|
Av Håkan Andersson - Lördag den 04 april 2009 kl. 00.25
|
Kung Gustav I levde emellan 1496 (ev. 1497) och 1560. Fick ett antal barn i olika äktenskap. Undrar bara om det är någon som gett sig på att kartlägga ättlingarna efter honom under perioden fram till runt låt oss säga 1700 och har en komplett uppsättning ättlingar.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan - Fredag den 22 maj 2009 kl. 14.40
|
Ursäkta att jag inte svarat på detta tidigare, det glömdes bort helt enkelt. Visst finns det om bok om detta. Den heter Gustav Wasas avkomlingar inom och utom Sverige. En minnesskrift utgiven med anledning av 400-års jubileet 1923. Skriven av Paul Meijer Granqvist. Den sträcker sig fram till slutet av 1800-talet. Hur komplett den är kan jag inte svara på. Ingen är väl ofelbar ? Det jag kollat med mina Wasarötter stämmer i alla fall.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 22 maj 2009 kl. 16.33
|
Tackar för svar. Hittade boken på http://www.genealogica.com/search.htm och fann att den kostade där 750:-
|
|
|
Av Kenneth Wulcan - Fredag den 22 maj 2009 kl. 16.43
|
Det var dyrt min kostade 350, eller kanske hade jag tur ?. Den finns väl för hemlån på KB ?.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 22 maj 2009 kl. 16.48
|
Tur vet jag inte. Dyker säkert upp för priser lägre än 750:- om man väntar lite. Borde finnas för hemlån på något bibliotek också.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan - Fredag den 22 maj 2009 kl. 22.41
|
Slog på författaren på Googles, visst finnns den för hemlån. Otur för mig tur för dig. Hoppas jag varit till hjälp.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 23 maj 2009 kl. 09.36
|
Visst har du varit till nytta. Kände inte till boken som du namnger förut.
|
|
|
Av Fabian Olsson - Lördag den 04 maj 2013 kl. 21.12
|
Gustav Vasas mor var syster med Svante Stures (den yngre) mor; eller närmare bestämt halvsyster. Alltså Cecilia Månsdotter Eka (Gustav Vasas mor) är halvsyster med Kristina Nilsdotter Gyllenstierna (Svante Sture den yngres mor). 1. Sade man "halvsyster" till varandra på denna tid - eller var man bara "syster"? Hur hade de addresserat varandra? Vidare. Gustav Vasa och Svante Sture den yngre har mödrar som är syskon med varandra; det gör dem till kusiner (halvkusiner om man ska vara pedantisk). 2. Kallade man sig för "kusin", och kallade de varandra för "kusin"? Gustav Vasa får sedan ett barn, Erik VIX, som gör sin fars kusin, samme Svante Sture vi nämnt, till greve. 3. Hur addresseras Svante Sture som Greve när han tilltalas av konungen? 4. Om Gustav och Svante Sture är kusiner, vad blir då Erik XIV till Svante och Svante till Erik ur släcktmässig synvinkel? Var Svante fortfarande en "kusin" till Erik XIV eller farbror - eller ingetdera? Jag frågar eftersom att man under samma tid i England använde ordet "cousin" för farbror och brorson mm. 5. Beträffande denna "yngre" stureätt. De härstämmar egentligen från Natt och Dag. Är det någon som vet om Svante Sture vidnämndes vid "Sture" eller "Natt och Dag"?
|
|
|
|
|