|
|
Av Siv Laine - Torsdag den 20 maj 2010 kl. 18.21
|
Jag håller på och forskar kring min västmanländska släkt, och har kommit till Sara Caisa Norberg f 1766-05-04 i Malma och död 1822-05-22. Det skulle vara min farfars morfars mor. Hennes far och mor påstås vara Carl Norberg f 1728 i Wermdö och död 1784, var vet jag inte. Modern Greta Stina Schiöldberg f 1733 i KLOSTERS som det står i dom uppgifter jag fått, men var är det? Hittar inget Klosters på Internet bara Eskilstuna kloster i Södermanlands län, men det startar inte förrän 1789, och några födde börjar inte förrän 1835... Jag hittar förresten inte någon Sara Caisa Norberg heller, som skulle vara född det datum som jag fått uppgift om... Finns någon vänlig och vetande själ??? Siv
|
|
|
Av Per Thorsell - Fredag den 21 maj 2010 kl. 10.57
|
Jag kan komma på två möjligheter: - Kloster, en av Eskilstunas två landsförsamlingar. Nog föddes det barn där 1733 och långt dessförinnan. Vid denna tid var kyrkobokföringen gemensam för alla de tre församlingarna i Eskilstuna. Födelselängden för 1733 finns i C:2. - Kloster Bruk i Husby församling, Kopparbergs län.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 21 maj 2010 kl. 11.24
|
Församlingar med namnet Kloster finns i Södermanland, Västergötland och Skåne. Eftersom Eskilstuna ligger så nära Västmanland, så är det säkert Kloster där som avses. Kloster (som ursprungligen hette Tuna) och Fors är de två socknarna runt Eskilstuna, och de och Eskilstuna har ett gemensamt kyrkoarkiv, vilket framgår av landsarkivets arkivförteckning. Att döma av din beskrivning av vad du kan hitta för kyrkoböcker från Kloster, så har du Genline. De är mästare på att röra till det för sina forskande kunder. Orsaken är att de med en drucken papegojas envishet håller fast vid de föråldrade arkivförteckningar som finns på mormonfilmerna (förteckningar som var aktuella när mormonerna filmade kyrkoböckerna för ett halvsekel sedan, men i dag ofta är ändrade). Man är också bedrövligt dåliga på att lämna hänvisningar när en församlings böcker ingår i en annan församlings arkiv. För att göra en lång historia kort: De äldsta böckerna som i dag finns i Eskilstuna, Kloster och Fors arkiv har Genline lagt under namnet Eskilstuna. Den volym som innehåller födda 1733 är C:2 (hos landsarkivet heter den alltså Eskilstuna, Kloster och Fors C:2, men hos Genline bara Esklistuna C:2); den omfattar åren 1731-1756. Jag har kikat igenom födda 1733 som hastigast - vilket man inte ska göra med en så svårläst bok om man ska vara säker på att inte missa något... (Det är på sina ställen mer plumpar än tydlig text, men på andra ställen är dock plumparna i minoritet... ) Jag hittade en Sköldberg, nämligen länsmannen Sven Schiöldbergs dotter Ingri Lena, som föddes den 10 december (längst ned på sidan 90). Modern heter Catharina Ehrling - tycker jag åtminstone att det ser ut som... I födelseboken framgår inte var länsman Schiöldberg bodde, men enligt mantalslängden var det på Gårskäl i Klosters socken. Så efternamnet och socknen är i varje fall rätt. Och om detta är rätt Sköldberg så måste 'din' Greta Stina ha fått sitt födelseår förväxlat med systerns i senare kyrkoböcker - och då finns hon ju någonstans där inne bland plumparna ett annat år... Var har du sett uppgiften att Greta Stina Schiöldberg skulle vara född 1733 i Kloster? Det är lättare att hitta henne om man kan följa henne bakåt därifrån. Både födelseår och -församling kan ju ha blivit fel under vägen. Men om det nu var länsmannen som var hennes far, så bodde de alltså på Gårskäl. Och här är en karta från Gårskäl år 1723: Lantmäteriets historiska kartor Enligt texten består Gårskäl av "2:nne Heehla Crono Hemman", och det är det "Östra hemmanet i Byn" som är "anslagit till Länsmans Booställe i orten". (Ändrat av kontoinnehavaren den 21 maj 2010 kl. 11.57.)
|
|
|
Av Lotta Nordin - Fredag den 21 maj 2010 kl. 12.39
|
Hej Siv, om jag förstått det rätt, så håller du på med att verifiera en "gammal" släktforskning som du fått av någon? För att komma "rätt", så är det nog enklast att du börjar från början. T. ex. med din farfar. Vad hette han, när föddes han och var föddes han? Då blir det enklare att komma bakåt. Jag har letat efter Sara Cajsa Norberg i alla Malma som finns, men inte hittat henne någonstans. Eftersom du har dödsdatum, var dog hon? Mvh// Lotta
|
|
|
Av Lotta Nordin - Fredag den 21 maj 2010 kl. 16.49
|
Nu tror jag att jag hittat Greta Stina - om det nu är rätt Schiölberg det är frågan om. 1732-01-02 föds Greta Stina, dotter till länsman Sven Schiölberg och Catharina Erling i Gårdskäl. Källa: Eskilstuna Kloster och Fors, C:2 sida 76. Tyvärr "försvinner" hon igen, eftersom det bara finns mantalslängder att leta i för dessa år. Länsman Schölberg dör, enl. C:2 sid 342, 1746-09-12 i Gårdskäl, 53 år och 6 veckor gammal. 1747 finns änkan kvar i Gårdskäl enl. mantalslängden, och efter det hittar jag inte familjen. Så, det är nog, som sagt, lättare att hamna rätt om man kan gå bakåt från någon senare generation. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Siv Laine - Fredag den 21 maj 2010 kl. 18.39
|
Tusen tack, snälla ni! Ja, Jörgen, jag märker ju att Genlines kyrkoböcker stundom är rätt svårtillgängliga, inte bara betr. den otroliga skrivstil som en del präster har haft...och plumparna ska vi ju inte tala om! Men att lämna hänvisningar vore inte så dumt - det där med drucken papegoja var ju väldigt roligt! Mycken tid går tillspillo i fruktlöst sökande. Jo, Lotta, jag har mycket noggrant kollat alla personer från farfar och farmor bakåt, och kan helt säkert säga att jag vet vilka som är "riktiga". I denna gren fram till och med Sara Caisa Norberg (farfars morfars mor) född i Malma 1766-05-04 och död 1822-05-22 i Norrfröberga. Det är sedan det är ovisst. Uppgifterna om hennes föräldrar har jag fått av en annan person som också hållit på och forskat. Han minns inte var han fått dom ifrån men tror att det ska vara dessa namn. Jag hade tidigare skrivit in dessa namn i Holger, men kan inte verifiera dom, som sagt. Sägas bör, att jag fått ändra en hel del namn som denna släkting lämnat, då de var helt fel. Således kan ju även dessa vara fel. Men vad är då rätt? Att Sara Caisa är född det datum som jag uppgivit finns det många andra uppgifter om på olika ställen, men hon står inte att finna i någon födelseförteckning i Malma. Däremot finns det en Sara Catharina som ör född 1766-05-04 och har till far Johan Norberg (inte Carl) och moder Anna Brita Broselius... (Malma, födde,vigsel, död 1755-1774 C:3) Av en tillfällighet råkade jag sen ramla på en Olof Broselius f 1709 och död 1768-12-12 i Malma. Han hade en dotter Anna Brita född 1732. Hustrun hette Brita T-----, alldeles obegripligt. Detta i ett husförhör. Vad tror ni, kära släktforskare!? Sivan
|
|
|
Av Lotta Nordin - Fredag den 21 maj 2010 kl. 19.50
|
Hej Siv, jag tvivlar inte på att du noggrant kollat uppgifterna som leder till Sara, men det hade varit enklare för oss att hjälpa till om vi fått reda på lite. Det är ju liksom lite enklare att följa personerna då. Visserligen tog det mig en stund att hitta Norrfröberga, men när jag väl börjat med Sara Catharinas födsel så blev det lätt. Norrfröberga ligger ju i Malma! Det är inte ovanligt att Catharina blir Cajsa ibland i kyrkböckerna. Nå, det verkar vara rätt föräldrar du har hittat iallafall, d. v. s. sockenskräddare Johan Norberg och Anna Brita Broselia. Sara gifter sig i Köpings landsförsamling (E:2) 1794-10-05 med sockenskomakaren Johan Larsson Bergström från Bro församling, och dom flyttar samma år till Malma och till Norrfröberga, Malma AI:3 sid 150. När Sara dör står det i dödboken, C:4 sid 357, att hon är född i Malma 1766 4/5. Men det är inte riktigt sant, hon är född 4/6. Det där med Kloster och var det ligger kan du alltså glömma. Hon har ingenting med det att göra. Om du tittar i Malma AI:2 sidan 39 så ser du där Sara Catharina, med födelseår och rätt datum, med sin mor A. Br. Broselia, och hennes nye man Erik Lund. Skräddaren Norberg har tydligen dött. Mvh// Lotta
|
|
|
|
|
|
|