|
Av Håkan Andersson - Lördag den 23 januari 2010 kl. 20.03
|
När drottning Margareta II av Danmark faller ifrån och kronprins Fredrik tar över. Någon som vet vad kungahuset kommer att heta? Det nuvarande heter så vitt jag vet Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg
|
|
|
|
Av Johan R. Sjöberg - Lördag den 23 juni 2012 kl. 03.57
|
De kommer säkert att fortsätta använda det inarbetade namnet Glücksburg (som i sig själv är en gren av huset Oldenburg), även om de som påberopar en agnatisk princip nog borde kunna samla sig kring de Laborde de Monpezat - eller eventuellt bara Monpezat, prins Henriks agnatiska ättlingar är numera grevar och grevinnor (komtesser) af Monpezat. Se: http://da.wikipedia.org/wiki/Greve_af_Monpezat (jag förstår inte hur man lägger in länkar på vackrare sätt, hur gör man ett bakåt-snedstreck, som man tydligen skall göra? Någon som vet?).
|
|
|
Av Sten Magnusson - Lördag den 23 juni 2012 kl. 04.30
|
Godmorgon! Jag var också lite fundersam på det här i början, men använder numera mig av länken som går till Formatering du ser här ovan. Instruktionerna där är enkla enligt min åsikt. Här ser du t.ex. formateringskoden för externa länkar. Snedstreck bakåt följt av newurl{adress,text} (egentligen ska ingen text före newurl finnas med men det är bara för att koden ska synas). Wikipedia
|
|
|
Av Sten Magnusson - Lördag den 23 juni 2012 kl. 04.32
|
Länken till formateringen ovanför den ruta där du skriver inlägget.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 23 juni 2012 kl. 10.05
|
Känns mer naturligt att en ny ätt tar vid efter Danmarks drottning. Svärdsidan av hennes ätt tar ju inte vid. Hennes son tar ju över och därmed en ny ätt. Huset Monpezat eller något liknande känns mer narurligt än att fortsätta Glucksburg i detta fall.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - forumguide - Måndag den 25 juni 2012 kl. 13.22
|
Ett bakvänt snedstreck (som det frågas om här ovan) görs med tangenterna Alt Gr och +. Alltså på samma sätt som @, fast + i stället för 2.
|
|
|
|
|