Här är arkivförteckningen för landskansliet i Kronoberg. (Länken går till Nationella Arkivdatabasen,NAD. Men det går mycket trögt att söka där nu, och har gjort så i några dagar.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 09 mars 2009 kl. 17.13.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3389) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carl-Johan Gustafsson - Måndag den 09 mars 2009 kl. 18.21
Tack Jörgen

Jag har varit på Vadstena och sökt utan att få fram något rimligt spår. Jag har också begärt en utredning av proffsen på Landsarkivet, men det enda dom fick fram var att han släpptes "till hemorten", d.v.s Hälleberga.

Hans "popularitet" innebar troligtvis att det inte var speciellt hälsosamt för honom att visa sig i dom trakterna. Det är därför jag kan tro att emigration varit ett alternativ för honom.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)