|
|
Av Carina Månsson (Carina) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 19.28
|
Hej. Hoppas jag är i rätt socken. Det föds en Johanna Andersdotter den 30 apr 1796 i Tranemyren med far, Anders Hansson och mor, Märtha Håkansdotter. ( Lerdala C:1 sid. 217 ) Familjen finns också i Lerdala AI:3 sid 91. Jag blev helt vilse och snurrig i detta med Tranemyren och kyrkböckerna är svårlästa p g a att det är otydligt skrivet av prästen. Så jag fann inget om denna familj. Jag söker födelseort och föräldrar till Anders Hansson och Märtha Håkansdotter, all information om dessa bägge är av värde. mvh Carina
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 21.51
|
Hej Carina. Är det Lerdala i Västergötland och Tranemoen i Värmland du snurrar omkring i. Vad gör man icke för kvinnans skull. Mvh.Arne
|
|
|
Av Carina Månsson (Carina) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 23.05
|
Hej Arne. Det är Lerdala i Västergötland jag snurrar omkring i. Det verkar till att ha funnits ett ställe som heter Tranemyren i Lerdala. Samtidigt är jag inte säker på just Lerdala, för det är en del annexförsamlingar till Berg och de ska visst vara Böja, Lerdala och Timmersdala. Och i dessa är jag vilse.
|
|
|
Av Daniel Berglund (Guldfisk) - Lördag den 03 januari 2009 kl. 22.24
|
|
Det finns ett Tranemyren några hundra meter SO om Igelsjön (cirka 1 km SSV om Lerdala kyrka) i Lerdala socken, men det har du kanske redan hittat?
|
|
|
Av Carina Månsson (Carina) - Lördag den 03 januari 2009 kl. 23.02
|
Hej Daniel. Tack för hjälpen. Det låter som om det skulle vara rätt Tranemyren du skriver om. (Ändrat av Carina den 03 januari 2009 kl. 23.03.)
|
|
|
|
|
|
|